![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Senior Member
Reg.datum: Aug 2002
|
![]()
i "Route geagraphy creator" finns ju på världskartan en massa röda linjer som jag tolkar som järnvägslinjer. stämmer detta och kan man med hjälp av dessa linjer på något sett förenkla ett ruttbygge om man utgår från de linjer som finns på kartan? (om man vill avbilda en gammal svensk bana tex.)
/Axel |
![]() |
|
![]() |
#2 |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
![]()
De stämmer så vitt jag vet "någorulnda" med originalen!
![]() ![]() --------------- Hälsningar: VD, Olaf Lindström VGC-IC Konsernen |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Hej
Hvis du har et kort over Sverige liggende ved siden af dig någ du arbejder med Geographics editoren kan du finde de nogenlunde rigtige possitioner for dine byer, Du kan også nøjes med at lave de tiles der ligger lige rundt om hvor din spor skal ligge. Det gør at du ruten, selv om det er en stor rute, ikke fylder ret meg på HD. Jeg har selv begået den fejl IKKE at gøre dette med EDK. Det er derfor at den fylder næsten 3GB Hälsninger til alla Erich F. Routebuilder erich.falensteen@mail.tele.dk |
![]() |
![]() |
#4 |
Member
|
![]()
Jag håller på med experiment med riktiga kartor som jag använder tillsammans med TSTools för att göra terrängmodeller och spårplaner från verkliga sträckor. Jag tycker att de järnvägslinjer som finns i RGE är väldigt schematiska och går knappast att använda när man vill gå ner på detaljnivå med kurvradier etc. men duger bra när man ska markera vilka områden som ska utnyttjas i rutten för att sedan utnyttja kartornas Lat/Long kordinater i RE:n. Mitt är än så länge bara på experimentstadiet, då jag är nybörjare på att bygga rutter, men jag har tänkt att påbörja ett större projekt så småningom och bygga på detta när jag känner för det. Men det är mkt att göra än innan det är dags att börja göra nåt vettigt av det, om det går?
/ P E |
![]() |
![]() |
#5 |
Moderator
|
![]()
går det att lägga in landskap direkt i TS?
![]() --------------- Hälsningar: VD, Olaf Lindström VGC-IC Konsernen |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Finns några program som lägger in landskap i MSTS. Bl.a. http://www.dem-ex.com/ , men datan man behöver ifrån Lantmäteriet (för svenska rutter!) är vansinnigt dyr, tyvärr!
![]() http://pirpen.cjb.net/ |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2002
|
![]()
DEM data med 30 meters upplösning för Sverige finns på länken
http://dbwww.essc.psu.edu/dbtop/amer...dem/30m_utm18/ Klicka på doc eller doc.html för en beskrivning. Jag är inte inne i DEM-världen, så jag fattar inte halv sju av det hela, om det är användbart eller inte. Men söka med Google klarar jag av... (det var så jag hittade adressen). ![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Verkar som det inte går att klistra in länken (för lång?) - provat att editera inlägget utan lycka. [xx(]
Går inte heller att skriva rakt av, så jag publicerar länken utan att ange den som länk. Det som strular tycks vara att den börjar med dbwww, observera att db ska ingå i länken. Åsså http kolon dubbelt snedstreck i början förstås. dbwww.essc.psu.edu/dbtop/amer_n/us_ne/pa/n41w077/n41w077g8/data/dem/30m_utm18/ ![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Member
|
![]()
Jag har tidigare kollat med Lantmäteriverket vad det kostar, och som info gav dem mig följande priser: 2500:- i startavgift, sen kostar det 20:-/km². Då kan man få datat i vilket format som helst. Antar att dom menar att man kan få det för olika typer av program som kan hantera terrängdata i 3D.
/ P E |
![]() |
![]() |
#10 |
Nybörjare
|
![]()
Tyvärr Jolin verkar det som din länk innehåller kartdata på nån plats i USA som heter Swedenwalley PA (Pennsylvania?).
![]() /Christer |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
|
![]()
Hehe.. så det kan bli. Kollade aldrig koordinaterna....
[:I] ![]() |
![]() |