Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-04-23, 10:20   #1
Holger
Member

Reg.datum: Oct 2001
Standard MSTS och Compaq = problem?

Hej

Jag har lagt in MSTS i min laptop, en HP6100 och det har fungerat bra. Nu jag bytt till en Compaq N800c och det går inte lika bra. Får en rejäl hängning efter en stunds körande. Minns när jag var i Gävle och MSTSdagen fick jag liknade hängningar på en av de hyrdatorer som fanns, framför allt när man bytte vy. Har uppdaterad drivrutiner efter bästa förmåga. Vad kan jag göra?
Holger besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-23, 11:02   #2
Fredrik
Admin & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Efter visningen i Gävle så är jag tämligen säker på att Compaq och MSTS inte är något som går bra ihop.

I Gävle gick det oftast bra så länge man höll sig i hytten men om man använde de externa vyerna så tog det inte länge förrän daton bootade om automatiskt eller låste sig totalt.

Vad detta beror vet vi inte. Problemen uppstår på de OS vi testade som var Win98, Win2000 och WinXP

Det man skulle kunna göra är att slänga iväg ett mail till Compaq och fråga men antagligen kommer de inte bry sig nämvärt då det bara gäller ett "spel".

/Fredrik
Forumvärd
Fredrik besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-23, 11:31   #3
niofem
Guest

Standard

Undertecknad sitter just med en Compaq-dator faktiskt, en 8420se närmare bestämt. Personligen har jag aldrig gillat Compaq (vilket jag delar med många andra), men faktum är att alla spel inklusive MSTS går 100 % optimalt. Med senaste Service pack:en till Windows XP Home Edition, hyfsat uppdaterade drivrutiner och inte alltför många program installerade i kombination med defragmenterad hårddisk uppdelad i två partitioner (C för systemfiler och D för spel) rullar MSTS alldeles utmärkt, med extern vy eller ej.
Men jag kanske är undantaget som bekräftar den berömda regeln...

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net

Gammal 2003-04-23, 13:57   #4
Holger
Member

Reg.datum: Oct 2001
Standard

Hej igen

Fick nu ett felmeddelande. DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Det står vidare att man kan pröva att inaktivera alternativ i BIOS-minnet som expempelvis caching eller shadowing.

Någon som har erfarenhet av detta om det hjälper?
Holger besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-28, 16:28   #5
Pelle E
Member

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Detta var intressant att höra, för jag har haft samma problem faktiskt för ett tag sen. Själv har jag en Compaq Presario 5670 med Win98. Efter diverse uppdateringar av Win98 från Microsoft Update, så har problemen försvunnit helt. Så mitt tips det är att ta ner senaste uppdateringarna av Win98, DirectX etc. mer har jag inte kunnat göra.

Sen en annan fråga, nån som har problem med ljudet också i Compaq datorer när man kör MSTS. Ju fler ljud som ska mixas ihop, ju mer tenderar ljudkortet att självsvänga, med skitjobbigt "gnissel" ljud i högtalarna. Det är det enda riktigt irriterande fel som jag inte fått att fungera än, genom att bara uppdatera drivrutinerna.

/ P E
Pelle E besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-28, 20:00   #6
niofem
Guest

Standard

Citat:
quote:Originally posted by Pelle E

Detta var intressant att höra, för jag har haft samma problem faktiskt för ett tag sen. Själv har jag en Compaq Presario 5670 med Win98. Efter diverse uppdateringar av Win98 från Microsoft Update, så har problemen försvunnit helt. Så mitt tips det är att ta ner senaste uppdateringarna av Win98, DirectX etc. mer har jag inte kunnat göra.

Sen en annan fråga, nån som har problem med ljudet också i Compaq datorer när man kör MSTS. Ju fler ljud som ska mixas ihop, ju mer tenderar ljudkortet att självsvänga, med skitjobbigt "gnissel" ljud i högtalarna. Det är det enda riktigt irriterande fel som jag inte fått att fungera än, genom att bara uppdatera drivrutinerna.

/ P E
Förstår inte detta riktigt. Är ni säkra på at det verkligen är Compaq som är jokern i leken? Kan det inte vara ljudkortet som spökar?
Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att datorleverantörerna bara sätter ihop olika delar? Det borde sådeles vara svårt att sätta ihop en dator "fel". Alltså kan det ha med själva hårdvaran att göra, att Compaq helt enkelt har snålat in med ljudkortet och att det är därför ljudet "gnisslar" i MSTS?

Compaq har så vitt jag vet alltid fått en massa hård kritik, och är den befogad är det ju bra. Börjar man så fort datorn krångla skylla på leverantören (alltså Compaq) är något galet, osanna fördomar är aldrig bra. Som sagt, rätta mig om jag har fel.

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net

Gammal 2003-04-28, 20:28   #7
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Men, det är ju Compaq som är tillverkaren om det står Compaq på datorn. Vad Compaq har valt att bestycka sina datorer med för fabrikat på ljudkort är ju ointressant för konsumenten. Fungerar det inte, så är det ett ju ansvar som tillverkaren har. I det här fallet Compaq.

Så ser jag på det i allafall.

/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Mazz besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-29, 20:21   #8
Jolin
Medlem

Reg.datum: Jan 2002
Standard

Ett tips när man får ett felmeddelande, är att söka på Google, klistra in hela felmeddelandet och sök.

När det gäller DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL är det sannolikt ett fel i någon drivrutin som gör att drivrutinen försöker använda minne som den inte får använda. Händer det på just Compaqdatorer, kan det vara en drivrutin som är specifik för just Compaq, och det kan vara ett fel som uppstår just när man kör krävande saker som MSTS.

9x - baserade Windows (95,98,Me) är utvecklade ur DOS och hanterar fel annorlunda än NT-baserade operativsystem som 2000 och XP. Lite intressant att W98-maskinerna bar sig likadant åt...

Sök efter felrapporter och nya drivrutiner hos Compaq.

Jolin
Jolin besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-29, 21:55   #9
niofem
Guest

Standard

Citat:
quote:Originally posted by Mazz

Men, det är ju Compaq som är tillverkaren om det står Compaq på datorn. Vad Compaq har valt att bestycka sina datorer med för fabrikat på ljudkort är ju ointressant för konsumenten. Fungerar det inte, så är det ett ju ansvar som tillverkaren har. I det här fallet Compaq.

Så ser jag på det i allafall.

/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Helt rätt. Egentligen är det ju, precis som du skriver, totalt ointressant vad Compaq har stoppat in i sina datorer. Man köper en dator för att den ska fungera, sedan spelar det ingen roll hur specifikationen ser ut.

Men det jag ville säga var bara att alla fel inte beror på tillverkaren (Compaq), inte sällan är det annat som spökar.

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net

Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Problem vid laddning av MSTS soderberg MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 6 2004-12-02 16:11
Problem med MSTS! Dson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 10 2004-04-06 18:20
Problem med Pass80, MSTS klagar... Dson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 4 2003-10-11 19:54
Problem med MSTS! MpProfile... Dson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 1 2003-04-11 23:16
Problem med MSTS! Dson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 4 2003-02-17 10:59

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:37.