Tack för tipset om konstruktionssidor! Det jag kan är gmaxen eftersom jag dagligen använder "kusinen" 3ds viz i mitt jobb. Däremot är det väl bara några veckor sedan jag under jubelrop lyckades få någonting genom .s-filcompileraren. Det är märkligt mycket felaktiga påståenden i de tillgängliga "skolböckerna". Ett exempel påståendet att man omedelbart måste göra om byggdelarna till Edible mesh för att klara kompileringen. Det tog mig tid och energi att komma underfund med att skalning, kopiering, måttändringar och booleanska operationer utan minsta problem går att göra när som helst bara man "spränger stacken" innan man gör en .s-fil. Bristen på renderare i gmax gör att man har mycket liten kontroll på utseendet innan man fått .s-filen att fungera. Men även då är det bökigt genom att varje liten ändring kräver att man gör om hela proceduren med bindningar, lod-konstruktion och ny förhoppningsvis fungerande .s-fil. Men man förstår ju Discreet som gör gmax: 3ds Vax kostar storleksordingen 30000:- inkl. moms!
|