Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-09-15, 19:40   #1
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard Konstruktionsdetaljer.

Jag har en dröm!
Att alla skulle kunna dela med sig av Gmax-filer dom gjort på detaljer. T.ex. Lokhjul, koppelstänger, domer, ångpannor, boggier mm,
Tegeltak, Tjärpapp- och plåttak, Tegelstens-texturer mm, ogräs, gräs, skog mm, laster till tåg, fordon mm. OSV....
Om vi skulle sluta med att vara knussliga och revirtänkande när det gäller förmågan att hantera Gmax, och istället dela med oss av våra alster till andra som kan "merga" in dom i sina egna konstruktioner, så skulle vi alla få ett långt större utbud av färdiga modeller till Trainz!

"Ensam är inte alltid stark"

LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-15, 20:01   #2
Tomas
STW-member

Reg.datum: Oct 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

dream on

Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-15, 20:02   #3
Janne
STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Jag har också en dröm, att det ska bli fred i världen. Jag undrar vem som får sin dröm uppfylld först?

Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-15, 20:23   #4
By Pell
Senior Member

Reg.datum: Jan 2003
Standard

hmmm....
Jag tror nog att fred i världen är realistiskt.

Skämt åsido.... Det du frågar efter får stå för dig men det är orealistiskt. Jag fotar en del och och har fotat en del som har blivit saker till Trainz och om du betänker att det tar kanske 1 till 2 veckor att hitta bra fototillfällen.....och sen kanske det tar lika lång tid att fixa till det i Gmax eller vilket program man nu använder. Tror du verkligen att sånt kommer ut så att vemsomhelst kan andvända dom sakerna???? Visst....sakerna kommer ut såtillvida att det är färdiga lok eller vad det nu är. Även om det fanns allt du ville så är det tämligen värdelöst om du inte kan andvända det i programmet, det är ju så att kan du andvända programmet så är det nästan en hederssak att göra sakerna själv. Till exempel... Vad ska du med koppelstänger till om du inte kan animera det hela och få det att se bra ut??? Kan du däremot animera.....vilket inte alla kan....så är det ju enkelt att göra dom där koppelstängerna, eller hur?

Inget illa menat...men lär dig att andvända programmet helt och fullt innan du frågar efter saker. När du släppt nåt av bra kvalitet så kan du säkert byta saker med några andra som är hejare på det med att göra saker.

//Pelle

Nos nihil efficere non possumus
By Pell besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-15, 20:24   #5
lan
Veteran

Standard

Janne och Tomas och ByPell
om nu snålheten skall bedra visheten, så har Ni naturligtvis rätt! Varför skall man publicera något, som man är sååååå suverän på att konstruera??? Jag hänvisar till Mike Banfield, som inte är rädd för att låta oss andra ladda ner hans Gmax-filer, det finns fler generösa själar i vår Trainz-gemenskap. Om (och när) jag får till något i Gmax är jag beredd att publicera detta för "nedladding", i Gmax-form.
Skall vi glömma skickligheten ett tag och försöka skapa en databank för Gmax-filer, eller skall vi kämpa på var och en för sig????

LAn
Gammal 2003-09-15, 20:40   #6
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Tanken har inom STW funnits att släppa vissa detaljer. Många gånger är det dock så att när man väl lärt sig så vinner man inget på att dela "vanliga objekt"

De gånger jag fått .3ds-filer från emges har de varit i konstig skala och jag har fått förstora dem och hålla på för att få dem exakt i den storlek som de egentligen skulle vara. Ändå har jag och emges gått igenom våra inställningar och har samma... det går lika fort att bygga det från början ialla fall.

Texturer/foton är det däremot enklare att dela och här har ju flera postat foton på tåg och väggar och ja en massa. Titta i "Bengans forum"... där finns en hel del.

Fredrik besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-15, 20:42   #7
tom-sa
Medlem

Skicka ett meddelande via ICQ till tom-sa
Standard

Citat:
quote:så skulle vi alla få ett långt större utbud av färdiga modeller till Trainz!
... Der alle er mere eller mindre opbygget af standardkomponenter, og ikke har en ophavsmand's seregne stil... Forskellige folk gør ting på forskelige måder. Og de finder deres eget unikke udtryk, mens de lærer det grundlæggende. Hvis alt blev bygget af standardkomponenter, kunne jeg godt frygte, at resultatet ville blive en masse masseproduceret content, der manglede det sidste touch for at gøre det til et unikt kunstværk (hvilket jeg ser Trainz- eller MSTS-addons som værende).

Jeg vil sige, at teksturer er en af de ting, der er bedst egnede til den form for deling, der bliver beskrevet.

/Tom
Vild med sporvogne - især Tvärbanan
tom-sa besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-15, 20:47   #8
Tomas
STW-member

Standard

tack för det nu är vi snåla... du får för f*n börja använda huvet... sätt dig o bygg ett ånglok i kvalitetsstil med tufftuffs och se om du vill ge ut hela lr delar av det så lättvindigt??!

sättet du framställer ditt "förslag" är befängt..
Hade du istället föreslagit det på ett positivt sätt utan anklagelser om snålhet o revirtänkande så hade jag inte varit emot det, om du och nåra andra vill sätta upp en sån databas, nu tror jag inte nån vill...

Tomas

Gammal 2003-09-15, 20:50   #9
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Kan vi försöka sänka tonen och INTE ha så aggresiv attityd till varanda.

Tanken/drömmen var god. Att verkligenheten ser annorlunda ut kan ju inte lan veta innan han frågat...

Ingen fråga är för dum att frågas...

Gammal 2003-09-15, 20:54   #10
Tomas
STW-member

Standard

bara sättet den ställs på..

Tomas

Gammal 2003-09-15, 20:58   #11
tom-sa
Medlem

Skicka ett meddelande via ICQ till tom-sa
Standard

Lan, jeg vil også lige tilføje, at jeg synes, at dit svar til Janne ,Tomas og By_Pell er noget ubehageligt. Anklagerne kunne sagtens have været undværet. Jeg ved af personlig erfaring, at STW og By_Pell er flinke og hjælpsomme mennesker, der ikke er bange for at dele viden, hjælpe med teksturer eller med modeldele. Det er der også mange andre i Trainz-community'et, der gør. Tingen er, at det hjælper at "lære folk at kende" og stable nogle venskaber på benene. Så kommer resten nok, hvis tingene går vel.

Edit: Fredrik, hvis du synes at denne post går over stregen, så skal jeg gærne fjærne den. Havde ikke læst din seneste post, da jeg skrev den.

/Tom
Vild med sporvogne - især Tvärbanan
tom-sa besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-15, 20:59   #12
Janne
STW-member

Standard

Håller med att lans ton var väldigt otrevlig. Men han kanske är van att få allt serverat på silverfat. Men jag har en idé. Lan delar med sig av sin skivsamling till mig och kanske DVD-samlingen och kanske nåt mer. Sen kan vi börja snacka business.

Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Gammal 2003-09-15, 21:18   #13
lan
Veteran

Standard

Alla,
jag märker att jag rört upp en massa grumligt vatten, några på det här forumet har nog inte fattat att det rör sig om en hobby. Att vara stolt över sina kunskaper i gmax och Trainz-technics må vara en sak, att stenhårt hålla det för sig själv är en helt annan sak. Om man kunde få en vettig ekonomisk vinst av sina kunskaper inom 3D-grafik vore jag den förste att jubla. Men tyvärr ser inte världen ut så, just nu. Men om vi (Ni) som kan, producerar och delar med oss av våra (Era) kunskaper, kanske vi (Ni) kommer på "grön kvist" någon gång.

Vi har ett gemensamt intresse, låt inte snöd vinning och egoistiskt tänkande hindra oss (Er).

PS. Jag försöker publicera mina alster, men lyckas inte ladda ner bilderna. Hur gör man??? DS.

LAn
Gammal 2003-09-15, 21:25   #14
Janne
STW-member

Standard

Men snälla lan. Jag och andra på STW, och andra som lägger ner större delen av sin fritid på att bygga modeller och rita texturer menar du att vi sitter och håller dessa envist för oss själva? Att vi behåller originalen för oss själva är inte märkvärdigare än att Rolling Stones behåller sina mastertapar för sig själva.

När det gäller uploads så bör du använda dig av jpg-format som du reducerar så att filstorleken blir upp till 100 kb stor. Sedan klickar du på knappen Upload an image attachement.

Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Gammal 2003-09-15, 21:31   #15
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Jag tror att vi alla här delar med oss av tips när det gäller 3d-modellering men det är en ganska svår inlärningskurva. Janne har själv provat på gmax och jag fick svara på en hel del "tokfrågor" vilket är fullt normalt.

Titta på Lokkalle som helt lärt sig gmax genom att ställa många olika frågor som man ibland inte alls förstår sig på...

Det bästa tipset är att gå igenom gmax egna tutorials eller testa på huset som finns i "tutorials"-forumet. Att tro att man kan göra något första gången i gmax är fel. Jag satt de första gångerna och försökte få till kuber i olika storlekar.. bara för att lära mig de absoluta grunderna.

http://www.passion3d.com/Divx-Gmax/IntroductionGmax.zip

En video på 30 MB som visar grunderna i gmax.

Det är oftast mycket enklare om du kör i gång och frågar varefter du kört fast... Det finns så mycket som jag skulle kunna beskriva men som är enklare att ta för varje steg du tar/har kommit

Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:32.