|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2003-09-24, 21:35 | #1 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
Farthållare går de?
Hej
Har ett problem[:I] Innom MJ-världen så uppskattas ju krypkörningsegenskaper mycket på loken. Man investerar i dyra drivlinor mm. MEN Detta verkar svårt att få till med msts. Vissa lok startar ju direkt på läge "13%" t.ex. Varför går det inte att göra så att loken startar mjukare.[?] Sedan så kanske man skaffar lokdekodrar men konstanthastighet ,lastavkänning (EMF-funktion), till sina MJ-lok. MEN Går detta att ordna i MSTS, att få ett lok att köra i konstant hastighet, oavsett uppför eller nerför backar. Hawk |
|
2003-09-25, 00:27 | #2 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 158
|
Citat:
Jag tror inte att det går att ha farthållare på tågen i MSTS (men vad är det för roligt att köra dom då?) Joförresten, jag håller på med ett ekipage just nu som har konstant fart... Tyvärr är den farten ingen alls... Felsökning pågår... /Bosse |
|
2003-09-25, 00:45 | #3 |
Medlem
|
Om vi tittar på verkliga livet och det Ra-lok som jag kör så har jag 27 olika körlägen. På det första läget händer inte så mycket men på det andra så gör loket ett litet ryck. Där är det inte fråga om 'steglös' acceleration.
Däremot så kan man få till det i MSTS. Man använder en tagg som heter: RunUpTimeToMaxForce ( 30.0 ) Siffran inom parentesen skall vara sekunder och denna fungerar underbart på dieselfordon. Jag har dock inte provat på Elfordon. En annan sak som måste ändras är: Friction ( 100N/m/s 1 -1mph 0 1 5.1N/rad/s 1 -1rad/s 0 1 ) Där 100N/m/s snarare skall vara 1000 än 100. Det är denna parameter man använder programmet Fcalc till. Den räknar ut nya värden på hela första raden efter 100N/m/s. Till sist så är det också parametrarna: Mass ( 155t ) NumWheels ( 1 ) och lite längre ned i wagfilen MaxPower ( 2237kW#3000hp ) MaxForce ( 365.2kN ) MaxContinuousForce ( 365.2) Alla dessa data är tagna från Pussgurkans T21 och kan nog liknas med en SD40 eller något annat muskedunder. jag har själv ändrat dessa värden till: Friction ( 745N/m/s 0 1mph 8.90N/m/s 1.8 5.1N/rad/s 1 -1rad/s 0 1 ) Mass ( 56t ) NumWheels ( 3 ) och lite längre ned i wagfilen MaxPower ( 590kW ) MaxForce ( 180kN ) MaxContinuousForce ( 120kN ) Lokomotorn blir helt annorlunda jämfört med originalet. Nästa projekt blir att sätta in två växlar ( låg- och högväxel ) som T21 har. Även Y2 Kustpilen har lite missvisande siffror och dessa är ändrade. Som ni kanske också vet så finns dessa att ladda ned på www.svttl.se om man går in på länken 'Register'. Glöm den 'überbroms' som origianlet hade... /Pursche SVTTL www.svttl.se |
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Farthållare på Tåg | TÅG503 | Off-topic | 17 | 2003-06-06 17:06 |