Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-10-08, 22:42   #1
Pson
Medlem

Reg.datum: Sep 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard Ett par tuffa bilder

Lite bilder från idag, Enjoy! [8D]

Med vänliga hälsningar Pson

Pson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-08, 22:54   #2
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Fräcka bilder, Pson!

Kan du ta nån bild på X2, så att den ser ut som den går 200? Den natt-effekten alltså!

http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-08, 23:45   #3
Hawk
Veteran

Standard

tuffa bilder, bra skärpedjup.[]

Hawk

Hawk besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-09, 11:29   #4
Decibel
Senior Member

Reg.datum: Jul 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till Decibel
Standard

Riktigt grymma bilder, skulle passa bra som Vykort
Decibel besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-09, 18:58   #5
JenzA
Medlem

Reg.datum: Aug 2002
Standard

Det är tur att Photoshop finns

http://www.heidling.se http://www.heidling.se/msts
JenzA besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-09, 21:24   #6
Pson
Medlem

Standard

- Vad menar du? [8]

Gammal 2003-10-19, 02:01   #7
Pson
Medlem

Standard

Har uppdaterat en av bilderna lite, jag tyckte den vart lite fräckare nu - helt klart den tuffaste tågbilden som jag tagit.

Gammal 2003-10-19, 10:09   #8
JenzA
Medlem

Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pson

- Vad menar du? [8]

Ja du förvanskar ju verligheten genom att smyga in lite skärpa och andra effekter med Photoshop, Man ser allt du har gjort med bilden om man öppnar den i en HEX-editor..

Det är bättre om du visar vad kameran egentligen presterar utan trix.

JenzA besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-19, 14:37   #9
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Skriv när du manipulerat bilden, Pson!

Annars tror man din kamera tar bättre bilder än den gör och det är att lura folk. Det vill du väl inte göra!?

Gammal 2003-10-19, 17:36   #10
sibbmark
Medlem

Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pierre

Skriv när du manipulerat bilden, Pson!

Annars tror man din kamera tar bättre bilder än den gör och det är att lura folk. Det vill du väl inte göra!?

Jag kanske är dum, men jag trodde att det intressantaste var om bilden blev bra? Så länge man inte påstår att bilden är "direkt från kameran" så känner jag mig inte särskilt lurad... Jag måste också erkänna att jag är en förfärlig typ, jag har tydligen lurats med i stort sett alla bilder jag visat här, jag brukar nämligen lägga till text om att det är jag som har tagit dom - utan att tala om att jag har gjort det i efterhand i datorn...

/Bosse
sibbmark besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-19, 18:22   #11
Pson
Medlem

Standard

Citat:
quote:Ja du förvanskar ju verligheten genom att smyga in lite skärpa och andra effekter med Photoshop, Man ser allt du har gjort med bilden om man öppnar den i en HEX-editor..

Det är bättre om du visar vad kameran egentligen presterar utan trix.

Ursäkta mig mister duktig, men om jag inte missminner mig så finns det ingen skärpa överhuvudtaget på den där bilden. Eventuellt kan det finnas en 20% skärpa eller så, inte mera. Det är dessutom inte märkbart för ögat när bilder ifrån original redan är så skarp.

Men bara för att bevisa ska jag lägga upp samma bild utan eventuell skärpa för att visa att bilden var lika skarp från början. Vill du klaga på skärpa förresten, kan du ju kika in i Postvagnen där man på flera bilder ser hur det "lyser" om trådar m.m. på grund av all skärpa!

Citat:
quote:Skriv när du manipulerat bilden, Pson!

Nej, kameran tar såhär bra bilder. Fredrik trodde också att jag hade lagt på skärpa på ett par bilder som jag tog, men så var inte fallet. Men om du vill lyssna på vad en person säger, visst gör det.

Gammal 2003-10-19, 18:55   #12
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Då ber jag om ursäkt!

Jag tyckte dom verkade lite för bra och jag trodde på det JenzA skrev om HEX-editor....

Verkar vara en mycket bra kamera du fått tag i!

Orsaken till att jag vill att man talar om att man manipulerat bilden, är att jag rekommendera din förra kamera till kompisar och sa den gav bra bilder (visade dina bilder!). Om dom köpt den och knäppt, hade dom ju inte fått samma resultat. Det tycker jag är att luras! Sen kan man ha olika uppfattning om sånt.

Om man t.ex. lägger till text i en bild, då syns det ju tydligt att man manipulerat bilden. Men om man lagt till skärpa m.m. märks ju inte det, om man nu inte själv fotat med den kameran. Alla har inte Photoshop heller!

Det kanske är jag som är dum????? När man inte skriver nått om bilden, så tar jag för givet att den är direkt ifrån kameran.

Gammal 2003-10-19, 22:07   #13
ErikFalken
Senior Member

Skicka ett meddelande via ICQ till ErikFalken
Standard

Att lägga på skärpa och justera färgerna i exempelvis Photoshop är inte att manipulera bilden, snarare om att optimera den. Bortsett från skärpa så justerar man ju även färgbalans och kontrast när man framkallar vanlig analog film. Till och med fotolabben brukar "optimera" dina bilder lite grann genom att justera tex. kontrast. Men i dessa fall får man ju aldrig reda på vad som gjorts, och man tycker att alla bilder ser bra ut. Det är helt OK, i min mening, att skärpa upp bilden och justera färgbalansen lite grand utan att egentligen berätta vad som gjorts med den. Även att justera lutningen på tex horisonten kan ske i "hemlighet". Nar män däremot tar bort eller infogar objekt i bilden, då skall det utan tvekan påpekas.

BTW, snygga bilder Pson. Nästa gång vill vi se en 30 sekunders slutartid på en bangård med mycket trafik på kvällen, det kan se fräckt ut!

/Erik
(Observera att även en Canon 1Ds för 80kkr kräver (oftast) att man justerar färger och skärper upp lite grand för att få ett kalasresultat)
ErikFalken besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-19, 22:29   #14
tjalle
Medlem

Reg.datum: May 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till tjalle Skicka ett meddelande via MSN till tjalle
Standard

Hej .

OT: Om man ska visa bilder här i forumet så skall bilderna vara mindre än 100 Kb stora och då blir de manipulerade på ett eller annat sätt.
Förminskar man en bild så kan man förlora skärpa (beroende hur bra bildbehandlingsprogram man använder) samt när bilden blir omsparad så förlorar man kvalite beroende på komprimeringsgraden. Jpg är ett självförstörande format - ju mer man sparar om bilden, ju sämre blir den .
Det går ju annars att länka bilder från andra servrar men blir jobbigt för dem med modem.

Bilder från bra kameror kanske inte kan göra sig rättvisa här.

Edit: Ändrade specifikation för tillåten bildstorlek.

tjalle besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-19, 22:58   #15
DJ Clinton
Medlem

Reg.datum: Feb 2003
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev tjalle

Hej .

OT: Om man ska visa bilder här i forumet så får bilderna vara upp till 100 Kb stora och då blir de manipulerade på ett eller annat sätt.
Förminskar man en bild så kan man förlora skärpa (beroende hur bra bildbehandlingsprogram man använder) samt när bilden blir omsparad så förlorar man kvalite beroende på komprimeringsgraden. Jpg är ett självförstörande format - ju mer man sparar om bilden, ju sämre blir den .
Det går ju annars att länka bilder från andra servrar men blir jobbigt för dem med modem.

Bilder från bra kameror kanske inte kan göra sig rättvisa här.

Tjalle: Detta stämmer ej med vad som står när man ska ladda upp en bild, där står det att [u]om</u> det är en [u]screenshot</u> från trainz eller msts ska den vara under 100kb. Inte annars. Och dessutom måste bilden vara i jpg eller gif format.

Mvh
Mohammad Mafiha i Gävle, Sätra
DJ Clinton besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Bilder på min rutt LBJ (obs, många bilder!) Deskgrunt Landskapsdesign - Trainz 53 2005-07-13 15:31
Tuffa bilder från dagen Pson Off-topic 14 2003-11-11 20:00
Bilder från BF1942 sökes! Nicke_123 Off-topic 13 2003-10-01 01:51
Nya bilder från Silja Europa :-) Pson Off-topic 0 2003-08-09 01:51
Bilder på Linx X2000! Pson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 0 2002-07-26 20:06

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:25.