![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Skånsk användare
Reg.datum: Oct 2002
|
![]()
Har suttis och funderat länge. Vilket typsnitt använder SJ till sina grejor. Micke talade om SJsypsnitt, men kom inte på vad det hette.
Är det någon här som vet var detta finns? MVH Erik ![]() VD,Railway Transport System Kontrakt: http://www.svttl.se/rts.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Skånsk användare
|
![]() Citat:
MVH Erik ![]() VD,Railway Transport System Kontrakt: http://www.svttl.se/rts.htm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Skånsk användare
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Junior Member
|
![]()
Den märkning som infördes tillsammans med flygande falukorven använder News Gothic till stor utsträckning. Om jag minns rätt ritades det av Eric Gill i 30-talets början.
News Gothic finns att köpa från Adobe i en mycket snygg datorversion. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
|
![]() Citat:
Eric Gill ritade däremot typsnitten Perpetua och Gill Sans. Gill Sans var ursprungligen avsett för London & North Eastern Railway, så en del järnvägsanknytning hade han ändå. Jag håller med om att News Gothic är snyggt, helt klart en av de finaste Sans Seriferna i mitt tycke. Favoriten är dock fortfarande New Johnston som används av London Transport. http://www.p22.com/products/london.html Dom diamantformade prickarna över i är liksom pricken över i, om uttrycket tillåts. /Bosse, med en viss förkärlek för typsnitt... Rättade ett skrivfel på den engelska järnvägen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Junior Member
|
![]()
Trevlig info.
Jag kollade lite i SJs designböcker etc från tidigt 90-tal. Till fordonsmärkningen på långbalkarna hade man en modifierad News Gothic där man ändrat spärrning för att passa sitt behov. För märkningen på korrugerade plåtsidor hade man också en modifierad variant av News Gothic med utdragen teckenhöjd för att få korrekt intryck av tecknen efter de klistrats på de veckade plåtsidorna. Ingenstans nämns någon om Futura, inte heller finns någon text som liknar Futura. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
FuturaSJ, som VVA benämner det, är det funkisinspirerade typsnitt som infördes 1939. Först figurerade det som emaljbokstäver och började senare att schablonmålas direkt på vagnssidorna. Exempel på användning var texten KUNGL. POST, RESTAURANG, SOVVAGN, 3 KLASS mfl. Jag misstänker att i samband med att bokstäver av standardtypsnitt i självhäftande plast blev tillgängliga så användes dessa utan några "dekret" från MA eller liknande. Det hör alltså hamma i en svunnen epok. Skulle passa fint på en 40-50-talsversion av "mina" nitade stålvagnar (om man kan konvertera dem till 1024x1024-texturer).
Idag använder man ju lite vad man får tag i, jag har sett X11 ![]() X11 3144 - eller nåt i den stilen, gud bevare mig väl... /Lars B ![]() |
![]() |
![]() |