|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2004-06-27, 23:05 | #1 |
Member
Reg.datum: May 2004
|
Måste en aktivitet sluta på ett bestämt ställe?
Jag har försökt åstadkomma följande i en aktivitet: man kör tåget till en station mitt på linjen där det ska tas ur trafik och köras in på ett sidospår för uppställning.
Jag gjorde en player path som slutar på sidospåret så långt man kan komma. Det visade sig emellertid att aktiviteten slutade på stationen och kunde s a s aldrig köras in på sidospåret. Jag försökte lösa det genom att ändra i events. Jag bytte ut det förinställda "Activity Complete" mot ett meddelande som gav instruktion om att strax ska man köra in tåget på sidospåret och kompletterade med ett nytt event på sidospåret som skulle säga "Activity Complete". Desvärre misslyckades det också. Det nya meddelandet kom upp och när jag klickat bort det kom också "Activity Complete" fortfarande på stationen och inte på sidospåret som avsikten var. Min fråga är: går det att göra det jag vill - ta tåget ur trafik och in på ett uppställningsspår innan aktiviteten slutar - eller slutar de alltid på en perrong? Hur gör jag för att få det som jag vill? |
|
2004-06-27, 23:14 | #2 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
Problemet är att aktiviteten alltid slutar vid sista station.... då spelar det ingen roll om du egentligen ska vidare, du kommar nog alltid att få stanna på stationen... Det enklaste sättet är att sätta ut en ny station i RE och sedan bygga om aktiviteten
|
2004-06-27, 23:25 | #3 |
Medlem
|
Hej pedeo
Json, nu tar du fel! Du kan under "Actions Events" se att det finns en event som heter "Default Event". Högerklicka på den och välj "Properties". DÄr ser du i det första fältet att det står "Stop at final station", det ska du INTE röra. Men lite längre ner, finns dte ett fält där det står "Complete Activity Successfully". Ändra det till "None". Sen har du dock ett nytt ptoblem, du vet alldrig exakt var du ska stanna på sidospåret. Då gör du en helt ny Event, som är "Drop of Cars" och "Complete Activiy Successfully". Då kommer du tvingas lossa kopplet mellan loket och första vagnen, då slutar aktiviteten. MVH Daniel VD för UBOPGE Turn on your headlights If you don't like what you see - Turn them off! |
2004-06-28, 13:50 | #4 |
Guest
|
Annars kan man under Location Events (Platshändelser) göra ett "Place Location event" i slutet på ett sidospår och markera kryssrutan "train must stop", då spelar det ingen roll vad ovanstående skrivet är sagt, man stannar vid sista stationen, och fortsätter in på sidospåret. Då behöver man inte lossa koppel och krångla, utan man kör dit man ska!
Det är dock lämpligt att i detta fall ställa upp t ex en godsvagn på sidospåret bredvid( om det finns) så man har något riktmärke att stanna efter. Annars finns ju MSTS-akuten, de kan svara på allt som har med aktiviteter att göra! |
2004-06-28, 15:47 | #5 |
Member
Reg.datum: May 2004
|
Ja, den lösning Byggare Bob föreslog var också den jag kom fram till efter att ha läst Dsons svar och provat mig fram lite. Det passade inte i just denna aktivitet att koppla isär tåget då det bestod av ett tågset uppbyggt som ett X2000. I location event valde jag dessutom att utöka radien så tåget inte måste stanna på exakt rätt ställe utan kan stanna någonstans inom en radie på t ex 30 meter.
|