|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2004-06-21, 10:54 | #1 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2003
|
RE och ref-filen...
Jag har stött på ett intressant [:X] (?) bekymmer under mina försök att mästra RE;
Då jag vill ha lite mera att välja på bland objekt etc. lägger jag som instruktionerna anger - in de nya objekten i ref-filen före den första 'static'-punkten. Det har nu hänt något med min testfil, som gör att jag inte längre kommer åt 'min bana'. RE stoppar, och felmeddelande erhålls där den antingen inte kan läsa rad 0 (noll) eller radnummer si och så (t.ex 1244). Vid koll på det högre radnumret så visar det sig att det är ett radnummer högre än det antal rader som finns i ref-filen.[8] Finns det någon som har tips om hur att bära sig åt för att komma runt problemet? Som extra info kan jag berätta att jag inte lägger in objekt ett och ett, utan det kan hända att jag lagt in 40-50 objekt på en gång (t.ex. ett raffinaderi...) - ibland fungerar det - och som nu helkört[xx(] Moving Steel on Land and Under Water |
|
2004-06-21, 11:12 | #2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
Svårt att säga o ge tips om vad det kan vara, några långskott skulle kunna vara:
- den inledande strängen som talar om att det är en ref-fil kanske blivit korrupt... Jämför med en frisk ref-fil hur syntax ska se ut... - Ref-filen sparad i fel filformat - paranteser som saknas... Allt för ofta levereras det ref-entry med felaktiga saker, t.ex saknade paranteser, oftast den i slutet. Den här tror jag dock minst på, eftersom det låter som ett mer fundamentalt fel... Om dessa tips inte hjälper, skicka över ref-filen till mig kan jag kolla på den. /Mats A |
2004-06-22, 11:48 | #3 | |
Medlem
|
Citat:
Testat att spara om den med Notepad i unicode textformat... -Vilken är förresten lämpligast - Wordpad eller Notepad? ...och så var det detta med parenteser och citationstecken; Vad är det som gäller egentligen - finns det något standardformat på hur dessa rader skall skrivas? Vissa inslag hittar man med mellanslag och citationstecken både före och efter texten, andra kommer utan, eller med endast citationstecken - i en salig blandning. Moving Steel on Land and Under Water |
|
2004-07-01, 00:09 | #4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
Sorry att jag dröjde med svar, missade ditt inlägg... [:I]
Låter bra att du kopierat strängen, då är man ju säker. Jag använder alltid Wordpad för editeringar i ref-filen. Paranteserna är heliga. Varje objektdefinition ska det antalet paranteser och det givna syntax. Om en parantes saknas, blir normalt sett resten av ref-filen oläslig för programmet. Så, om man ser bara en del av sina klasser, så kan det vara ide att kolla vilka man ser och vilka man saknar, som kan ge ledtrådar til var felet ligger. Mellanslag hit o dit är för att göra filen mer lättläst, men ignoreras av programmet. I beskrivningen kan du utelämna cituationstecknen om du vill, men har du fler ord i din beskrivning, får du bara med det första, t.ex följande: Description ( röd stuga ) Detta ger bara "röd" i beskrivningen för det objektet och det är ju lite magert. Situationstecknet säger till programmet att allt som står mellan situationstecknen ska ekas i objektvalsmenyn. Vet inte om du fått igång din ref-fil, men om du inte har det så skicka gärna över den, så kan jag se om jag hittar nått bekymmer med den. /Mats A |
2004-07-01, 20:51 | #5 | |
Medlem
|
Citat:
Nu förstår jag i allafall så mycket att jag vågar ta bort citationstecknen från vissa textinmatningar. Jag måste erkänna att jag faktiskt raderade "hela" rutten - den var bara på 9 rutor och hade bara ett par spår - och började om från början - till största del med anledning av att jag hittade bättre bilder att jobba efter (härligt med ÖSJ-bladet) och beslöt mig att börja om från början - och nu fungerar allt. Jag är ännu inte beredd att säga att mina försök resulterar i något körbart av värde (även om hoppet finns där [:I]) men första bangården börjar likna något. Bilden är revision A på nybygget - har nu kommit till revision C, så det har hänt lite med spåren sedan denna bilden 'togs'. Tåget vid perrongen kanske kan ge en ide om var jag är... Fördelar att jobba på detta sättet? Njaeh - framförallt var beslutet lätt att ta eftersom banan var så färsk - och jag fick ju övning med GE igen... Nästa motståndare på banan (hehe) blir ju GMax... Moving Steel on Land and Under Water |
|
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Vad gör filen rundll32.exe i min dator? | LokKalle | Off-topic | 14 | 2004-02-28 10:49 |
Var är filen för JBJ för dom som har Me/98 m.m | DJTimboy | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 2 | 2003-10-30 17:52 |
Varför kan man inte få hem filen? | Hawk | Trainz - Allmänt om Trainz | 12 | 2002-12-26 01:07 |
Hjälp Gröna Kuber | Bertil | Landskapsdesign - MSTS / Open Rails | 4 | 2002-07-24 22:37 |
Editorn lägga in delar direkt i filen | xam | Landskapsdesign - MSTS / Open Rails | 0 | 2002-06-27 16:35 |