![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Ett litet försök på ett utedass.
Får nog lära mig att göra taket lite tunnare och en bättre texture till taket, ser lite tokigt ut. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ska föreställa detta utedasset. http://msts.e-buzz.net/forum/topic.a...&TOPIC_ID=6338 EDIT: Går det att andra tjockleken på taket, när texturen sitter på plats. Eller kommer det att se tokigt ut då. Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
STW-member
|
![]()
Du måste alltid mappa om texturerna om du förändrar storleken på något objekt. Ett tips är att ha en bit vitt i texturen som du kan mappa upp vindskidorna mot och få dem vita. Taket bör vid takfoten justeras så att det ser ut enligt bilden nedan:
![]() Bra jobbat förresten! ![]() ![]() Janne Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Admin & STW-member
|
![]()
Ja du kan ändra tjockleken på taket utan att du behöver "mappa" (lägga på texturen) igen.
![]() Man kan alltid ändra storleken. Det enda som kan hända är att om du t.ex ändrar storleken på huset, gör det jättelångt, så kommer texturen att se väldigt utdragen... ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Admin & STW-member
|
![]()
Sidorna på taket är så pass små att det knappast kommer märkas att han gör taket mindre tjockt. Därav mitt svar.
Om han skulle göra dasset 20 m långt så skulle texturen se väldigt utdragen ut ja... så där är vi inne på samma linje Janne... ![]() ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
STW-member
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
|
![]()
Hej Bengan!
Jag låter 3D-mästarna komma med svaren och bidrar själv med glada tillrop istället, som till exempel: -Grattis till ditt första egna bygge. ![]() Visst känns det bra när man lyckas få in något i spelet som man faktiskt byggt själv. Fortsätt på samma sätt. mvh .... Mats ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]()
Nu har jag gjort taket tunnare.
Men det blev inte som jag hade tänkt mig. Tycker att det ser bättre ut, när det är tjockare. Antar att det är för vindskivornas skull, att dom saknas här. När jag mappade taket, så markerade jag det snett uppifrån och antog att hela biten skulle bli mappad. Slog mig sen, att jag även mappade undersidan av taket. Om jag går tillbaka till det tjockare taket, så borde det väl också gå att markera det som blir vindskivor och göra en svart ruta i texturen som matchar med knutarna och sedan mappa vindskivorna med den. Eller är jag ute och cyklar nu. ![]() ![]() Sen till nästa problem. Som Janne har markerat på vindskivorna, ute i kanterna. Hur gör jag, för att få fram punkterna på taket i gmax. Så jag kan göra ändarna i 90 grader. Sen en annan sak. Som egentligen är en smaksak. Smaken är som bekant delad som baken. Taket har ju plåttak, den här nya varianten som jag har gjort här. Påminner den egentligen om orginaltaket tro eller har ni något tips om att få det bättre. EDIT: Har här återgått till det tjockare taket och mappat vindskivorna svarta. Tycker det ser bättre ut, men nu tycker jag att undersidan av taket. Ser för jäkligt ut. Är det bara att mappa över det gamla eller måste jag ta bort detta först. Hur gör jag i såna fall för att få bort den gamla mappningen på undersidan av taket. ![]() ![]() Bengan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]()
Tror att jag har börjat fatta grundreglerna i gmax för husbygge och mappning nu.
Så nu har jag en annan fråga om själva mappningen. Om jag t.ex. bygger en byggnad som är tänkt att bli ett köpcentrum. Kan jag då använda en texture för själva byggnaden och sedan göra en annan texture. Där jag lägger in flera olika företagsnamn på (Pierre har ju tagit lite kort på olika skyltar). Och sedan mappa på dessa skyltar på hustexturen. Har en känsla av att detta inte går på det sättet jag har jobbat på, utan att hela sidan av husvägen får skylten. Så om jag bestämmer mig för att mappa långsidan. Kan jag bestämma att bara en liten bit av denna långsida blir mappad. Göra någon liten markering på den och mappa dit en skylt på hustexturen. Eller måste jag klistra in dessa skyltar redan på den texturen som jag ska använda till själva hustexturen. Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Månadens bild - Aug 2005
|
![]()
Det har du gjort bra Bengan!
![]() ![]() ![]() M.V.H Tobias år 2004! ![]() ------------------------ Kolla gärna på min fotosida, där jag har samlat lite tågbilder: http://medlem.spray.se/tobiasja8/ Jul om 3 Dagar ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
STW-member
Reg.datum: Nov 2002
|
![]()
Hej Bengan.
Beror på hur du gör. Du kan ha allt i samma texturfil. Om du mappar med UVW-unwrap så kan man välja vilken bit som skall mappas var. Antar att det är så du gör nu? I så fall är det bara att klistra in skultarna på en lämplig plats i textur filen och mappa dem på plats. /Lars ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
|
![]() Citat:
För att få fram vertex-punkterna igen så måste du välja Edit Mesh i listan på modifiers som du har. Välj sedan ikonen med de tre punkterna (det vet du redan) för att få fram punkterna på det objekt du har valt. Se bilderna ifall du inte förstår hur jag menar. Citat:
Citat:
Hoppas att detta hjälper dig något. mvh .... Mats Och så bilderna: ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
STW-member
Reg.datum: Nov 2002
|
![]()
Hej.
Man kan mappa delar av en sida. I Edit mesh, markera de polygoner du vill mappa genom att använda plygon mode och klicka med ctrl nedtryckt för att välja flera (tror det är ctrl, är på jobbet). Välj sedan UVW-map och sedan UVW-unwrap. Välj sedan edit i edit i unwrap dialogen, då kan du välj område att mappa från din textur fil. Hoppas att detta funkar, och att du fattar, kan ha missat något. /Lars ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2003
|
![]() Citat:
Personligen tyckte jag den tunnare plåten blev mer verklighetsnära. Vill man sedan ha vindskivor, så tror jag att det hade blivit lättare att göra två nya objekt (vardera änden av huset), mappa dem med trätextur och placera dem på byggnaden, - i stället för att börja med 'edit mesh'. Åtminstone vad vindskivor anbelangar - det blir många punkter att flytta på. Moving Steel on Land and Under Water |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
![]()
Om man får inflika en liten sak:
Om man har ett hus med texturer i 1024x1024, men det inte räcker, går det då att ha tex en textur för kortsidan av huset och en för fasaden? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Expedition i Sörmland, ett litet reportage... | Jocke | Off-topic | 3 | 2004-07-06 12:53 |
Ett litet object från Sthlm C. | sjonas | Off-topic | 1 | 2003-03-29 15:22 |
Ett litet ordspråk... | Dson | Off-topic | 3 | 2002-12-11 15:38 |
Litet trevligt ånglok Br91 | Hawk | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 10 | 2002-10-01 18:51 |