En Civil metar uppdateras varje timme 20 över och tio i. Alltså 07.20, 07.50 etc. Det finns något form av undantag om ett extremt väderläge skulle uppstå, t.ex. åska men det är inget nytt METAR som utfärdas då utan mer en slags notering till Flygledaren.
Enligt FS så updateras deras väder var 15:e min. Då det bara kommer 2 metar/h så antar jag att de menar att var 15:e min stämmer FS av med närmaste METAR station och laddar in den datan i spelet. Den datan man för in tar man i från Jeppsen mig veterligen. Hur väl det stämmer med verkligheten kan variera, fick t.ex. åska över Gotland i december...
FS använder dock inte alla METAR stationer som finns om vi tar t.ex. Sthlm så tror jag man tar METAR ifrån bromma medens Arlanda har ju egna. Även svårt att tro att man laddar hem Sturups Metar utan man tar nog den från Kastrup istället.
/SD
PS. Metar updateras under de timmarna då flygplatsen är "öppen". Vissa flygplatser har en automatisk METAR som även jobbar på natten automatiskt men det är långt ifrån alla flygplatser som har detta.
|