|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2005-04-04, 18:49 | #1 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2003
|
Realism: Trainz/MSTS
Hej allesammans!
Jag har hållt på i ett tag, evigheter känns det som, att sammla fakta så som spårplaner och annat för min rutt Stockholm-Mora och jag vill få det så realistiskt som jag kan. Jag är både Msts- och Trainzanvändare och nu undrar jag vilken simulator som är mest realistisk? Jag själv växlar lite mellan dessa simulatorer då jag tycker att de är realistiska på olika sett. Msts: har snyggare och mer realistiska hytter och är mer realistiskt på vissa andra sett(kommer inte på några just nu, förlåt mig) Trainz: har ett mer realistiskt bromssystem, tycker jag, då tågen i MSTS ändras från gång till gång och blir omöjliga ibland att bromsa ibland. Till exempel så blir bromsarna olika kraftiga i olika hastigheter. Jag tycker att det är mindre realistiskt i Msts, men det kanske ni inte gör. Sen har man ju free roaming-vyen och att man kan byta hytt och tåg. Sist men inte minst har man ju splines som är ett mycket bättre och lättare alternativ till dynamic track. Det här är bara några saker från varje simulator och jag tog bara med de saker jag tyckte var bäst och än en gång så finns det mycket fler fördelar med Msts, men jag har som vanligt hjärnsläpp (och bråttom) så jag kommer inte på några fler. Så vilken simulator tycker ni att jag ska bygga min rutt i? Jag vill bygga i den mest realistiska simulatorn när det gäller simulering och inte andra, för mig, mindre viktiga saker så som människor och annat. Tack på förhand! Mvh Dash 9 |
|
2005-04-04, 19:03 | #2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
Eftersom du aktivt jobbar och använder båda simulatorerna, så är du nog i en position där du faktiskt själv har bäst bedömmningsgrund för vilken simulator du bör bygga i. Ingen annan än du själv kan avgöra vilka parametrar du uppskattar mest. Och, ytterst är det ju ett arbete som ska tillfredställa dig själv i första hand...
Man kan å ena sidan anföra att msts är ju nu väldigt gammal och är kanske inget att satsa på... Men, då nya simulatorer på gång, som kommer att ärva MSTS-materialet, så det är ändå inget hinder för att välja msts, om du nu skulle finna det vara bra för dina planer. (vilket jag inte propagerar för, valet är ditt...) I övrigt vill jag inte lägga in för o nackdelar, det är som med de flesta verktygen, man ska glädjas över dess goda egenskaper inte irritera sig på de dåliga... Och vad som är goda eller dåliga egenskaper är nog till stor del beroende på dina egna uppfattningar. |
2005-04-04, 22:40 | #3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
Kan bara hålla med Mazz. Använder du både Trainz och MSTS, så borde du själv veta vilken du gillar bäst (eller vilken som passar bäst för byggandet!). Det är ju för din egen skull, i första hand, du ska bygga!
Skulle det bli MSTS, så vill jag tipsa om Scale Rail. Det är otroligt snygga och realistiska spår!!!!! Dom hittar du här: http://www.3dtrains.com/ Finns också Scale Roads där.... New Roads ger mer/bättre vägbitar. Dom kan du bl.a. hitta här: http://www.gipper.dk/ Där hittar du även Xtracks! Snygga träd, buskar, gräs och marktexturer hittar du här: http://sweb.cz/greenery/mstsg/mstsg.htm