Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-04-21, 23:22   #1
csgaard
Nydligen medlem

Reg.datum: Jan 2004
Standard AI directors

Hej.

Är det någon som har en idé om varför mina AI-förare skiter fullständigt i de AI-directors som jag placerat ut. Det tycks endast vara närmaste vägen som gäller.

mvh/Christian
csgaard besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-04-21, 23:54   #2
LLJ
STW-member

Reg.datum: Nov 2002
Standard

Hur placerar du dem?
De funkar som enkelriktad gata, AI kan köra i pilens riktning, men inte tvärtom.

Vad har du för kommandon i schedule?
Har för mig att ett av "drive to" commandona struntar i AI directors.

/Lars

LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-22, 00:59   #3
Rc1166
Niträknare & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Nu är det en SP2 på gång där AI har blivit bättre.
Trots allt så översätter jag AI drivers med Animated Idiots
Även om en av AI drivers i TRS original "liknar" mig så fråntar jag mig ALLT ansvar hur dom kör på din bana.
Har senaste veckan lekt lite med BHJ och placerat "portals" på huvudspåret vid Bergaryd som varje timme släpper ut ett tåg som kopplar av vagnar som ska vidare till Hedebo.

Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-22, 12:15   #4
MatsH
Månadens bild - Mars 2005

Reg.datum: Feb 2002
Standard

Citat:
quote:Har senaste veckan lekt lite med BHJ och placerat "portals" på huvudspåret vid Bergaryd som varje timme släpper ut ett tåg som kopplar av vagnar som ska vidare till Hedebo.
Hallå Kenny!
Måste bara fråga hur du går till väga med detta. Låter du tåget köra fram till ett visst spår och kopplar sedan av vagnarna manuellt, eller har du lyckats ge order till AI-förarna att stanna vid stationen, koppla av vagnarna och sedan fortsätta utan vagnar?

mvh .... Mats
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-22, 16:00   #5
csgaard
Nydligen medlem

Standard

Jag vill få mina förare att t ex köra ut från en station norrut och via en slinga komma in på stationen söderifrån. Detta utan för många trackmarks. Med enkelriktad trafik borde det alltså räcka med en trackmark ute i slingan och en på stationen.

Istället tvärvänder mina förare när de nått trackmarkern ute i slingan och backar tillbaks. Mot enkelriktningen. Om det är den kortaste vägen. Och det är det ju. Annars skulle förarna välja att backa redan från stationen för att nå trackmarkern den närmaste vägen.

Problemet är kanske inte så viktigt. Går att lösa med fler trackmarks. Men när det nu finns AI directors så...

mvh/Christian
csgaard besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-22, 18:30   #6
emges
Senior Member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Hej Christian,

Jag labbade med enkelriktat förut (innan SP2) och jag kom fram till följande:

Föraren bryr sig inte om dem om loket redan befinner sig i samma block som enkelriktningen finns. Man skall alltså inte se själva markören som enklriktningen utan hela blocket den befinner sig på. Med block menar jag här sträckan mellan två växlar. Med SP2 kan det nu även innebära sträckan mellan två signaler men jag är osäker på det, har inte testat det än.

/Mats
emges besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-22, 22:29   #7
csgaard
Nydligen medlem

Standard

Hmm.
Allt har sin förklaring tydligen. Det var någon som skrev Animated Idiots. Tack ändå för tipset. Får se till att det finns en mellanliggande blocksträcka där jag kan placera en pil.

mvh/Christian
csgaard besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:15.