![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
STW-member
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
|
![]()
Hej Tomas.
Jag har fått Alpha sorteringsproblem trots att jag använt gråtoner ![]() Något tips? /Lars
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
STW-member
|
![]()
mina luftledningsstolpar och bryggor är ett praktexempel på alpha sorteringsproblem men tack vare tips från KlausM så löste sig även det.
Dels dela upp modellen i flera .im filer, använde flip normals på ena av två planes som var orienterade åt samma håll, olika materials på närliggande planes (fast samma textur) osv allt för att tvinga grafikmotorn att sortera rätt. Svårt att ge generella tips på rak arm, det beror ju lite på hur modellen ser ut vilken metod man får använda. /Tomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Intressanta tips!
Jag trodde i min enfald att det var bättre att ha allt i en tga-fil (mindre diskläsning osv). Har läst tidigare om att man bör ha minst en pixel i annat än helt svart men än så länge har min användning av alpha varit så simpel att man antagligen inte märkt av felet.
__________________
/MVH Patrik ![]() |
![]() |
![]() |