![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: May 2005
|
![]()
Tackar för hjälpen igen
![]() Hur många polygoner klarar MSTS av utan att få spader, någon som vet det?. Tåget kommer att landa på omkring 8.000 polygoner i nuvarade färdigt skick utan inredning. En aktivitet med 5, 3 vagnars tåg blir 120.000 polygoner ![]() ![]() Det där med ljudet har jag kanske listat ut hur man kan göra. Det där med att kopiera eng filen, blir perfekt! ![]() Jag har ochså bestämt mig för att göra själva tåget i Zanoza modeler, och sedan importera den i mitt nyligen ner laddade Gmax. Eftersom funktioner som smothing inte fungerar särskilt bra i Zanoza.
![]() Senast redigerad av Sigma den 2005-06-01 klockan 01:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
8000 polygoner borde MSTS klara men det är väldigt mycket för en sådan modell, dessutom utan inredning. Har du räknat ordentligt på bogier, hjul och andra detaljer också då? De tar många polygoner om de ska bli bra.
Finns inget exakt tal för hur mycket MSTS klarar av då det beror på den aktuella datorn och grafikkortet. Så många polygoner dessutom i ett flervagnars tåg kräver en kraftfull maskin för att fungera någorlunda. Bästa är att göra ett provskott med det du har och se hur det fungerar, du behöver inte hjul, bogier osv för att få in den i MSTS men den måste vara texturerad. Låne eng-fil från en annan modell för att komma igång i MSTS. Jag har provat någon gång att importera till gmax, meshen gick bra men texturering måste göras om. Mitt råd skulle vara att flytta över till gmax så snart som möjligt och arbeta där istället om du kan tänka dig det (och spara ofta i gmax då MSTS exporten är buggig och krashar). Mvh Anders |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Jag räknade lite fel. Hela tåget är klart utom inredningen, polygon antalet blev 4300
![]() Jag har inte gjort något smothing än, som ni kanske kan se på bilden:
![]() Senast redigerad av Sigma den 2005-06-02 klockan 21:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Senior Member
Reg.datum: Dec 2003
|
![]()
Ser grymmt bra ut Sigma!! Det enda som jag ser nu på rak arm är linjekrukan ovanför förarfönstret, men det kommer kanske?
![]() Här kan du se en bild på vad jag menar: http://www.bussmicke.se/Tramwaje/Bil...goe_030418.jpg Ska bli grymmt kul att se denna modell i färdigt skick! Längtar också med stor spänning att få se dina bilder över T5C5-projektet när du börjar med det.
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Superfin modell Sigma!
Saknar bara det som Björne säger... Kanske backspeglar också. Blir det för mycket detaljer med backspeglar? Good work!!!!
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
4300 är något mera normalt så det skall nog funka på en någorlunda normalutrustad PC.
Är det tre upphöjda linjer längs med midjan? Annars ser det omotiverat ut. En optimering här är att göra själva kroppen slät och lägga till upphöjningarna utanpå (som listerna på en bil). Annars tycker jag det ser bra ut, möjligen att strömavtagaren ser lite grov ut. Mvh Anders |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Senior Member
Reg.datum: Dec 2003
|
![]()
hur går det med projektet Sigma?
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Detta kommer att bli bra, det tror jag. Mer har jag inte att säga, eftersom jag är mållös.
![]() ![]() ![]()
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Tack!
![]() @Pierre, Den sista tiden har jag inte tänkt så mycket på polygon antalet, utan jag har gjort allt jag kan göra istället. Så det har tillkommit en hel del saker i inredingen. Tåget har just nu exakt 23600 polygoner, kanske blir en hundring till. Så jag tror att den kommer att fungera bättre i TMTS än MSTS. Men jag kommer ochså göra en "traffic" variant med mycket mindre polygoner. BTW hela tåget andvänder sig endast av en 512x512 textur. Här kommer en ny bild på ett nästan klart tåg, mer bilder kommer imorgon.
![]() Senast redigerad av Sigma den 2005-11-26 klockan 01:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
|
![]()
Oh my.... Fy saten vad snyggt!
![]()