Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-06-01, 01:10   #1
Sigma
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Sweden
Inlägg: 170
Standard

Tackar för hjälpen igen .

Hur många polygoner klarar MSTS av utan att få spader, någon som vet det?. Tåget kommer att landa på omkring 8.000 polygoner i nuvarade färdigt skick utan inredning. En aktivitet med 5, 3 vagnars tåg blir 120.000 polygoner . Det borde väl MSTS klara av...

Det där med ljudet har jag kanske listat ut hur man kan göra.

Det där med att kopiera eng filen, blir perfekt! .

Jag har ochså bestämt mig för att göra själva tåget i Zanoza modeler, och sedan importera den i mitt nyligen ner laddade Gmax. Eftersom funktioner som smothing inte fungerar särskilt bra i Zanoza.
__________________

Senast redigerad av Sigma den 2005-06-01 klockan 01:37.
Sigma besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-06-01, 09:24   #2
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

8000 polygoner borde MSTS klara men det är väldigt mycket för en sådan modell, dessutom utan inredning. Har du räknat ordentligt på bogier, hjul och andra detaljer också då? De tar många polygoner om de ska bli bra.

Finns inget exakt tal för hur mycket MSTS klarar av då det beror på den aktuella datorn och grafikkortet. Så många polygoner dessutom i ett flervagnars tåg kräver en kraftfull maskin för att fungera någorlunda. Bästa är att göra ett provskott med det du har och se hur det fungerar, du behöver inte hjul, bogier osv för att få in den i MSTS men den måste vara texturerad. Låne eng-fil från en annan modell för att komma igång i MSTS.

Jag har provat någon gång att importera till gmax, meshen gick bra men texturering måste göras om. Mitt råd skulle vara att flytta över till gmax så snart som möjligt och arbeta där istället om du kan tänka dig det (och spara ofta i gmax då MSTS exporten är buggig och krashar).

Mvh Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-06-02, 21:07   #3
Sigma
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Sweden
Inlägg: 170
Standard

Jag räknade lite fel. Hela tåget är klart utom inredningen, polygon antalet blev 4300 . Bogierna vet jag inte riktigt om de blev bra. Säg till om ni tycker jag ska ända/lägga till/ta bort saker på tåget.

Jag har inte gjort något smothing än, som ni kanske kan se på bilden:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image2222.jpg (29.8 KB, 914 visningar)
__________________

Senast redigerad av Sigma den 2005-06-02 klockan 21:09.
Sigma besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-06-02, 21:28   #4
Björne
Senior Member
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sweden.
Inlägg: 151
Standard

Ser grymmt bra ut Sigma!! Det enda som jag ser nu på rak arm är linjekrukan ovanför förarfönstret, men det kommer kanske?

Här kan du se en bild på vad jag menar: http://www.bussmicke.se/Tramwaje/Bil...goe_030418.jpg

Ska bli grymmt kul att se denna modell i färdigt skick! Längtar också med stor spänning att få se dina bilder över T5C5-projektet när du börjar med det.
__________________
Som på räls!
Björne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-06-03, 01:38   #5
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Superfin modell Sigma!

Saknar bara det som Björne säger... Kanske backspeglar också. Blir det för mycket detaljer med backspeglar?

Good work!!!!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-06-03, 09:27   #6
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

4300 är något mera normalt så det skall nog funka på en någorlunda normalutrustad PC.
Är det tre upphöjda linjer längs med midjan? Annars ser det omotiverat ut.
En optimering här är att göra själva kroppen slät och lägga till upphöjningarna utanpå (som listerna på en bil).
Annars tycker jag det ser bra ut, möjligen att strömavtagaren ser lite grov ut.

Mvh Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-06-11, 00:33   #7
Björne
Senior Member
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sweden.
Inlägg: 151
Standard

hur går det med projektet Sigma?
__________________
Som på räls!
Björne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-26, 14:13   #8
343kakaII
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: bor i Tanto, Sthlm
Inlägg: 29
Skicka ett meddelande via MSN till 343kakaII
Standard

Detta kommer att bli bra, det tror jag. Mer har jag inte att säga, eftersom jag är mållös.
__________________

Hälsningar från Johannez H
343kakaII besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-26, 00:40   #9
Sigma
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Sweden
Inlägg: 170
Standard

Tack! .

@Pierre, Den sista tiden har jag inte tänkt så mycket på polygon antalet, utan jag har gjort allt jag kan göra istället. Så det har tillkommit en hel del saker i inredingen. Tåget har just nu exakt 23600 polygoner, kanske blir en hundring till. Så jag tror att den kommer att fungera bättre i TMTS än MSTS. Men jag kommer ochså göra en "traffic" variant med mycket mindre polygoner.

BTW hela tåget andvänder sig endast av en 512x512 textur.

Här kommer en ny bild på ett nästan klart tåg, mer bilder kommer imorgon.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image6.jpg (98.6 KB, 289 visningar)
__________________

Senast redigerad av Sigma den 2005-11-26 klockan 01:04.
Sigma besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-26, 01:58   #10
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Oh my.... Fy saten vad snyggt!
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:21.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009