Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-10-12, 14:00   #1
andelind
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard Editera Con

Hej, är det någon som kan tala om vad con-filen innehåller för info och om det går att editera en befintlig con. Om det går så var gör man det? Har fått något fel på activity editor så explorern säger ifrån. Har även conbuilder på datorn men har inte haft tid att sätta mig in i den, ännu så länge vet jag inte riktigt hur den fungerar.
andelind besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-10-12, 15:34   #2
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Con-filen innehåller ju direktiv för vilka olika fordon ett consist består av. När man tittar i filen, så ser det ganska rakt på vad som avses. Har inget exempel här på jobbet, dock.

Men, vad är det som händer, mer exakt? Den här meningen du säger är inte helt tydlig:

"Har fått något fel på activity editor så explorern säger ifrån" Vad menar du med att explorer säger ifrån?

En viktig sak när man råkar ut för trubbel med MSTS, vad det än må vara, backa bandet... Om installationen tidigare fungerat, så är det något du ändrat, lagt till eller tagit bort, där felorsaken ligger. Mycket hänger ju ihop med varandra, så orsaken är inte alltid uppenbar att hitta. Men, tänk efetr bakot, vad är gjort sen det sist fungerade. Där ligger alltid svaret på det aktuella bekymmret.

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-12, 15:57   #3
andelind
Medlem

Standard

Jag vet också att det är något som har ändrats som har orsakat det, det är bl.a. därför jag vill veta mer om con-filen eftersom jag tror att det är där det spökar. Jag har redan flyttat några con´s till en annan plats för att få bort felmeddelanden men vill veta vad som händer i con när man ändrar ett objekt. Och då även om det går att editera den och om det behövs något speciellt program för att göra det.
andelind besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-12, 16:30   #4
Mazz
Hedersmedlem

Standard

*.con öppnar du med Wordpad.

Problemet är bl.a att om du flyttar iväg grejer, typ con-filer, så OM dessa används av NÅGON aktivitet, så fortsätter bara nya felmeddelanden att komma. För att det ska handla om att hitta felet i en con-fil, så måste du ha på känn att det är något fordon som saknas... Som sagt, kan du redovisa en bättre felbeskrivning, vad säger felmeddelandet, så vore det lättare att hjälpa på traven. Förstår fortfarande inte vad du menar med "felmeddelande i explorer".

Gammal 2005-10-12, 18:09   #5
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Hej Anders!

Man brukar bara skapa con-filer, inte editera dom. Det är inte con-filerna som blir nått fel på, utan om man använder dom fel!

Fel kan det bli om man flyttar dom, ändrar namn på dom eller tåget m.m. Tar man bort tåget och inte får bort alla con-filer som hör till, så blir det också fel.

Jag har varit med om rutter med aktiviteter, där det stått i readme att vissa tåg måste installeras. Man installerar dessa och ändå har man en massa fel. Varför? Jo, för att byggaren skrivit fel tåg eller glömt nått tåg...

Exakt vad säger felmeddelandet? Att veta det, är enklaste sättet att kunna hjälpa dig!

Senast redigerad av Pierre den 2005-10-12 klockan 18:11.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-12, 18:49   #6
KMW
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av andelind
... vill veta vad som händer i con när man ändrar ett objekt ...
Betyder detta att du har döpt om några lok eller vagnar?
I så fall slutar con-filer som använde dessa att fungera eftersom referensen sker på namnen. Problem blir det också om du döper om mapparna som lok och vagnar ligger i eftersom även mappens namn lagras i con-filen.

Con-filer är text-filer som kan redigeras med t.ex. WordPad (Anteckningar kan fungera men inte på äldre Windows).

Du säger att du har ConBuilder installerat. I ConBuilder finns funktioner för att kontrollera con-filer för att söka efter saknade lok och vagnar. Föreslår att du startar där. ConBuilder kan vara lite förvirrande i början men har hängt med ett tag och fungerar rätt bra bara man har lärt sig vilka finesser som finns.

Mvh Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-14, 15:12   #7
andelind
Medlem

Standard

hej, jag tackar för alla tips och passar på samma gång på att be om ursäkt för min "otydlighet". Men att jag hade fel i Activity Editor var inte något jag behövde hjälp med utan snarare en förklaring varför jag inte använde den, hade jag inte skrivit det hade bland dom första förslagen varit att använda den vägen.
Jag har fått ordning på den mesta genom lite pyssel och även kommit på en del hur Consistbuildern fungerar, däremot hitta jag inte tillbaka till en plats där jag kunde byta koppeltyp bl.a.
Gammal 2005-10-14, 18:13   #8
KMW
Medlem

Standard

Koppeltyp anges i eng/wag-filerna

Mvh Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-15, 13:44   #9
andelind
Medlem

Standard

en följdfråga, angående .eng .ace och .sms, vad innehåller dom filerna och vad har dom för funktion?
Gammal 2005-10-15, 13:49   #10
Mazz
Hedersmedlem

Standard

*.eng är konfigurations/parameter-filen för ett motordrivet fordon.

*.ace är textur-filer

*.sms är konfigurationsfil för ljud.

Gammal 2005-10-15, 13:53   #11
andelind
Medlem

Standard

Tackar för den upplysningen, det var ungefär vad jag ville veta och tack alla för dom svar som jag fått
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:26.