Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-10-11, 22:00   #1
Rc1166
Niträknare & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard GMax. Vad är på gång?

Jag läste följande på Aurans forum:

http://forums.auran.com/TRS2004/foru...5&pagenumber=1

Någon som vet mer?
Gammal 2005-10-11, 22:13   #2
Deskgrunt
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rc1166
Jag läste följande på Aurans forum:

http://forums.auran.com/TRS2004/foru...5&pagenumber=1

Någon som vet mer?
Läste också det men tror vi kan vara lugna

Gmax har ju funnits hos Turbosquid ett bra tag nu så egentligen ingen nyhet. Jag laddade hem min därifrån i vintras.

Sen att man måste regga om efter en tid har inte jag märkt något av, bara klickar cancel när rutan att besöka hemsidan dyker upp.
Visserligen försöker gmax sedan kontakta nätet ändå men jag har spärrat den i brandväggen. Har för vana att spärra allt som vill ta kontakt i onödan...

Sen är det ju rätt många spel som använder gmax för sin community. Skulle bli många besvikna moddare!
Gammal 2005-10-14, 12:23   #3
Deskgrunt
Hedersmedlem

Standard

Där ser man, det var tydligen så illa att Gmax skall läggas ner 1 november:
http://forums.auran.com/TRS2004/foru...threadid=97508

Ladda hem o spara installationen

Förresten, man kan väl öppna gmax filer i 3dsmax men finns det export-filter till ex. trainz för nyare versioner?

Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-10-14 klockan 12:31.
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-15, 01:29   #4
Tomas
STW-member

Reg.datum: Oct 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

gmax filer verkar inte gå att öppna i 3dsmax. 3dsmax 5 är den senaste versionen som det finns exporter till som fungerar.

/Tomas
Gammal 2005-10-15, 13:08   #5
Deskgrunt
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tomas
gmax filer verkar inte gå att öppna i 3dsmax. 3dsmax 5 är den senaste versionen som det finns exporter till som fungerar.

/Tomas
Det var som *%&*#&* !

Kan ju fråga sig vad bla Auran tänkter om detta? Går det ens att köpa en laglig kopia idag av en så gammal version som 3dsmax 5? Jaja, den som lever får se...
Gammal 2005-10-15, 13:15   #6
Fredrik
Admin & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Enklast vore väl om Auran kunde göra en converter som hanterar .3ds

Just .3ds är det ju väldigt många 3D-verktyg som kan exportera till.
Gammal 2005-10-15, 13:34   #7
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Skulle gissa att om man, mot förmodan, skulle kunna köpa en legal version av 3ds version 5, skulle den betinga ett ganska betydande pris ändå, trots att den är gammal... version 5 kan man göra mycke med och har full frihet att göra kommersiella grejer, därav min gissning.

Ytterligare en spekulation vad gäller Gmax:s upphörande nu, är att den faktiskt möjligtvis tagit marknadsandelar från 3ds-licenser, eftersom Gmax är så kraftfullt och gratis. Tänk er en studio som gör saker som ska säljas och man har 1st 3ds-licens som sen backas upp av 10 gratis Gmax-licenser om man har tillgång till konverterare... Jag skulle gissa att det nånstans där är kärnan till att man nu stoppar Gmax liv. Autodesk är ju i första hand ett företag som ska tjäna pengar, inte förse oss med freeware-stuff...

Mig veterligt finns det inte konverterare från Gmax till 3ds, men som Tomas säger, kanske finns det till 5-an. Och, finns det till 5-an så lär inte steget vara långt till att även ha till de nyare. Dessutom, är Gmax-filen väl i 5-an, så är det ju bara att ta upp den i nu gällande version av 3ds, den konverterar ju vid första start uppåt. Vill man tillbaka i versionerna är det värre, 3ds kan inte exportera bakåt i sina filformat. Finns sannolikt anledning till det. Lär dock ska finnas en 3:e parts-programvara som klarar det.

Ska bli intressant att följa utveckling i den här frågan. Oavsett simulator-familj, så behövs det ju i allra högsta grad 3D-program med Gmax kapacitet, i synnerhet på de ökade möjligheterna till features och detaljrikedom som både nuvarande och nya simulatorer erbjuder.

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-16, 03:44   #8
tufftuff
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Autodesk är ju i första hand ett företag som ska tjäna pengar, inte förse oss med freeware-stuff...

Mmmm.. men de gillar forfarande inte potentiella kunder tydligen... inte för att jag är förvånad. Det företaget vara lika trångsynta när jag hade min ungdomsplats hos en större generalagent för deras produkter för en kvarts evighet sen.

Och sen är inte Gmax alls gratis i deras ögon.. de tjänar grova pengar på alla gamepacks och SDK-versioner av Gmax (som kan exportera till/från 3dmax) Dessvärre har de tydligen sålt få nya gamepack-licenser senaste tiden, antagligen pga deras sjukt höga prissättning och allt mer paranoida omöjliga licensavtal.

Bränt barn skyr elden... de riskera bränna många tiotusentals gmax-användare nu. Rejält mycket Bad Will är vad lär få (och förtjänar) om det inte dyker upp relistiska alternativ till full-licens 3dmax

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:26.