Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-11-02, 21:15   #1
Lokförarn
Medlem

Reg.datum: May 2005
Standard Vhj

Jag hittade VHJ på en cd som jag hade glömt
kom fort på orsaken.

Det går inte att köra den J&&%¤"%/ linjen.
Det är typiskt MSTS men i detta fall den som byggt den.
Linjen alltså.
Var hittar jag tågen till den.????!!!
Vad är sedan fel på den...
Lokförarn besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-11-02, 21:49   #2
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

VHJ är en bra rutt, men packad dumt och innehåller aktiviteter som ställer till det rejält.

Jag fick aldrig till aktiviteterna, så dom fick jag ta bort. Gör följande:

I rutt-mappen ska du ta bort det som finns i mapparna: ACTIVITIES, SERVICES och TRAFFIC.

Har också för mig att VHJ la in consists, som man senare inte hittade rätt tåg till!? Så ha alltid en backup av orginal TRAINS eller CONSISTS mappen!

Lägg in VHJ och ta sen bort TRAINS eller CONSISTS mappen och lägg in backuppen. Då slipper man dom felaktiga consisten.

Kommer inte ihåg om rutten krävde Xtracks eller inte???? Lägg in det ändå, men ta först backup på Global och Sound mapparna.

Jag har backup av mapparna: TRAINS, Global och Sound och kan därmed återställa MSTS (utan att installera om!), om det skulle bli nått fel.
Gammal 2005-11-02, 21:58   #3
Lokförarn
Medlem

Standard Tack

Ska se om den fungerar nu.
Som du märkt så är jag lite överallt och styr.

TW
Lokförarn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-02, 22:23   #4
Lokförarn
Medlem

Standard

Nja det är väl bara inte Tåg som saknas
Shape files också.
Någon som är värre en mig när det kommer till att missa att få in saker i MSTS
Har inte byggt något på länge till den.

Men ja nu är ju jag tvungen och in och peta runt i VHJ också.

”För många projekt”

SUCK Dygnet har bara 24 tim …

(Jo det där det stod på din post Besök också Gott o Blandat, Gott o Blandat låter som en linje som jag byggt till MSTS , för det är vad det blir , hehe)

TW

Senast redigerad av Lokförarn den 2005-11-02 klockan 22:59.
Gammal 2005-11-04, 12:48   #5
Lokförarn
Medlem

Standard Vhj

Ja jag har ändrat lite på VHJ lagt in lite nya träd fått shape files att fungera.
Men inte jämt men ibland när man avslutar VHJ
så craschar MSTS.
Vad det beror på vet jag inte någon som vet eller har en aning?

Men det ÄR en mycket väl gjord ja ja linje men särskilt signal arbete gjort på den. BRA! till dig vem det nu är som gjort det.

Hälsingar

TW
Bifogade bilder

Gammal 2005-11-04, 17:01   #6
Lokförarn
Medlem

Standard Lite mera bilder

Nu när jag har hållit på med linjen ett tag så måste jag säga att så mycket fel som jag mins att det var på den
är det inte.
Faktiskt en riktigt trevlig linje.

TW
Bifogade bilder

Gammal 2005-11-04, 17:14   #7
Freddie
Junior Member

Reg.datum: Aug 2002
Standard Installation

Hejsan
Tänkte höra om det är någon som har beskrivningen på hur man ska installera VHJ för jag har formaterat om hårddisken och hittar inte beskrivningen på någon cd.
Tack på förhand.
Fredrik
Freddie besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-04, 17:45   #8
Lokförarn
Medlem

Standard VHJ install

Ja gör följande ;

Bifoat från Read me files VHJ. (EJ min text)

TW

Hej, hoppas att det ska gå bra att installera VHJ. Jag har valt att ej packa rutten så du får ägna en stund åt att packa upp och kopiera en del filer innan du kan börja.

Om du följer denna beskrivning så bör det dock fungera. Börja gärna med att köra en defragmentering på den hårddisk du har MSTS på. Denna installation kräver ca 688 MB om du laddar ner samtliga sex zip-filer., Har du samtliga originalrutter installerade kan du strunta i att ladda ned filen ” Textures standard MSTS”. Anledningen till det är att jag har använt en hel del objekt ifrån dessa rutter, så istället för att ladda ner denna fil kan du kopiera dem själv från respektive rutts textures-katalog. OBS SAMTLIGA TEXTURER!

Börja med att extrahera, packa upp, ”Del 1 Train simulator” denna fil innehåller hela katalogstrukturen för MSTS som ligger efter ”Microsoft games”. Om du har en standard installation ser det troligtvis ut så här:
C:\Programs\Microsoft Games\Train Simulator \Global
\Routes
\Sounds
\Trains
\osv osv
Den katalogstruktur du nu har innehåller följande underkataloger i Train Simulator katalogen; \Global, \Routes, \Sounds, \Trains. Börja med katalogen \Routes. I denna finner du en katalog som heter VHJ, denna katalog skall flyttas eller kopieras till motsvarande plats i MSTS. ( här har du kanske de sex originalrutterna och JBJ och andra rutter du brukar köra på.) Kopiera eller flytta sedan de filer som ligger i katalogerna \Global, \Sounds, \Trains till respektive katalog.

Dessa filer lägges i samma underkatalog, exempelvis train simulator\global\textures. Om du inte gör detta kommer du att få ett felmeddelande när du kommer till stålverket i Helsinghamn. Sedan gör du samma sak med de filer som ligger i soundmappen. De skall ligga i train simulator\sound. Osv I Sounds katalogen finner du exempelvis svenskt avgångsmeddelande etc.

Katalogen ”Trains\consist” innehåller de consist du behöver ha för att köra de medföljande aktiviteterna.

Nu är du nästan färdig! Det som är kvar att göra är att packa upp del 2, 3, 4, 5 och eventuellt del 6 och kopiera eller flytta samtliga filer till:
C:\Programs\Microsoft Games\Train Simulator\Routes\VHJ\Textures
Del 3, 5 och 6 innehåller underkataloger med nattexturer och årstidstexturer. Dessa skall vara kvar i sina respektive kataloger, så ta hela katalogen ”Snow” exempelvis och lägg den i underkatalogen ”Textures”. Om du är osäker på hur de olika katalogerna ligger så kan du alltid titta på andra rutter du har.

Hoppas att allt gick bra. Hoppas nu att du får många trevliga timmars körning på VHJ. Hör gärna av dig till mig med synpunkter och erfarenheter.
Gammal 2005-11-04, 19:25   #9
Freddie
Junior Member

Reg.datum: Aug 2002
Standard Tack

Jag vill tacka för hjälpen, det fungerade bra.
Freddie besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-08, 17:39   #10
Lokförarn
Medlem

Standard Ett par bilder till

Inget särskilt

TW
Bifogade bilder

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:29.