Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-11-19, 13:45   #1
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Ett tips är att kolla runt på Aurans forum. -->> Trainz Discussion Forum

Olika inlägg om ämnet: Tweaking Trainz for max. Performance, I Finally Went and Did It... eller Femte inlägget nerifrån, Wulf 9.
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-11-19, 14:30   #2
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Smile

Tack Rojje!
Jag har aldrig tänkt på att kolla där, särskilt första tråden innehöll mycket nyttigheter.
Jag är ju inte främmande för att uppgradera datorn heller, men vet inte vad som kan vara mest angeläget att i så fall förbättra där.

/Håkan
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-19, 15:31   #3
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Håmacon
Tack Rojje!
Jag har aldrig tänkt på att kolla där, särskilt första tråden innehöll mycket nyttigheter.
Jag är ju inte främmande för att uppgradera datorn heller, men vet inte vad som kan vara mest angeläget att i så fall förbättra där.

/Håkan
Jag har en dator med nästan samma specifikation som din. Min är en P4 HT 3.2 MHz, 1024 Mb DDR SDRAM, 160 GB 7200RPM SATA, GeForce FX 5900XT och rullar på hyfsat.

Min Trainzoptions.txt för TRS2004 ser ut enligt följande:

-DepthBits=24
-StencilBits=8
-fullscreen
-Jet=bin
-cabinfov=65
-driverfov=55
-loadingtime=2
-ResourceMemory=512
-KeepParticles=0
-KeepAllResources=0
-framestoaverage=10
-autopilotsignaldistance=500
-intro=disable
-fastmenus
-1280
-framerate=24


Din Trainzoptions.txt finns i din Auran\TRS2004-mapp. Glöm inte göra en kopia innan du gör ändringar i filen.

Vad allt gör står beskrivet här i din Auran\TRS2004\Docs\manuals_cd\manuals mapp. Öppna sedan Technical_Manual.pdf och kolla sidan 15 kap.9.3 Command Line Parameter Explanations.
__________________

M.v.h Rojje

Senast redigerad av Rojje den 2005-11-19 klockan 19:14.
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-19, 18:01   #4
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Smile

Tack Rojje!

Jag skall försöka prova med samma värden som du.

/Håkan
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-19, 19:04   #5
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Observera att TRS2006 är lite annorlunda när det gäller dessa värden. Cachningen av data har tydligen ändrats en del.

Jag tyckte nästan det blev sämre med en del av värdena som funkade fint i 2004 och har nu enbart lagt till dessa:

-intro=disable
-ResourceMemory=768
-framestoaverage=16

Framestoaverage hjälper till att jämna ut ryckig fps, 16 är högsta värdet.

Jag upplever det som att i TRS2006 så flyter det ofta jämnare upp till en punkt då ladning måste ske ifrån hårddisken. Då verkar det mer beroende på hårddiskens prestanda/fragmentering än vad det gjorde i 2004 och man kan få en kort frysning.

När du bygger rutt så försök att återanvända så mycket som möjligt och tänk även på hur mycket minne objekten tar. Välj tex ut en 5 träd som man sedan använder över hela rutten, ett tips är att använda samma träd även som buskar genom att sänka ner dem i marken!
Samma med byggnader, försök återanvända dem och istället rotera för att få variasion.

Tyvärr är det många skapare av objekt som helt struntar i hur stora texturer/antal polys som används och enda sättet att kolla är att öppna för editering i explorer i CMP o kolla själv.

Ett varningstecken är om det tar en stund för objektet att dyka upp i förhandsgranskningen efter att man markerat det i surveyor och man ser att HD lampan lyser konstant tills dess.

Sen hjälper det ju alltid med mera minne, 2 GB vore nog fint för trs o defragga hårddisken ofta!

En sak till... Efter du jobbat i surveyor och vill köra lite så starta om TRS helt och gå sen in i Driver istället. Man kan ibland få väldigt ryckig fps annars, verkar vara någon form av minnesläcka eller liknande som sänker prestandan om man växlar fram o tillbaka mellan Surveyor/Driver.
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-19, 19:19   #6
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Deskgrunt
Observera att TRS2006 är lite annorlunda när det gäller dessa värden. Cachningen av data har tydligen ändrats en del.

Jag tyckte nästan det blev sämre med en del av värdena som funkade fint i 2004 och har nu enbart lagt till dessa:

-intro=disable
-ResourceMemory=768
-framestoaverage=16
Har inte lagt till så mycket heller för TRS2006, endast följande:

-intro=disable
-fastmenus
-allownoctrlrightclick

Skall testa lite andra saker och se om det blir bättre eller sämre.
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-19, 19:42   #7
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Jag skall pröva Rojjes Trainzoptions och se om det lättar när jag försöker köra Ostalgie 2. Tidigare har jag tittat på denna sida som redivisar lite olika Trainzoptions och medföljande tester. http://www.trainz.me.uk/config.htm
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:43.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009