![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#11 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Laddhacken har ju inte så mycket med grafikmotorn att göra, snarare hur spelmotorn/datorn klarar att köra spelet och läsa ifrån hårddisken samtidigt
![]() Mycket beror på vad som får plats och kan köras direkt ifrån minnet och hur pass "smart" en rutt är uppbyggd. Är ju alltid en kompromiss mellan prestanda/hur mycket man trycker in. Så fort datorn tvingas att läsa ifrån hårddisken så blir det laddhack, sen finns det såklart olika smarta sätt att försöka cacha datan i förväg men när minnet inte räcker så är det kört. Finns INGET spel idag som inte lider av laddhack. De flesta fps-spel o liknande har dock kartorna optimerats på ett helt annat sätt än i en öppen simulator där folk kan bygga hur som helst. Men prova att spela Battlefield 2 med en 64-spelars karta och mindre än 1 GB minne ![]() Så länge vi får dras med slöa hårddiskar att lagra på så lär vi ha laddhack i spel. Snabbaste ställe att ha texturerna laddade på i nederstigande led: - Grafikkortets minne (blixtsnabbt) - Internminnet (snabbt) - Virtuella minnet (skitslött) - Liggandes på hårddisken (skitslött) Så för simulatorer borde det vara en fördel att ha så stort grafikminne och internminne som möjligt. Det kommer inte nya simulatorer att ändra på, snarare tvärt om. Skall man bygga ny dator idag för att köra simulator på så borde man nog satsa på grafikkort med 512MB samt 2GB internminne, minst... Sen en så snabb hårddisk som möjligt med låg söktid är ju ett plus.
__________________
/MVH Patrik ![]() |
![]() |
![]() |