![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Mycket intressant test Matz och snyggt husbygge!
![]() LOD är verkligen en sak som kan hjälpa till och ofta räcker det ju med 2 nivåer på hus osv. Dock en sak jag aldrig begripit är de som använder flera textur-storlekar, det leder ju faktiskt till att mer minne används! Jag förstår nyttan med det om man exempelvis infogar saker som bogeys i en mindre textur för lok för att på så vis ytterligare minska ner antalet polys. Eller på en stor byggnad med repeterad textur och separata planes för fönster, dörrar osv att man gör en mindre textur med allt i ett för att minimera flimmer (kanske ett trainz fenomen). Men att enbart minska ner en textur för LOD ser jag inte någon vits med och kan snarare leda till mera laddhack eftersom mer minne krävs. Modellen kommer ju troligtvis förr eller senare att synas även med högsta LOD-nivån så även om man tillfälligt kan spara lite vid körning förbi på håll så blir nog totalsumman ändå ökad minnesanvändning. Fast jag är ju ingen 3D expert utan detta är väl mera vad min skruvade hjärna uppfattar som logiskt ![]() ![]()
__________________
/MVH Patrik ![]() |
![]() |
![]() |