![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Vad var och en gör på sin egen kammare är inte vår sak.
Det vi inte vill se i form av bilder på forumet är nedklottrade modeller. Vad det gäller väderbitna modeller är det fritt fram så länge man följer de ev. regler som finns vid ommålning. Det finns ju i filarkivet ett antal ommålade T44or till MSTS som är väderbitna. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
|
![]()
Jag tyckte mest det var intressant med en liten debatt eftersom jag inte riktigt förstod orsaken till det ganska höga tonläget tidigare.
För egen del gillar jag inte klotter, men saknar lite mer väderbitna och välanvända tåg. I verkligheten ser man ju ganska sällan tågsätt som verkar att vara precis nylevererade, även om det också är trevligt på sitt sätt. Två versioner hade inte varit helt fel... Bland det häftigaste jag sett i realismväg var en bana gjord i MSTS och som presenterades i den avdelningen för ett litet tag sedan. Även landskapet var lite disigt och ruggigt och de skärmdumparna hade gjort sig fint som posters på vilken vägg som helst, så fina var de. Det var då jag undrade om jag satsat rätt som satsat på TRS i stället för MSTS... Mvh, Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]()
Håller med dig Håkan, väderbitna lok o vagnar ger den där lite granna extra kryddan åt realism. Kanske därför som jag själv föredrar fototexturer på fordonen, eftersom man då får "patinan" lite gratis. En målad yta är svår att efterskapa så som verkligheten är, eftersom verklighetens färg nästan oavsett vad det är, är aldrig så solid i färg som en dator-målad yta blir. Verklighetens t.ex röda färg innehåller mängder med variationer av den röda färgen, som är svårt att enkelt återskapa.
Men, målade fordon går ju finfint o lägga på lite patina på oxå... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Ja, Mazz jag kan bara hålla med.
Jag har inte hunnit så mycket längre än till att försöka fixa lite landskap och rutter, men nästa steg blir nog att försöka lära sig lite om att få till lite patina o. dyl. på det rullande materialet. Mvh, Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Hej!
Jag skulle vilja göra ett inlägg i denna debatt... Först och främst vill jag bara förtydliga att jag är emot klotter på både det ena och det andra...Jag är inte för de som klottrar överallt... Jag vill ställa en fråga: Om jag i den rutt som jag bygger lägger in ett p-hus med "klotter" på väggarna, skulle denna bild då tas bort med omedelbar verkan? Då undrar kanske gemene man varför jag ställer denna fråga! Jo, idag när jag var i Malmö så parkerade vi i p-huset Anna och där var "klotter" på väggarna...Men nu är det så att det som var nerklottrat på dessa väggar är gjort med tillstånd av ägarna till detta p-hus... Så om jag fotar detta och lägger in dessa som texturer till ett p-hus och visar denna bild så tas den bort om jag fattat det hela rätt.... Men om det nu är så, då kan man inte ta bilder av diverse och använda dessa texturer eftersom det finns "klotter" överallt? Jag kan nämna fler exempel på detta....Tex ett plank i Trelleborg fanns det ochså det som kallas för "klotter", det gjordes med kommunens välvilja eftersom det var konstelever som gjorde detta... Sen finns det en tunnel vid Dalaplan i Malmö....med mera Ja det finns säkert många exempel.... Jag vill gärna ha ett svar från någon ansvarig på detta forum hur de ställer sej till detta... MVH Kenneth
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Ville inte ge mig in i debatten, men jag tycker nog man ska skilja på syftet med klottret/graffitit på tåg och objekt i tågsim världen.
Är det för att ge realism, så tycker jag det är OK (det är ju tyvärr så det ser ut i verkligheten!). Men är det för att försköna klotteret (t.ex. genom en massa bilder, bara på nerklottrade tåg), så är det INTE OK och ska bort. Jag gillar inte klotter/graffiti/skadegörelse bara så ni vet! Men att ha lite (med betoning på lite!) sånt i rutterna ökar realismen och den vill nog alla öka!? När det gäller väderbitna tåg, så har jag länge önskat skitiga versioner av dom svenska tågen. Några finns, men det skulle vart fint med en "skitig" version av alla. Hade jag varit bättre på PSP, så hade jag fixat det...
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Tack knebert & Pierre m.fl.!
Ni har fattat precis vad jag var ute efter, utan att försöka vränga till argumenten. Mvh, Håkan |
![]() |
![]() |