![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
|
![]()
För dem som är intresserade av USA-miljöer tänkte jag posta lite foton från min 3-månaders resa där.
Från Los Angeles åkte jag tåg norrut efter Stillahavskusten upp till Seattle, en liten tripp på 1 1/2 dygn. Där hämtade jag en camper (monterbar husmodul på pickupflak) för att köra den tvärs genom hela landet till Baltimore på ostkusten för att därifrån skeppa hem campern till Sverige. Sedan skulle ju ägaren till Cheva-pickisen ha tillbaka bilen, så jag korsade USA en gång till, denna gången längre söderut, via Texas,Arizona och Grand Canyon bl.a. Jag körde mest småvägar för att se så mycket som möjligt. Det blev väl 10 timmars körning om dagen i ett par månader... Dagens bilder är från the Cascades, ett gigantiskt vildmarksområde i nordväst. Gråväder mest hela tiden eftersom vi var på 3000 meters höjd och över molnbasen. Mäktigt dock, med bland annat björn alldeles på utsidan vid många övernattningar i skogen. Det gällde att ha diesel och verktyg, vatten och mat med sig eftersom det kunde vara 50 mil (svenska) mellan bebodda trakter... Håkan Senast redigerad av Håmacon den 2005-12-16 klockan 12:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
|
![]()
Fina bilder.
Var det inte jobbigt att köra så mycket?
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Jo, det var längre än jag hade föreställt mig. Men jag har kört långtradare halva livet så det var inga större problem.
Jag lärde känna mycket folk och eftersom det blev en dyr resa och banklånet jag tagit för resan började ta slut så nappade jag på ett erbjudande att också köra big truck under en månads tid för en kille med sågverk.Dels för att få lite friska dollar, men också för att det var ett fint sätt att få uppleva ännu mer. Körde mestadels den svarta Peterbuilten som finns i min tråd om USA-tåg. Håkan Senast redigerad av Håmacon den 2005-12-17 klockan 10:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: May 2003
|
![]()
Hej.
mycket fina landskaps bilder Håmacon ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2002
|
![]()
Otroligt mäktiga bilder! Nästan svårt att ta till sig dom...
Jag har aldrig varit i USA, men en hel del av mina vänner har och efter att ha pratat med dom börjar jag förstå hur stort landet egentligen är. http://www.compfused.com/directlink/930/ ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Efter the Cascades rullade jag så småningom ner till lite mer bebyggda trakter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
Intressanta och snygga bilder, bilden nr 2 nerifrån där bärgnings bilen står upp ställd på två pallbockar, är riktigt bra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2005
|
![]() Citat:
Man får iaf inpiration till sina egna scenarion. Otroligt snygga bilder. ![]()
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Tack för kommentarer!
För att det inte skall bli alltför tjatigt framigenom, hoppas jag det blir lagom med mer bilder någon gång i veckan. Tanken är väl bl.a. att någon kanske kan få inspiration av landskapsbilderna till egna rutter och scenarier. Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
Ser gärna mer fina bilder, tack för du vill visa bilderna.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
|
![]()
Instämmer med knasen och övriga. Du får gärna visa flera av dina fina bilder.
![]()
![]() |
#12 |
Medlem
|
![]()
Dagens bilder är av det lite alldagligare slaget, men eftersom även transportsträckor ingår i en lång resa så kommer de här.
Första bilden är på en "Crash Away Ramp". Vi har precis kommit ner från flera tusen meters höjd med flera mils ständigt utförslut. Inga problem för en personbil, men en tung lastbil klarar inte ständig bromsning. Det gäller att ligga på låg växel med maximal avgasbroms och använda den extra magnetbroms som många bergsåkare har i slutväxeln. Den som chansar är förlorad... Uppe i bergen finns överallt automatiska bromsprovningsanläggningar som måste genomföras innan man får köra vidare. Även särskilda platser med obligatorisk snökedjepåläggning finns. Eftersom det ändå händer att bromsarna tar eld och kollapsar, har man byggt dessa bromsramper där den skenande trucken förväntas styra in för att avvärja en värre olycka. Bilden visar en snäll ramp med massor av löst grus i uppförslut. Uppe i bergen fanns inte samma utrymme. På en sidan en 10-meters ramp som ledde rätt in i den vertikala bergväggen, på andra sidan ett lodrätt dike med 500 meter till botten. I en av ramperna hade man låtit en kraschad truck vara kvar. Den satt som ett frimärke i bergväggen och där var en stor skylt men texten: Truckdrivers! Check your brakes! Joe did not. Förhoppningsvis hade de plockat ut stackars Joe från vraket. Bergskörning i USA är ingenting för fjollor... Vidare in bild från en sandstorm i ett område där man ofta hörde prärievargarna yla, när man låg med öppen taklucka och tittade på stjärnhimlen om nätterna. Sista bilden visar att vi närmar oss Painted Desert, ett mycket speciellt område. Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
|
![]()
Lite sena "julklappsbilder", man tackar Håmacon.
![]() ![]()
![]() |
#14 |
Medlem
Reg.datum: May 2003
|
![]()
väldigt väldigt fina bilder Håmacon
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |