![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
|
![]()
Nu har jag skapat en ny rutt som heter TKJ i MSTS. Rutten ska bli en svensk rutt i den.
Men nu har jag problemet till den. När jag ska öppna geometry route editor så går det som allt ska göra. Men när jag har valt den plats jag vill ha, så kan den inte acceptera. Jag har försökt att kolla mer och mer i guiden msts akuten varenda gång när jag saknar hjälp. Men inget av det löser sig, de blir bara ett felmedelande när jag har klickat på ok i "genereted flagg tiles" i rutan. Sen när jag stänger av den så avbryts hela min rutt och alla fönster som ligger bakom kartan. Och de slutar med att det står en text att de inte svarade. Bilden som ni kan se här ser vad som är felet med den här frågan. Varför blir det så här när jag har sparat den? Är det spelet som stimulerar att jag ska bli galen med mej, eller inte?
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]()
Hej, Bålsta, kul att att du ger dig på RE!
![]() två frågor först: - Har du bestämt start-tile? Högerklicka i RGE vid den tilen som du vill ska vara start. Om man inte gör det, så hamnar man i RE ute i ingenstans, så som din bild visar. - Det kom ett felmeddelande sa du. Vad står det i meddelandet? Rent allmänt, hur mycket RAM-minne har du i din dator? För RE-arbete bör man ha i dagens läge åtminstånde 512MB, med 1GB sitter inte i vägen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Hej, vad kul att du skrev åt mej Mazz.
Mazz, så du frågar vad det var för medelade när jag tryckte på ok i fönstret generate flagg tile? Det medelande som kom var ett fel som att programet inte svarade, och sen när jag klickade på avsluta programet så stängdes allt som var för spelet. Så här stog det i fönstret "Programet svarar inte". En fråga har jag kvar i din kommentar: Jag vet inte vad jag kan hitta RGE i spelet? Varje gång har jag letat och sökt efter det så har det ännu inte hittats.
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
|
![]()
Aha, RGE är förkortningen för "Route Geometry Editor", där du redan varit inne i för att skapa din terräng. Det är där du även måste ange start-tile.
![]() Aj då, programmet svarar inte, det kan vara knepigare att lista ut. Som sagt, hur mycket minne har du och är dina drivrutiner för t.ex grafikkortet av senaste status? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Det kan ju vara så att minnet till min dator inte vill vara kvar så länge till...
![]() Vad jag en har försökt så har jag inte fått igång den, och hela tiden så blir jag störd av felmedelandet. Det hjälpte inte ens att kunna stänga av andra programen till den heller. Hursomhelst, tack för tipset du gav mej Olaf. Nu behöver jag mer frågor om detta. Vad ska jag göra för att bli av med det tomma området i bilden? Nu har jag tagit lite bilder om vad problemet är just nu i spelet.
![]() |
#7 |
Hedersmedlem
|
![]()
Okey, en bild säger mer än 1000 ord, bra Bålsta!
![]() ![]() Jo, nu har vi problemet där, du ska absolut inte generera 4000 tiles, då får du dels en rutt som är gigantisk, samt att det kommer nog ta minst en mans-ålder att bygga den... Plus att du nog skulle behöva några GB i ram för att generera alla tiles på en gång, gissar jag... Gör så här att du tänker igenom hur du vill att din rutt ska gå igenom landskapet. Markera och skapa endast de tiles där din rutt ska gå, du behöver bara en bredd på 2 tiles, eller möjligtvis 3 tiles utmed banan. Som jämförelse, min LLJ-rutt har för närvarande c:a 400 tiles, vilket är mycket. För en helt ny rutt kan du välja att bara skapa de första tiles, kanske ett 30-tal eller så.... Du kan senare lägga till vartefter du bygger. Eftersom du inte har gjort något i den här nya rutten, föreslår jag att du genererar ny terräng i en ny rutt, så det inte finns risk att det blir något tok på grund av att MSTS inte klarade av att generera alla tilesen i den nuvarande. Lycka till! ![]() Senast redigerad av Mazz den 2006-01-02 klockan 17:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Hallå Bålsta!
Verkligen skoj att du försöker bygga en rutt. Som Mazz säger, så tänk först hur många tiles du behöver. En tile är 2x2 km och det behöver högst vara 3 i bredd av dom. Tiles går alltid att lägga till sen (om du behöver!) i RGE. Lycka till!