|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
STW-member
|
jag kom själv på detta lilla problem i november eller var det var och spanade lite IRL men glömde för det mesta bort o kolla hur återledningen ser ut när stolparna byter sida. Men nu är jag ju ute o åker igen så jag får försöka komma ihåg o kolla hur det ser ut och sedan fixa en till ledning så återledningen kan korsa kontaktledningen utan problem.
/Tomas |
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
|
Citat:
OT: hur går det med spurten på utbildningen?
__________________
![]() M.v.h Rojje |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 425
|
Skrev i inledningen till detta inlägget att kontaktledningarna inte brukar korsa varandra, men hur gör man i så fall i en korsning som denna? Är det rätt av mig att göra så här? Tack för tipset om 2 och 3 på återledningskontakterna. Tänkte faktiskt inte att man kunde kombinera dem så också.
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
|
Citat:
I Sverige finns det speciella isolatorer som går mellan trådarna. Precis innan spårkrysset går trådarna bredvid varandra en bit, trådarna hålls isär med inspänningskraften och isolatorerna, och går sedan tillbaka ut igen utan att ha behövt korsats. Finns tyvärr inga isolatorer eller liknande som passar så själv struntar jag i isolatorerna, se bilderna. Hoppas dom förklarar lite bättre än det jag skrev.
__________________
![]() M.v.h Rojje |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 425
|
Tack för lektionen. Det är jättebra att det finns så kunnigt folk här. En del (kanske du) är tydligen också lokförare på riktigt så de vet vad de talar om. Såsom du gjort med ledningarna ser ju mycket bättre ut än "mitt" enkla kors. Skall testa det. Hoppas kanske man i framtiden lägger in sådana där isolatorer också bland objekten.
Beträffande min första fråga om kurvor och återledningar: Har inte provat på att slänga över återledningarna ännu (enligt beskrivning tidigare). Har en känsla dock att de inte sitter högt nog för att komma över kontaktledningen, eller har jag fel. Man kan ju tyvärr inte höja återledningsisolatorerna på stolparna - eller.... Hälsningar
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
|
Citat:
__________________
![]() M.v.h Rojje |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 425
|
Tack. Jag skall genast prova det. Och så sätter jag väl en krona ovanpå med hjälpkraftledning. Men hur "skruvar" jag ledningen. Jag menar om den är vertikal (för det mesta) på alla stolparna på ena sidan, och så skall jag över till den andra sidan och däremellan vara horisontell.... hur skruvar jag ledningen från vertikalt till horisontellt och sedan tillbaka till vertikalt? Klurigt? Hoppas du förstår vad jag menar.
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. Senast redigerad av benkegbg den 2006-02-03 klockan 21:06. |
|
|
|