![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Nyligen medlem
|
![]()
Hej!
Nu har jag skaffat Trainz 2006 och det var en besvikelse. Visserligen verkar det vara ett fint spel, men jag kan inte komma igång, hjälpen (manual/tutorial) i spelet är så gott som värdelöst (jämfört med MSTS där man hittar enkel och interaktiv hjälp i spelet). Hur gör man för att komma igång? När jag försöker köra ett tåg ser jag inte vilken spak som är vilken på reglaget, det kommer inte upp nån beskrivning när jag pekar på en spak. Hur startar man och stannar man tåget och hur ställer man om reversern. Hur gör man för att se interiören i vagnarna? /P Senast redigerad av grepen den 2006-02-06 klockan 12:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
|
![]() Citat:
OBS! Gäller det numeriska tangentbordet i Cab Mode / = Framåt *= Bakåt 9= Lossa bromsen 6= Mittläge (sluta/tömma fylla bromsen) 3= Töm huvudledning (bromsa) 8= Öka pådraget (gasa) 5= Nolläge (inget pådrag/gas) 2= Minska pådraget 7= Dynamisk broms av/på (elbroms etc.). 4= Lokbroms(?) av/på 1= Strömavtagare upp/ner. Fler tryck skiftar mellan främre och bakre. Dessa beskrivningar borde du fått med i en lite lathund som beskriver alla tangentbordskommandon. Jag fick med det till min utgåva.
![]() M.v.h Rojje Senast redigerad av Rojje den 2006-02-06 klockan 16:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Månadens bild - Aug 2005
|
![]()
Bra kommandon som jag har hjälp av är:
. = Höj farten , = Sänk farten S = Stanna tåget + = Tuta M = Kartan över banan Lite små exempel som blir lättare än att trycka med musen överallt. Om det är ett lok som man inte kan göra detta i så trycker du CTRL-->högerklickar på loket, väljer "Abroution schedule" eller liknande vad det nu står eller "Stop train" och så visas rutan att tågets hastighet sänk, alltså reglaget uppåt höger, dra ner det igen så kan du få igång tåget.
M.V.H Tobias år 2014! ------------------------ Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage. http://tobbebilder.from.eksjo.com/ Senast redigerad av vfp420b den 2006-02-06 klockan 15:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Nyligen medlem
|
![]()
Nej, jag fick ingen form av skriftlig dokumentation när jag köpte mitt ex. Det enda som ingick var 5 CD-skivor.
/P |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2005
|
![]()
Om du vill köra lätt så ska du köra i DCC-MODE!
W= Gasa S= Stanna X= Backa
![]() |
#6 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Om det är den nordiska versionen du köpt så finns en manual på svenska att ladda ner här
http://www.nordictrainz.com/2006/index.php Det är en PDF fil på 100 sidor.
![]() |
#7 |
Nyligen medlem
|
![]()
Hur växlar man mellan CAB Mode och DCC Mode?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
|
![]() Citat:
En smaksak, men när du väl valt en mode är det den du får dras med tills du avslutar din körning.
![]() |
![]() |
#9 |
Nyligen medlem
|
![]()
Vart i programmet väljer man Mode?
Dvs hur kan jag köra den där kvällsturen med ICE i Cab Mode? /P |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Nyligen medlem
|
![]()
Sådär, nu har jag kommit igång.
Det jag saknar nu är giltig tidtabell och hur långt det är kvar till nästa station. Jag körde t ex tyska ICE en kväll och kom upp i rätt höga hastigheter, när jag var uppe i 120 låg det en station bakom kröken som jag skulle stanna vid. Går det inte att få fram info om hur långt det är till nästa station eller signal som i Train Simulator?? /P |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Månadens bild - Aug 2005
|
![]()
Njaa.. inte vad jag vet, men gå in i kartan, genom att trycka på M så kan du se alla signaler och stationer samt växlar och allt så du vet vart du ska bromsa.
![]() |
#12 |
Medlem
|
![]()
Doooooooh, Här har jag ägt Trainz sedan första version, köpt alla versioner och alltid retat upp mig på hur knapparna sitter för att man skall köra och så kommer ni och säger att man använder numreriska tangentbordet....... Otroligt. Jag börjar alltså bli gammal. Nu blev det ju lätt att köra tågen i Trainz, lika lätt som i MSTS. Tack så mycket.
![]()
![]() |
#13 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
|
![]()
Det är nog en smaksak. Jag använder normalt inte det numeriska tagentbordet. Om du öppnar manualen och går till sidan 302 har du en liten lista där.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Medlem
|
![]() Citat:
MVH Bengt L.
![]() |