Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-02-11, 19:17   #1
mikael512
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Malmö , Sweden.
Inlägg: 77
Standard Visst ja,

nu kommer jag ihåg varför man inte kan göra load/unload i Högberga. Anledningen är som följer:

Jag har gjort aktiviteterna så att huvudpath för alla tåg är mot huvudspåret och så har jag en passing path till sidospåret. Det blir lite roligare då eftersom man, om man kör samma aktivitet, antingen kan komma på huvudspåret eller sidospåret (beroende om man själv eller det mötande AI-tåget närmar sig stationen först). Det kan alltså bli lite variation i samma aktivitet beroende på hur man kör. Dessutom har jag fått för mig att MSTS får det lättare att lägga tågmöten om man gör så.

Det finns dock en nackdel, och det är att när man hamnar på sidospåret (dvs i passing path) så kommer man inte till den plattform som man satt upp i aktivitetseditorn och då kan man inte göra load/unload. Dessutom; när AI-tågen kommer på en passing path så stannar de inte vid stationen utan kör förbi eftersom de inte passerar den plattform där de ska stanna.

Jag ska (någon gång) göra om aktiviteterna eftersom tågen kör vänstertrafik på dubbelspåret medans det är högertrafik i verkligheten. Kanske vore läge att försöka sig på fasta tågvägar då.

Varför du får send/don't send vet jag inte, det funkar bra hos mig. Jag gjorde följande (Mazz kan väl kommentera huruvida det är rätt / onödigt mycket):

1) Kollade att min tsection.dat (i GLOBAL-mappen) hade versionsnummer 00031.

2) Installerade ScaleRail_W_High.zip, ScaleRail_C_High.zip, ScaleRail_C_High_Modern.zip, SR_Common_Textures.zip, SR_W_Wood_LightGrey.zip, SR_C_Wood_LightGrey.zip, SR_C_Concrete_LightGrey.zip

3) Installerade LB_05.zip, LB_signalpatch.zip, LB_aktiviteter.zip (i den ordningen, valde 'Skriv över befintliga filer')

4) Kopierade ScaleRails TEXTURE-mapp till LB (valde 'Skriv över befintliga filer')

Mvh Mikael

PS. Om du kör explore route, kan du köra förbi Högberga då? DS
mikael512 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-02-11, 20:36   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mikael512
nu kommer jag ihåg varför man inte kan göra load/unload i Högberga. Anledningen är som följer:

Jag har gjort aktiviteterna så att huvudpath för alla tåg är mot huvudspåret och så har jag en passing path till sidospåret. Det blir lite roligare då eftersom man, om man kör samma aktivitet, antingen kan komma på huvudspåret eller sidospåret (beroende om man själv eller det mötande AI-tåget närmar sig stationen först). Det kan alltså bli lite variation i samma aktivitet beroende på hur man kör. Dessutom har jag fått för mig att MSTS får det lättare att lägga tågmöten om man gör så.

Det finns dock en nackdel, och det är att när man hamnar på sidospåret (dvs i passing path) så kommer man inte till den plattform som man satt upp i aktivitetseditorn och då kan man inte göra load/unload. Dessutom; när AI-tågen kommer på en passing path så stannar de inte vid stationen utan kör förbi eftersom de inte passerar den plattform där de ska stanna.

Jag ska (någon gång) göra om aktiviteterna eftersom tågen kör vänstertrafik på dubbelspåret medans det är högertrafik i verkligheten. Kanske vore läge att försöka sig på fasta tågvägar då.

Varför du får send/don't send vet jag inte, det funkar bra hos mig. Jag gjorde följande (Mazz kan väl kommentera huruvida det är rätt / onödigt mycket):

1) Kollade att min tsection.dat (i GLOBAL-mappen) hade versionsnummer 00031.

2) Installerade ScaleRail_W_High.zip, ScaleRail_C_High.zip, ScaleRail_C_High_Modern.zip, SR_Common_Textures.zip, SR_W_Wood_LightGrey.zip, SR_C_Wood_LightGrey.zip, SR_C_Concrete_LightGrey.zip

3) Installerade LB_05.zip, LB_signalpatch.zip, LB_aktiviteter.zip (i den ordningen, valde 'Skriv över befintliga filer')

4) Kopierade ScaleRails TEXTURE-mapp till LB (valde 'Skriv över befintliga filer')

Mvh Mikael

PS. Om du kör explore route, kan du köra förbi Högberga då? DS
Mikael, du har gjort helt rätt!

Du har valt högpolygonversionen, vilket ju är en smaksak vad man för stunden väljer. Men, dessa paket bör man ha installerat, totalt 7 st alltså, plus tsection.dat om man inte har tillräckligt ny redan, minst build nr 31.



Man kan i vissa fall välja bort vissa paket, men NEJ det finns ingen anledning att göra det, du går bara på pumpen då, förr eller senare. Går inte in på vad man kan snåla ner på, utan säger, så här ska det se ut.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-12, 13:17   #3
Jonmpa
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Vårberg
Inlägg: 1 011
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Standard Jag får inte fram något...

verisionsnummer på filen Tsection.dat, det är en systemfil som ej kan öppnas eller redigeras.
Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-12, 13:44   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Installera då den senaste tsection.dat, som just nu finns att hämta där du hämtade Scalerail, så är du på säkra sidan.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-12, 15:26   #5
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Högerklickar jag på min tsection-fil och väljer att öppna den med wordpad, så får jag fram följande:

_INFO ( Build 00031 )
_INFO ( Created by Tsect.exe, V1.2 on 30/09/2005 )
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-12, 19:26   #6
Jonmpa
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Vårberg
Inlägg: 1 011
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Standard Ja det verkar som det stämmer Pierre...

Tack för hjälpen med detta. Och så en fråga till Micke 321: Var finns nu en fungerande länk till LB_signalpatch.zip som du sa att du installerat efter Scale Rail texxturerna och det där?
Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-12, 20:00   #7
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Här: http://217.197.57.186/forum/showthre...t=8040&page=13 finns länkar till både signal-patchen och aktiviteterna...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:53.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009