![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2005
|
![]()
Är det någon som har koll på hur man ställer in höjden av förarhytten? Tycker att man sitter lite väl lågt i ett visst lok och skulle därför vilja höja upp förarplatsmiljön. Gick in och kollade lite på lokets inställningar i CCP och där hittade jag ett gäng med kameror (camera 1, 2, 3, 4 osv) med en massa värden typ 60050 eller nå´t i den stilen..Är jag på rätt spår? Och i såfall... vart är det jag ska ändra?
Mvh
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
|
![]()
Hej hauguth
Kamerorna ställes in i config Interior. Det finns normalt fem stycken. Alla kameror utgår från en punkt som finns i både bodyfilen och interiorfilen och fastställes vara lika i X,Y,Z i båda filer som göres i Gmax. (Utgår från 0 i alla axlar). Camera nr: 3 brukar vara den man först ser i spelet. ( se config ex. nedan) Den är här inställd på 0.85,0.5,0 där första variabeln står för x alltså sidledes placering i hytten från nollpunkten. Nästa efter kommatecken är y och är inställd på vilket avstånd framför eller bakom utgångspunkten. Den tredje är i z. Alltså den som bestämmer höjden från utgångspunkten. Om du vill ändra på höjden så skall det ske i variabel nr:3 som är Z. I ex. nedan så står den på 0 och vill du höja den med t.ex 3 decimeter så skriver du 0.3. Man får prova sig fram. (OBS! viktikt att punkter och kommatecken sitter på rätt ställe). Om du i stället vill komma längre ned så skriver -0.3 I camera nr: 1,2,4 och fem fins det ytterligare två variabler som är till för att kunna vrida kameran i x och y axlar. Åt sidan är x och upp och ned är y. Du får prova dig fram. Har svårt själv för det där och komma rätt. Sedan är jag osäker på om det går att ändra i config interior och spara. Kanske fodras det att man måste exportera config eller göra det hela i ett annat program. Prova får du se. Kalle Config Interior exempel: kind interior mesh Z4p 9702_Interior.pm camera 0,0,0 cameralist { camera0 1.4,2.65,-0.540,-1.16,-0.142 camera1 1.4,-2.65,-0.540,0.057,-0.006 camera2 0.85,0.5,0 camera3 1.3,0.95,-0.2,0.83,-6.413 camera4 0,1.25,0,-40.732,-6.389 } cameradefault 2 attachment { } obsolete-table { } description Z4p 9702_Interior trainz-build 1.5 category-class AC category-region-0 SE category-era-0 1980s asset-filename Z4p 9702_Interior username Z4p 9702_Interior
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
|
![]()
Ser att jag skrivit fel nr. på kameran vad gäller exemplet. Det skall vara nr. 2 eftersom den första är numrerad med 0.
Du kan naturligtvis ändra alla kamror till vad du vill. Alltså. Nr. 2 är den som gäller först. Kalle
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2005
|
![]()
Tackar för svaret...
mvh