Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-03-13, 22:18   #1
magnus_y1
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Helsingborg , Sweden.
Inlägg: 335
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

När ändå spåret är uppe, hur är spårgemotrin. Stora eller små kurvrader? Stigningar i MSTS kan ju ha de mest groteska skarravar mellan plant och backe så det låter bra att du skall titta på spåert Mazz.
Rutten ser mycket intressant ut.

Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 22:23   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av magnus_y1
När ändå spåret är uppe, hur är spårgemotrin. Stora eller små kurvrader? Stigningar i MSTS kan ju ha de mest groteska skarravar mellan plant och backe så det låter bra att du skall titta på spåert Mazz.
Rutten ser mycket intressant ut.

Magnus
Det är i ganska stor grad ganska små kurvradier. På den enkelspåriga delen är det helt ok med då motsvarande sth, men på den dubbelspåriga sträckan ser det möjligtvis inte helt bra ut... Finns nog risk att jag försiktigt justerar lite granna där, men man vill ju dock inte göra för stora "avtryck" i redan lagt landskap.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-14, 19:55   #3
magnus_y1
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Helsingborg , Sweden.
Inlägg: 335
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Ok, tack för infon. En nackdel med MSTS är att många rutter har väldigt små radier i förhållandet till sth. Jag själv som bygger om Tokiorutten har konstaerat att den i huvudsak är byggd med 250 meters radie att då ha 120 som sth är inte verkligt, en 250 kurvar skulle ha sth 40 i verkligheten. Fast å andra sidan kan man ju se det som en fördel att man inte behöver hålla sig helt till verkligheten. Om det är av intresse har jag en tabell med kurvradier v.s hastighet som jag kan skanna nästa vecka.

Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-14, 20:14   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Jo, jag håller med att många rutter har osannolika sth i förhållande till radier, men anmärker dock på att det inte har med MSTS att göra, utan det hänger ju uteslutande på konstruktören. Kurvor med flack radie finns det ju redan i original och med tilläggspaketen så har man väl idag ett lysande utbud av kurvor som passar den sth man önskar sig. Problemet är nog snarare att ruttbyggare antingen inte bryr sig/intresserar sig eller helt enkelt saknar kunskapen eller blicken för det.

Jag har intervjuat o samlat information från olika ställen angående radie kontra sth, men är väldigt intresserad av en mer riktig tabell, det vore toppen!

Så, nu till RE o börja attackera sura tilar...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-14, 20:27   #5
magnus_y1
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Helsingborg , Sweden.
Inlägg: 335
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

När jag skrev att det var MSTS fel tänkte jag mest på att orginalrutterna inte allti var några höjdare på radie v.s sth. Om man inte tar reda på det på annat sätt misstänker jag att en hel del ruttbyggare kollar i orginalrutterna och sedan bygger där efter.

Då skall jag se till att skanna den så fort jag hinner iväg till en skanner.

Magnus

Som i veckan kunnat konstatera att bygga spår i verkligheten är rejält tyngre än i RE ;-)
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-15, 18:02   #6
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Hej

Lite nytt härligt vatten kan man ju kosta på sej, så här i väntans stunder...
Bifogade bilder
  
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-15, 18:06   #7
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Så att vi andra dör av längtan? En anann vill köra TMZ på den rutten snarast ju!

Mycket bra arbete, hoppas det hela fortlöper bra!
__________________
Mvh: Olaf Lindström, Moderator Svenska 3d-tåg,forumets regler
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-20, 21:12   #8
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av magnus_y1
När jag skrev att det var MSTS fel tänkte jag mest på att orginalrutterna inte allti var några höjdare på radie v.s sth. Om man inte tar reda på det på annat sätt misstänker jag att en hel del ruttbyggare kollar i orginalrutterna och sedan bygger där efter.

Då skall jag se till att skanna den så fort jag hinner iväg till en skanner.

Magnus

Som i veckan kunnat konstatera att bygga spår i verkligheten är rejält tyngre än i RE ;-)
Hawk: Söt-tilar är betydligt godare än surtilar...


Du har helt rätt Magnus, en rutt i original tjänar nog som förebild för många. Va inte meningen att märka ord, där tidigare...


Aha, så det är tyngre alltså... Det är helt suveränt att vi har en proffesionell spårbyggare i forumnet! Man vet var man kan hitta sak-kunskap...

Ser fram mot tabellen, en hel del spår ligger med 250m radie här, lär försöka räta ut dom så gott det går, där det är en rimlig arbetsinsats. Ska lägga på nyare Xtracks oxå, då den innehåller betydligt fler radier än den version jag för tillfället har installerad... Det lär behövas här.

En fråga till dig Magnus; Jag gissar svaret redan, men när man har en kurva som är t.ex totalt 50 graders ändringsriktning. Det görs genom 2st 10-graders 1000m radie, 25-grader med 500m radie och slutligen på mitten EN 250m radie i 5 grader. Ordningsföljden på radierna är 1000 - 500 - 250 - 500 - 1000. Vad sätter man för sth i en sån här kurva?
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-20, 21:29   #9
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Lightbulb


Om nu någon tycker att alla mina bilder e för mörka, så beror de på att alla bilder e tagna kl. 10,00 på morgonen, ren slöhet av mej.
Om man ändrar tiden till typ 14.00, då blir de ett helt annat ljus på bilderna.
Här en bild tagen Kl. 14.00
Bifogade bilder
 
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-20, 22:40   #10
magnus_y1
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Helsingborg , Sweden.
Inlägg: 335
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz


Hawk: Söt-tilar är betydligt godare än surtilar...


Du har helt rätt Magnus, en rutt i original tjänar nog som förebild för många. Va inte meningen att märka ord, där tidigare...


Aha, så det är tyngre alltså... Det är helt suveränt att vi har en proffesionell spårbyggare i forumnet! Man vet var man kan hitta sak-kunskap...

Ser fram mot tabellen, en hel del spår ligger med 250m radie här, lär försöka räta ut dom så gott det går, där det är en rimlig arbetsinsats. Ska lägga på nyare Xtracks oxå, då den innehåller betydligt fler radier än den version jag för tillfället har installerad... Det lär behövas här.

En fråga till dig Magnus; Jag gissar svaret redan, men när man har en kurva som är t.ex totalt 50 graders ändringsriktning. Det görs genom 2st 10-graders 1000m radie, 25-grader med 500m radie och slutligen på mitten EN 250m radie i 5 grader. Ordningsföljden på radierna är 1000 - 500 - 250 - 500 - 1000. Vad sätter man för sth i en sån här kurva?

Det är lungt ingen skada skedd ;-)

Jo det kan jag lova, jag var ute på en veckas praktik för att se hur det fungerar i verkligheten. Annars blir det nog inte mycket med spårbygge för min del senare i utbildningen. Planering av järnvägar med kurvradier mm blir det desto mer av. Alltid kul att hjälpa till så fråga på bara jag skall svara efter bästa förmåga.

Jag skall se om jag kan komma iväg till en skanner i veckan annars kan jag helt enkelt ta att skriva av tabellen i en wordfil.

Nu över till kurvan. Svaret på sth blir 40 km/h genom 250 m delen. Så små radier ligger inte normalt på en linje. helst skall man inte bygga under 400 m över huvudtaget men. 500 delen klarar 100 km/h och 1000 m ger 145 km/h. Du bör alltså minst försöka få ut kurvan till 400 m vilket ger sth 90 km/h.

Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:26.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009