Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-03-17, 00:14   #46
tjalle
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Bromma, Sweden.
Inlägg: 224
Skicka ett meddelande via ICQ till tjalle Skicka ett meddelande via MSN till tjalle
Thumbs up

Grymt snyggt Hawk, ett verkligt mästerverk.

Rutten har verkligen fått ett rejält svenskt utseende nu (natur, byggnader mm) och hoppas sur-tilesen ger med sig till slut.
Fortsätt med detta ypperliga arbete.
__________________
tjalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-19, 02:53   #47
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Lightbulb

Hej

Snackade mä mazz i kväll, han har jobbat på surtilen, men inte lyckats få dit några stolpar.
Nu fick ja ju tips av mazz, att de kunde ha med antal objekt, att göra, inte för att de va så enormt många...typ 1400.
Så ja tänkte, då försöker ja oxå, ta bort en massa objekt
(manuellt i wordpad)
All ära åt mazz, ja hade aldrig kommit på felet.

Det lyckades tillslut, så ja fick dit stolpar i den viktigaste "surtilen", men jobbet e "delikat", man får se sej för, kraschar gör de ett i ett.
Nu så har ja iaf. fått ditt tillräckligt med objekt så att tilen kan anses vara färdig, sånär som på signaler.

Nu återstår det fyra surtilar i andra ändan av rutten, dom vet ja inte än hur de ska gå för, men de ger sej..
I värsta fall, får man fimpa av rutten i den endan...
Bifogade bilder
     
__________________


Senast redigerad av Hawk den 2006-03-19 klockan 05:27.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-19, 09:54   #48
jimsom
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 283
Standard

Väntar verkligen på denna rutt.
Supersnyggt, Hawk!
__________________
/ jimsom
jimsom besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-19, 10:23   #49
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Grattis Hawk, att du fick dit stolparna! Ja, tusan vet om det verkligen är storleks-problem eller något annat... 1400 objekt borde inte vara problem, egentligen, har sett värre och fungerande... Jag va till o med nere på 1350 objekt, med samma krasch...

Hittade lite andra lustigheter i rutten oxå, 2 tiles som låg ute i ingenstans utan kontakt med övriga rutten... Det märkliga var att dom inte syntes i RGE och därmed inte gick att ta bort... Nåväl, jag skapade nya tiles, där dom inkluderades, så den vägen kan man ju sen ta bort dom... Detta kunde ju vara en orsak till att rutten inte riktigt trivdes... Men, det va inte orsaken till surtiles, tyvärr...

Kollade runt lite mer i rutten på stigningar och så... Och, för bibanan kan det nog vara bra med ett starkt lok... Full stigning vad som man kan göra i MSTS är utnyttjat både här o där... Så, håll i hatten när det går utför... Får se vad som går att göra, ganska mycke jobb att justera till det... Framförallt, så blir landskapet justerat ju, där man måste gå på annan höjd än vad som spåren ligger på nu... Hawk får bestämma...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-20, 20:12   #50
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Thumbs up

Hej

Bilder e kul..
Här lite nya bilder från "före detta surtile", numera "söttile" ,ah, den va dålig.....

Wase's snygga hus har kommit till användning igen.

Fortsättning följer
Bifogade bilder
    
__________________


Senast redigerad av Hawk den 2006-03-20 klockan 20:14.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-20, 21:12   #51
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av magnus_y1
När jag skrev att det var MSTS fel tänkte jag mest på att orginalrutterna inte allti var några höjdare på radie v.s sth. Om man inte tar reda på det på annat sätt misstänker jag att en hel del ruttbyggare kollar i orginalrutterna och sedan bygger där efter.

Då skall jag se till att skanna den så fort jag hinner iväg till en skanner.

Magnus

Som i veckan kunnat konstatera att bygga spår i verkligheten är rejält tyngre än i RE ;-)
Hawk: Söt-tilar är betydligt godare än surtilar...


Du har helt rätt Magnus, en rutt i original tjänar nog som förebild för många. Va inte meningen att märka ord, där tidigare...


Aha, så det är tyngre alltså... Det är helt suveränt att vi har en proffesionell spårbyggare i forumnet! Man vet var man kan hitta sak-kunskap...

Ser fram mot tabellen, en hel del spår ligger med 250m radie här, lär försöka räta ut dom så gott det går, där det är en rimlig arbetsinsats. Ska lägga på nyare Xtracks oxå, då den innehåller betydligt fler radier än den version jag för tillfället har installerad... Det lär behövas här.

En fråga till dig Magnus; Jag gissar svaret redan, men när man har en kurva som är t.ex totalt 50 graders ändringsriktning. Det görs genom 2st 10-graders 1000m radie, 25-grader med 500m radie och slutligen på mitten EN 250m radie i 5 grader. Ordningsföljden på radierna är 1000 - 500 - 250 - 500 - 1000. Vad sätter man för sth i en sån här kurva?
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-20, 21:29   #52
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Lightbulb


Om nu någon tycker att alla mina bilder e för mörka, så beror de på att alla bilder e tagna kl. 10,00 på morgonen, ren slöhet av mej.
Om man ändrar tiden till typ 14.00, då blir de ett helt annat ljus på bilderna.
Här en bild tagen Kl. 14.00
Bifogade bilder
 
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-20, 22:40   #53
magnus_y1
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Helsingborg , Sweden.
Inlägg: 335
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz


Hawk: Söt-tilar är betydligt godare än surtilar...


Du har helt rätt Magnus, en rutt i original tjänar nog som förebild för många. Va inte meningen att märka ord, där tidigare...


Aha, så det är tyngre alltså... Det är helt suveränt att vi har en proffesionell spårbyggare i forumnet! Man vet var man kan hitta sak-kunskap...

Ser fram mot tabellen, en hel del spår ligger med 250m radie här, lär försöka räta ut dom så gott det går, där det är en rimlig arbetsinsats. Ska lägga på nyare Xtracks oxå, då den innehåller betydligt fler radier än den version jag för tillfället har installerad... Det lär behövas här.

En fråga till dig Magnus; Jag gissar svaret redan, men när man har en kurva som är t.ex totalt 50 graders ändringsriktning. Det görs genom 2st 10-graders 1000m radie, 25-grader med 500m radie och slutligen på mitten EN 250m radie i 5 grader. Ordningsföljden på radierna är 1000 - 500 - 250 - 500 - 1000. Vad sätter man för sth i en sån här kurva?

Det är lungt ingen skada skedd ;-)

Jo det kan jag lova, jag var ute på en veckas praktik för att se hur det fungerar i verkligheten. Annars blir det nog inte mycket med spårbygge för min del senare i utbildningen. Planering av järnvägar med kurvradier mm blir det desto mer av. Alltid kul att hjälpa till så fråga på bara jag skall svara efter bästa förmåga.

Jag skall se om jag kan komma iväg till en skanner i veckan annars kan jag helt enkelt ta att skriva av tabellen i en wordfil.

Nu över till kurvan. Svaret på sth blir 40 km/h genom 250 m delen. Så små radier ligger inte normalt på en linje. helst skall man inte bygga under 400 m över huvudtaget men. 500 delen klarar 100 km/h och 1000 m ger 145 km/h. Du bör alltså minst försöka få ut kurvan till 400 m vilket ger sth 90 km/h.

Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 01:36   #54
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av magnus_y1
Jag skall se om jag kan komma iväg till en skanner i veckan annars kan jag helt enkelt ta att skriva av tabellen i en wordfil.

Nu över till kurvan. Svaret på sth blir 40 km/h genom 250 m delen. Så små radier ligger inte normalt på en linje. helst skall man inte bygga under 400 m över huvudtaget men. 500 delen klarar 100 km/h och 1000 m ger 145 km/h. Du bör alltså minst försöka få ut kurvan till 400 m vilket ger sth 90 km/h.

Magnus
Tack för svaret, jo jag hade nog gissat att det skulle vara på det viset, har man använt 250m radie, så har man. Just den här ligger i den söt-sura tilen, så den får vara som den är. Det är vackert runtomkring, så sth 40 kan väl passa då...

Banan som sådan är ju av karaktären mindre bibana och jag tror jag vill sikta på då typ en sth på 80 eller så, bör väl ha då en minsta radie på typ 340m kanske?
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 10:55   #55
magnus_y1
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Helsingborg , Sweden.
Inlägg: 335
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Aj tusan kurvan låg i en söttile då skall den nog inte röras. Men visst är det på en bibanan kan det faktiskt hända att sådant förekommer. Vi får väll njuta av den vackra naturen.

Skall du ha sth 80 klarar du dig med 310 m radie men absolut inte mindre, sth 85 har 350 m som minsta radie. Om inte 310 m finns så ger en radie på 300 m en sth på max 75 Km/h.

Lycka till med rätningen.

Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 11:34   #56
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Perfekt, tack Magnus!

Kollade på Xtracks hemsida och i denna radie-region, så verkar det vara 300m och 375m som gäller...

ScaleRail har dock mer o välja på här, radierna 280m, 340m, 380m, 400m mellan 250m och 500m... hmmm...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 12:15   #57
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 842
Thumbs up

Hej!
Grattis Hawk!
Du har verkligen lyckats bra med rutten.

En intressant fråga bara, är den felfri? Jag menar om efter tre avslutkörning skall det visas menysida. Jag själv brottas med min rutt angående felen. Fruktansvärt jobbigt att rätta till felen. Läs vidare i Trollhättanrutt.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 12:26   #58
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Jag går in o svarar här för Hawk....

Rutten är ju inte felfri än, då en hel del modifieringsarbete på spåren ska göras. En hel del "sur-degar" finns i rutten, såsom spåranslutningspunkter med 3 end-punkter, växlar klossade mot varandra, förutom en hel del kosmetiska spårläggningsdefekter såsom dynamiska spår med spårvagnsmässiga kurvradier osv...

Alla defekter på spår-nivå ska jag gå igenom och ta bort, så det ska bli en rutt som förhoppningsvis är felfri utan att Bill kommer fram i slutet... Det är ett "litet" jobb som ska göras, men eftersom det finns radier och berg-o-dal-partier som också ska rätas ut i rimliga gränser, så lika bra att göra rätt med en gång då. Positivt är ju att detta är en charmig rutt med relativt låg sth och inte 100 mil lång, så justeringssarbetet är ju hanterbart och ska säkert gå hand i hand med Hawks övriga byggen på rutten.

Sur-tilen har ju blivigt en söt-tile nu, men vi har ju 4 tiles till i södra änden att ta tag i, men det lär väl bli samma recept där, skulle jag tro...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 18:50   #59
Traingoal
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: ,Ängelholm , Sweden.
Inlägg: 539
Post

Hej Hawk,Mazz,Totte och några andra

Hehe,Jo Hawk det ser bra ut(Mycket fint)

Det var med ångest jag läste om detta problem,surtiles.

Men du lyckades att komma på en lösning till problemet.

Grattis till dig Hawk och lycka till i fortsättningen,gäller dig också

Mazz

Mvh. Traingoal
Traingoal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-23, 20:55   #60
mikael512
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Malmö , Sweden.
Inlägg: 77
Standard

Hej Mazz,

vill du riktigt grotta ner dig i kurvradier så rekommenderar jag Banverkets spårgeometrihandbok: http://ida.banverket.se/bvdokextern/...id=89&docid=78

Mvh Mikael
mikael512 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:54.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009