![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Hej!
Enligt önskemål har jag satt ihop en tabell över hastighet i kurvor. Magnus |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]()
Suveränt, tack Magnus!
Små frågor, om man tolkar tabellen, så planar den ut neråt vid 75km/h på 300m radie minsta värdet, undantaget 40km/h. Är det helt enkelt för att man inte bygger med tvärare radie än 300m, industrispår kanske undantagna? Enligt formeln, om jag räknar rätt, så skulle en sth på 60km/h kunna tillåtas ner till en radie på 170m? Nästa fråga, är tabellen giltig även om det finns växlar i kurvan? Sth i kurvdelen alltså för växeln, eller är det andra regler då? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Hej!
På linjen skall radien inte vara mindre än 300 m. För övriga spår däribland industrispår bör inte radien understiga 180 m. I undantagsfall kan man gå ner till 150 m. 150 m är den minsta radie man kan vara säker på att alla fordon klarar. Jag har hört talas om ställen vid t.ex. lokstationer där det finns kurvor ner till 60 m radie men då körs det så sakta att det inte gör något om man spårar ur........ Så om du vill ha en verklighetstrogen banan skall du helst pressa upp radien till 300 m. Men visst vill du ha en 250 m kurva så går det, finns säkert någonstans om mna letar dock bör du inte sätta sth högre än 40 Km/h. Växlar, nej det är inte samma radier som gäller. 225 m = 40 Km/h 300 m = 50 Km/h 500 m = 65 Km/h 600 m = 70 Km/h 760 m = 80 km/h 1200 m = 100 Km /h Tyvärr mäter inte Banverket vinkel i grader utan i något annat system jag ännu inte har lärt mig. I t.ex Scale Rails anges växelns vinkel i grader och jag har inte hittat något om kurvans radie men om du har någon info om det får du gärna dela med dig. Hoppas dettta klar gjorde lite mer, annars får du fortsätta fråga. Frågar man får man igenting veta ;-) Magnus |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]()
Kanon, börjar bli riktigt bra förberedd nu, inför rät-arbetet... Ja, jag vill nog ha det så verkligt som möjligt, får se vilken arbetsinsats det kommer kräva.. Spår ligger ju lite varmt om hjärtat..
![]() På Xtracks utmärkta sida: www.xtracks.tk under fliken track info, längst ner, så har Okrasa listat upp de vanligaste växlarnas radier: 3d är 271m 6d är 101m (hu..) 10d är 164m (hu det me, om det sitter på linjespår) 5d är 655m ![]() 2,5d är 2618m |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Bra, jag gillar också när det är verklighetstroget. återkomm gärna om du har fler funderingar.
Aha, eftersom jag inte använder X-tarcks har jag inte tittat där så noga. Vem bestämde betekningaran egentligen?? Det är ju inte direkt logiska. 10d verkar som en typsik bangårdsväxel, 6d verkar inte direkt användbar. De övriga verkar bättre frågan är om inte 2,5 d kan motsvara en 130 växel men jag är inte säker. Magnus |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]()
Xtracks-skaparen, Okrasa Ghia, har anammat samma namngivningsprinciper som Kujus original. Inte världens mest fiffiga sätt att sortera det då, men man lär sig så småningom... Men, SR är oslagbart, så ska det sorteras...
![]() Japp, jag har haft en magkänsla att det varit så vad gäller växlarna, så jag använder mest 3d och 5d, 10d kan komma ifråga vid industrispår.. 2,5 har jag inte använt så mycket, eftersom dom inte är så snygga i original, men i SR borde man utnyttja dom mer kanske... Det är ju samma växlar i SR. Jodå, det finns alltid en ytterligare fråga jag ruvade på, nu när man är igång... ![]() I en S-kurva, vad är det som gäller angående hur lång bit som bör/ska vara rak i övergången från vänster till höger o vice versa? Senast redigerad av Mazz den 2006-03-21 klockan 23:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Ok på det viset. Jag jag föredrar Scale Rails just för logiken i namngivningen. Växlarna undantaget då, men alla växlar ligger iallafall på samma ställe.
2,5 växlaran i Scale Ralis har jag använt, nackdelen är att det saknas en motsavarande kurva. Annars är de lika snygga som vanligt. I princip skulle jag nog rekomendera att alltid lägga in en bit rakspår (10 m) alt två små bitar med stor kurvradie i en S-kurva. I verkligheten tas problemet omhand av övergångskurvor där doseringen kontinuerligt ökar. Men eftersom MSTS inte stöder dosering är det inget man behöver bry sig om. Däremot ser det inte snyggt ut om man inte lägger bara läger ut två kurvor i ett S. Magnus |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
![]()
Tack för tabellen Magnus.
![]() Den blir användbar till bygget av min bana (dock i Trainz). mvh .... Mats
__________________
![]() |
![]() |
![]() |