Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-03-06, 14:21   #1
Fraz
Junior Member
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: , , .
Inlägg: 10
Standard Bilder/Screenshots

Det funkar bra att göra bilder med Print Screen, men för mig blir de väldigt stora, 1,5 MB och mera. Ska det vara så? Det betyder obehagligt långa överföringstider (när man nu inte har bredband...)när jag vill dela med mig bilderna till likasinnade (och kanske till detta forum). Någon som kan gissa varför, om det nu är något fel jag gör, och hur gör man för att om möjligt få dem mindre? Zipning hjälper ju en del vid överföring, men att få ned filstorleken är det första, även med tanke på lagringsutrymme./Fraz

Fraz besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-03-06, 17:28   #2
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Ja det blir ju liksom så stora filer, det är inte så mycket du kan göra åt det på ett screen shot. Men, om du har ett bildbehandlingsprogram, t.ex. Paint Shop Pro eller Photoshop eller liknande program kan du förminska bilden. Om du förminskar bilden till hälften blir filen 1/4 så stor. I mitt fall blir ett screen shot 3mb. Genom att krympa den med 50% blir den ca 0.75mb.

Sedan kan du komprimera bilden i jpeg format. Om du komprimerar filen på 0.75mb med 30% blir filen bara ca 27kb stor och det utan alltför stor försämrimg av bildkvalitén. Vill du ha bättre bildkvalité kan du jpeg-komprimera t.ex. 1% vilket då ger en alldeles utmärkt bild med en filstorlek enligt exemplet ovan på 130kb.



/Janne
Janne besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-03-06, 17:33   #3
Mikael
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm, , Sweden.
Inlägg: 2 003
Standard

Använd "första bästa" ritprogram för att omvandla bilderna från Tga till Jpeg format. Då landar de på några hundra Kb som mest.

Mvh Mikael R



VD på VTK AB - Virtuella Tågkompaniet AB

Inlägg: Janne hann visst före mig =)

Edited by - mikael on 06 March 2002 17:34:38
Mikael besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-03-06, 18:56   #4
niofem
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Ett till tips: I bland annat Photoshop kan man även välja i vilken kvalitet man ska spara bilden i. En sådan ruta kommer upp varje gång man sparar en bild. Tilläggas skall att detta funkar på våran version av Photoshop, version 4.0, men jag antar att även nyare varianter har detta system.



Med vänliga hälsningar
Lukas Nilson

/ Webmaster på www.s-klass.cjb.net
 
Gammal 2002-03-06, 21:31   #5
nextuz
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 368
Skicka ett meddelande via ICQ till nextuz
Standard

Niofem: Den funktionen kommer endast upp när du väljer att spara i JPG-formatet.



/Mats Tinnerholm Borlänge
nextuz besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-03-07, 13:41   #6
Fraz
Junior Member
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: , , .
Inlägg: 10
Standard

Tack för era svar! Tar nu nya tag enligt era råd så får vi se./Fraz

Fraz besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-03-09, 14:03   #7
Apelsin
Junior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Lund, , Sweden.
Inlägg: 24
Standard

En skärmdump sparas okomprimerad som "bitmap".

Ett bra program för att hålla koll på sina bilder och även konvertera dem till andra format så som gif, jpg och png är Xnview som man kan hitta på http://www.xnview.com/ eller på http://www.tucows.com. På tucows finns det en uppsjö av nyttiga gratisprogram.

--
hils
Anders
Apelsin besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:35.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009