![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Guest
Inlägg: n/a
|
![]()
Tack för att ni som bygger vidare på JBJ 2 lyssnar på alla förslag.
Men angående hastigheter så är iallafall min vision att JBJ skall ha en STH av max 140 på raksträckorna, och 90-120 på enkelspåren. Nu vet ju inte jag hur pass mycket av "original JBJ" som finns kvar och hur mycket som är uträtat. Det jag har förstått är att alla före detta "berg- och dalbanor" i princip är borttagna. Hur blir det med "bibanan" från Säringe till vad det nu hette ("Kallispell" heter det iaf på Marias Pass) ??? Där skulle man ju kanske kunna ha typ rälsbuss/lokaltågstrafik med en sth av 70 km/h. Om bibanan nu finns kvar i rutten vill säga. Annars återigen, det är ett fantastiskt jobb ni gör! ![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]() Citat:
Jag återkommer med mer info senare om hastigheter, men vi verkar ha "svängt in" mot en ganska gemensam syn på målsättningarna vad gäller hastigheter och signaler, men sen blir det såklart dialekter av det när man sitter med arbetet framför sig. Bibanan finns abslout kvar och 70 på den kan mycket väl vara lämpligt. Jag tänker mig att en "regional-rälsbuss" på den banan kan vara passande, men såklart ska spåren ligga så att även person-loktåg är gångbart. Det finns även en sak till jag funderar på. Rutten har ju bitvis dubbelspår och bitvis enkelspår. Det kommer i sak att innebära att rutten inte kommer kunna utnyttja kapaciteten på dubbelspåren så värst mycke mer än om det varit enkelspår hela vägen. I verkligheten kan man ju genom finare planering utnyttja dubbelspåren mer optimalt, men eftersom ma har svårare att prioritera tågen i MSTS, så om man har för mycke tågrörelser så kommer det att korka igen vid enkelspåren. Så, kanske tillkommer det någon "betydande" bibana, för att bättre motivera dubbelspår till en viss punkt. (Lugn Hawk, inga långa nya banor på nya tiles, jag lovar... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Malmö , Sweden.
Inlägg: 77
|
![]()
när man ser att JBJ R2 är på tapeten igen. Misstänker att jag kommer att köra mycket på den om den kommer ut. Tack på förhand Hawk och Mazz!
Några reflextioner som kanske kan ge ideer: Landskap: En av mina favoritsträckor är Z-line enkelspåret från Mezökersztur till Somogyvar. En bra blandning mellan öppet landskap och skog med någon bergsskärning. Hastigheter/Signalsättning: Så många bra synpunkter i tråden redan. En sak som jag funderat på är att helt fräckt införa en signalkombination som inte finns i verkligheten, men som lätt låter sig göras, två gröna + en vit för 'kör 70'. Jag gillar starkt när man kan köra utan track monitor, det ger en mer verklighetstrogen känsla. Mvh Mikael |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]() Citat:
Jag känner mig inte så jätte-sugen att införa en ny signal-bild inom samma signalskärm, egentligen, då jag skulle vilja att bara giltiga signalbilder visas då. Även om det är väldigt lätt att göra. Men, om man ändå går på din goda ide, men lägger till en extra-lampa. Orange, kanske? Utbyggnad, ungefär som 7-dvärgens röda lampa, men placerad i underkant av signalen. Som du säger, 2 gröna plus 1 orange (vit sa du...) betyder då "kör 70" annars är allt som vanligt. Synpunkter? I övrigt, lämnar snart ifrån mig Morvan för gott til Hawk, då blir det arbetsstart för min del på JBJ2... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Om du bara gör en tillräckligt tydlig 7;a på både försignalen och huvudsignalen tycker jag det borde räcka även om man kör utan monitor. Ser ogärna att man börjar införa nya signalbilder som inte finns i verkligheten. Tillägstavlan däremot lär ju ha funnits innan ATC så det blir mer verklighetstroget.
/Magnus |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]() Citat:
Det enda problemet med tilläggstavlan, är ju just synbarheten. JBJ2-rutten har en signal-fix, som gör att man ser signalerna på låååååångt avstånd och det är riktigt riktigt trevligt. Men, tilläggstavlan är ett bekymmer med synbarhet i motsvarande grad. Kanske går det dock att ordna med LOD, så man gör tavlan större ju längre bort den är... Gjorde ju så med lutningsvisarna, men det va för mycke text på dom för att det skulle funka bra. Här är det ju bara en 7-a och alltid rak, så det ska nog gå bra att göra på det sättet i det här fallet faktiskt... Gör man tillräckligt många LOD-nivåer, så ser man inte storleksförvrängningen vartefter man närmar sig. Oki, det är nog så att det är huvudspåret då som tidigare sagt, bättre att hålla sig till en signalbild/tavla som är utgången, än en som inte alls finns. Skyller på värmen att jag seglade iväg lite... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
|
![]() Citat:
/Magnus |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
|
![]()
OT:
Oavsett hur det blir med signaler så har jag en idé som går ut på att skicka med en fil, förslagsvis PDF, där alla ruttens signalbilder finns beskrivna och vad dom betyder. I samma .pfd skall det också finnas med bilder på tavlor och vad dom betyder och hur man skall handla när man passerar. Då ger man slutanvändaren en bra chans att hänga med. Det är ju inte alla som vet vad alla signalbilder och tavlor betyder varför tydlig dokumentation är bra. Det är något jag saknat i många rutter - bra dokumentation när det gäller signalbilder, tavlor och deras betydelser. Jag har bilder och info sedan jag hjälpte emges med dom allra första svenska signalerna till MSTS som kan användas. Kontakta mig om intresse finnes! Tyvärr har jag för tillfället ingen tid över till att göra det själv, annars hade jag gjort det. ![]() Om inte nu, så är det iaf intressant till framtida svenska rutter i framtida simulatorer. Dvs att samla info i en .pdf som skickas med alla framtida svenska rutter. Infon skall helst vara även på engelska så att utländska användare kan hänga med bland våra signaler och tavlor bättre! Min tanke är att den version som blir klar skall vara fri att använda av alla som bygger svenska rutter. ![]() Banverkets pdf-version av SÄO har bra bilder som man kanske kan fråga om tillstånd om att få använda. Banverket borde förhoppningsvis dela med sig av dom signalbilder vi behöver hoppas vi väl! ![]() ![]()
__________________
![]() Mvh, Roger |
![]() |
![]() |