![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#106 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]() Citat:
Det enda problemet med tilläggstavlan, är ju just synbarheten. JBJ2-rutten har en signal-fix, som gör att man ser signalerna på låååååångt avstånd och det är riktigt riktigt trevligt. Men, tilläggstavlan är ett bekymmer med synbarhet i motsvarande grad. Kanske går det dock att ordna med LOD, så man gör tavlan större ju längre bort den är... Gjorde ju så med lutningsvisarna, men det va för mycke text på dom för att det skulle funka bra. Här är det ju bara en 7-a och alltid rak, så det ska nog gå bra att göra på det sättet i det här fallet faktiskt... Gör man tillräckligt många LOD-nivåer, så ser man inte storleksförvrängningen vartefter man närmar sig. Oki, det är nog så att det är huvudspåret då som tidigare sagt, bättre att hålla sig till en signalbild/tavla som är utgången, än en som inte alls finns. Skyller på värmen att jag seglade iväg lite... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Medlem
|
![]() Citat:
/Magnus |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
OT:
Oavsett hur det blir med signaler så har jag en idé som går ut på att skicka med en fil, förslagsvis PDF, där alla ruttens signalbilder finns beskrivna och vad dom betyder. I samma .pfd skall det också finnas med bilder på tavlor och vad dom betyder och hur man skall handla när man passerar. Då ger man slutanvändaren en bra chans att hänga med. Det är ju inte alla som vet vad alla signalbilder och tavlor betyder varför tydlig dokumentation är bra. Det är något jag saknat i många rutter - bra dokumentation när det gäller signalbilder, tavlor och deras betydelser. Jag har bilder och info sedan jag hjälpte emges med dom allra första svenska signalerna till MSTS som kan användas. Kontakta mig om intresse finnes! Tyvärr har jag för tillfället ingen tid över till att göra det själv, annars hade jag gjort det. ![]() Om inte nu, så är det iaf intressant till framtida svenska rutter i framtida simulatorer. Dvs att samla info i en .pdf som skickas med alla framtida svenska rutter. Infon skall helst vara även på engelska så att utländska användare kan hänga med bland våra signaler och tavlor bättre! Min tanke är att den version som blir klar skall vara fri att använda av alla som bygger svenska rutter. ![]() Banverkets pdf-version av SÄO har bra bilder som man kanske kan fråga om tillstånd om att få använda. Banverket borde förhoppningsvis dela med sig av dom signalbilder vi behöver hoppas vi väl! ![]() ![]()
![]() |
#109 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
|
![]()
Rogge: Ditt förslag låter mycket bra och praktiskt,hoppas bara att det kan gå att genomföras.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Hedersmedlem
|
![]()
Det är en utmärkt ide, Rogge. Jag ansluter mig till anhängarna. Toppen vore om nån kan ta sig an uppgiften att ta fram ett sådant dokument, det är ju som sagt fint om den är på engelska oxå, då säkerligen JBJ2 kommer användas även av icke-svensk-språkiga. Senast för några veckor sedan tipsades det om JBJ som Marias Pass-variant på ett av de stora forumen.
![]() När vi ändå pratar pdf, en annan sak som jag tycker ofta saknas i rutter, det är ju linje och bangårdsritningar. Så man kan se hur respektive station är tänkt att använda sina spår, samt vad de olika sidings heter. Användbart sen när man gör aktiviteter, såväl som när man kör. En slags enkel linjebok, om man så vill. Ambitionen finns för en sån här i JBJ2, men gissningsvis kommer den efter att rutten är ute. Tid o sånt... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Hedersmedlem
|
![]()
Mycke snack, men lite bilder...
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Hedersmedlem
|
![]()
Dä får bli en bunt till... Förra sidan i tråden va ju helt utan bilder...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Medlem
|
![]()
Ser mycket bra ut! Känner dock inte igen mig vilket station är det??
/Magnus |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
Det är Bjusjöhamn... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Medlem
|
![]()
Hei fine bilder. Dette ser veldig bra ut.
![]()
![]() |
#116 |
Hedersmedlem
|
![]()
Har jobbat lite med spåren idag... Hamnen i Bjusjöhamn är omarbetade:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
STW-member
|
![]()
OT Angående eran diskussion om guide till tavlor och signaler så har jag knåpat ihop en sida som visserligen var riktad till Trainz, men innehåller likväl guide som kan tillämpas till vilken simulator som helst. Signaldelen har jag inte kommit så långt med beroende på att mitt signalprojekt avstannade till Trainz, men den kan jag komplettera och göra utförligare.
http://www.home.vxu.se/tnonv03/swedishcontentguides/ En sådan här guide sida kunde hamna under e-buzz istället för lätt tillgång av alla till valfri simulator. Om någon vill hjälpa till med detta så kontakta mig gärna på MSN.. jag är väl rätt insnöad eftersom jag är lokförare, så hjälp från andra är ju bra för att göra guiden tillgänglig för alla oberoende av kunskapsnivå. /Tomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Hedersmedlem
|
![]()
Ja, din guide på SRW i detta ämnet är ju tok-bra, Tomas, så om den kunde finnas här på e-buzz, under allmänt om tåg-sim vore ju toppenbra! Magnus_y:s guide om radier är oxå på väg upp där, så det blir en lysande start på den FAQ-avdelningen i så fall, finns ju bra matnyttig information som är gångbar oavsett viken simulator man för tillfället använder...
![]() Har du möjlighet och lust att komplettera signaldelen, vore pricken över... Jag kollar med dig vad du skulle behöva assistans med... En önskan från mig skulle då vara att ha en engelsk-språkig version oxå, så man kan lämna med länken till FAQ:n helt enkelt när man distrubierar en rutt. Min tillgängliga tid är dock lite begränsad, så jag hoppas på att nån mer nappar på att hjälpa till... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Jag hoppas kunna hjälpa till lite. Översättning till amerikansk engelska samt komplettering med gamla grejer från min Säo samling. Några timmar nu och mer när trafiken på museispårvägen är över för året.
![]() |
#120 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
![]() Arbetet på JBJ2 går vidare... Jämfört med JBJ i ursprunget, så är det mycke som är ändrat--- Om man är försiktig i uttalandet.. ![]() Uträtning av kurvor pågår. Ton-vis med 250m-kurvor är skickade till skroten. Bjusjöhamn är helt omlagda spår... Lokstation har tillkommit.. osv osv... äventyret fortsätter... ![]() |
|
![]() |
![]() |