![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Ha klart för er en sak: Allt som finns på STWs stolpar kommer att finnas med i denna updatering, så kolla först vad som finns!!! Det finns lite olika utliggare men behövs någon ny vill jag ha mått så går det att fixa!
"att vi skall ha uteliggare är faktum" - urusel göteborgshumor igen!
![]() |
#17 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2009
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Veteran
|
![]()
Den länken ger mig inga mått på utliggare!?
Till STW-stolparna finns eg. bara en typ i 3 versioner (enkel, dubbel, trippel) för vä och hö-montage. Bifogar en måttbild på dessa. Jag förstår vad du är ute efter, en utliggare som går ut till mitt emellan två spår??? Finns sådana??? Citat:
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2013-02-02 klockan 17:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Veteran
|
![]()
Mycket pyssel med trackside-tavlorna! På första bilden kan ni se de fyra signaltilläggstavlor som finns. De röda pluttarna på marken är s.k. "movemarkers" (en idé jag fick vid arbetet med Johans och Svenolovs moderna signaler). För att med precision flytta en tavla klickar man först på tavlan och sen drar man i "movemarkern" så flyttas tavlan i små steg och när den sammanfaller med signalens "movemarker" hamnar tavlan rätt.
Andra bilden visar de tre typerna av kilometertavlor som fungerar på samma sätt. I bakgrunden ser ni, de av Ekan fixade lutningstavlorna som inte har nån "movemarker" eftersom dom har en stolpe som man kan dra i. Behovet av en kan uppstå om nån vet om en lutningstavla kunde placeras på luftledningsstolpe( eller signalstolpe) ???
![]() |
#20 |
Veteran
|
![]()
STWs utliggare till luftledningsstolparna är en texturegroup med 18 texturer. De tre grundtexturerna syns på bilden (OBS skillnaden i kontaktledningsavståndet!) För var och en av de tre grundtyperna finns ytterligare fem texturer som ger olika utseende på hur stagen är arrangerade.
Fråga till RobertE: Räcker inte detta? ![]() PS. Ju mer jag gräver i STW-Tomas (= Tomas Nordenadler = ChakzOr) grejor desto mer imponerad blir jag av hur de är gjorda, fyndigt och inovativt! Tack för det! DS. Bild2 visar 335-varianten av standardutliggaren och bild3 vilka varianter som finns av varje typ. Det finns en lösning om ytterligare någon typ behövs, och det är att ersätta någon befintlig variant. Detta går att göra utan angripa de befintliga krypterade skripten.
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2013-02-03 klockan 15:46. Anledning: mer info |
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2009
|
![]()
Om man kunde ha alla typer av utliggare på alla stolpar. alltså både dom utliggare för 2.75m och 3.35 på samma när man väljer dubbla utliggare.
då är det bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
|
![]()
Det är helt otroligt vilken framfart du har LAn!
![]() ![]()
![]() |
#23 |
Medlem
|
![]()
mycket fint lan och lycka till!
![]() |
#24 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2004
|
![]()
Riktigt snyggt Lan.
Kvaliten på det du och alla snälla modellskapare gör är alltid lika imponerande. För att inte tala om alla duktiga scriptare här på forumet. Skäms väldigt mycket över att vara en av dom som ständigt varit urusel på att ge feedback och uppskattning. Ska bli ändring på det. Ni är alla värda all uppskattning och beröm som finns att ge. Det är ni som gör det möjligt för oss att bygga svenska banor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Veteran
|
![]()
... så kan jag inte klara det direkt men eftersom både 275 och 335 stolparna har båda texturgroupsen i sina kuid-tab så kanske det går att fylla på string-table(????) om skripten är förberedda för det, men detta är inte "mitt bord" och jag gissar bara.
Synd att inte ChakzOr är kontaktbar, han kanske har de okrypterade skripten kvar och då bleve detta en sak för "Svenolov"-divisionen i STL-organisationen" ![]()
![]() |
#26 | |
Veteran
|
![]()
lite "smör" gör alltid gott för maskineriet! Uppmuntrande ord är lika värdefulla som tekniska frågor och svar och mottages alltid tacksamt.
Vi slickar i oss! Citat:
![]() |
![]() |
#27 |
Veteran
|
![]()
... är inte alltid lättfunna, speciellt inte i Trainzvärlden! Både Svenolov och jag har funderat hur långt ett "flyttsteg" är för tracksideobjekt. Nu vet vi det, det är, hör och häpna, 25 cm ! Lägg måttet på minnet för att hitta det var en utmaning. Jag fick tillverka en "STL Precision Ruler" för att kunna mäta upp det hela i Surveyor. Ett äventyr som ger mig anledning att ändra på Nisses bevingade ord som Svenolov har som "Avatar":
" I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt, fast djvlgt besvärligt !" Bifogar STL Precision Ruler som är ett sceneryobjekt. Försök mäta något på cm-nivå får ni se hur roligt det är " ![]() ![]()
![]() |
#28 |
Veteran
|
![]()
... kan detta väl bli? Högspänningsledningen infästning är på vissa stolpar dubbel, fråga mig inte varför men så är det ? Skall jag gissa är det väl vid gränsen mellan två tranformatormatade sträckor ? Nån som vet?
![]() |
#29 |
Veteran
|
![]()
... såväl elektriskt som mekaniskt. Konstruktion och injustering pågår:
![]() |
#30 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Hej! Jag undrar om det är något nytt med dessa motvikter (eller vad dem nu kallas), för sådana finns ju redan nämligen. Och dem fungerar (än så länge) väldigt bra! (Kan säkert bli bättre - men det är rätt bra redan nu)