Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-03-06, 13:26   #31
niofem
Guest

Standard

Citat:
quote:
niofem:
Du kan inte jämföra rallyspel med racingspel, det är som att säga att dag och natt är samma sak. Och kalla TOCA för arkadspel????? Är det verkligen TOCA du menar?
Personligen tycker jag att det går bra att jämföra realismen mellan rally- och racingspel; känns det realistiskt så är det realistiskt oavsett om det är ett rally- eller racingspel. TOCA har "kantig" styrkänsla (har dock ej testat Race Driver), och därtill är det något av ett arkadspel.

Citat:
quote:
Och spel kan skilja ruskigt i olika versioner, så döm inte ut 2:an av STCC för att du inte tyckte om 1:an. Och gå inte på vad du hört, utan på vad du testat själv!

http://pirpen.cjb.net/
Jag håller med dig, men jag skrev tydligt och klart vad det var som jag hade läst och vad som var egna åsikter/erfarenheter.

Citat:
quote:
niofem:

Vad har du för ratt? Kanske är den felinställd?????
Jag har en Microsoft SideWinder Force Feedback (senaste versionen) med SideWinder mjukvarukonfigureringsprogram, även det av senaste versionen (4.0 tror jag). Jag har testat ett flertal olika inställningar. Tidigare hade jag en Dexxa Steering Wheel, som jag totalt körde i motsvarande över 10 000 mil innan den tyvärr gav upp.

Så felinställd ratt? Knappast.

Med vänliga hälsningar
Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net

Gammal 2003-03-06, 16:22   #32
Cörran
Medlem

Reg.datum: Dec 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till Cörran
Standard

Men när man kör STCC spelen så känns det bara som bilarna glider. Däcken ska beta tag om asfalten. Släpper man t.ex. gasen i en kurva så kommer baken utflygande. Vilket är normalt på en fwd bil, men här sker det alldeles för lätt. Man kan ju använda den tekniken, istället för handbromsen. Sen känner man inte fjädringen jobba alls. Och så är bilarna alldeles för stabila under acc. och bromsning.

Tic
Cörran besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-03-06, 17:41   #33
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

niofem:
Nej, har du den ratten och testat flera inställningar, så är det inte ratten det är fel på.

Det jag menade var att körkänslan i ett rallyspel inte kan jämföras med körkänslan i ett racingspel.

Det var det här jag reagerade på: "Vill bara påpeka att STCC (1) och STCC 2 har rent ut sagt usel kontroll, enligt min mening. I och för sig har jag bara testat ettan, men vad jag hört är tvåan lika dålig."

Du skriver att 2:an enligt din mening har usel kontroll och sen att du inte testat den, bara hört det. Jag tycker man ska ha testat spelet innan man säger nått om upplevelsen!

Vad menar du med "kantig" styrkänsla??????

Cörran:
Vad menar du? Racingbilarna kör väl inte genom kurvorna med bredställ heller!? Och som jag sa tidigare så har jag tyvärr inte kört nån på riktigt, men jag har kört en Porsche och den hade riktigt hård fjädring. Så jag förstår inte vad du menar med att man ska känna fjädringen, en riktig race-bil borde ha ännu hårdare fjädring.

Båda:
Alla har ju olika smak och kanske inte STCC eller TOCA är 100% realistiska, men i mitt tycke är dom inte långt ifrån!

http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-03-06, 19:37   #34
Pson
Medlem

Reg.datum: Sep 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Hej!

Släppa gasen och bilen släpper direkt? Du har inte testat tvåan i sådana fall. Du kan tänka dig när vi kommer fem man med någon hundradel emellan och accelererar ut på startrakan på Mantorp Park och nerför backen går det i närmare 200 Km/h när vi släpper gasen och växlar ner till femman från sexan.

Fullt pådrag igen strax innan apex, flyt ut och snudda vid curbsen.
Byt spår och bromsa ner samtidigt som du växlar ner till fyran.

Kör brett och snävt i parisen, parera med gasen och sedan full acceleration ut och full gas genom de avslutande kurvorna i parisen.

Ner mot chikanen, bromsa och styr upp på curbsen med släppt broms och byt till insidan och accelerera ut över curbsen på asfalten och ut på den långa dragstrippen.

Mantorp, var för övrigt en av mina absolut bästa banor. Både korta (som idag är borttagen i STCC) och den långa.

På den långa körde vi finalen, där jag i stor dramatik lyckades vinna "VM-finalen" i Division 1.

Med vänlig hälsning:
Pson

http://www.tagbilder.com
Pson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-03-06, 23:25   #35
Cörran
Medlem

Standard

Jag har aldrig sagt att racing bilar driftar genom kurvorna. Självklart är fjädringen hård på en racing bil, men man ska känna att bilen jobbar och rör sig i kurvorna, när man närmar sig gränsen. I stcc så glider den bara ut lite snällt.

Det ända som jag tycker är roligt med STCC är att det är svenska banor...vilka iofs är något amatör mässiga. Men när jag va 16 så körde jag på bana för första gången, det var i Falkenberg. Och den kändes lik banan i datorn.

Tic
Gammal 2003-03-06, 23:30   #36
Cörran
Medlem

Standard

Kom på en rolig sak jag hörde på race. Det var han Torén eller va han heter som har programmet race. Han frågade...hmm, tror det va en engelsk förare, eller italiensk förare. "Vad tycker du om banan?"
Föraren svara, "den är helt okay. Hemma hos oss har vi också många lokala racing banor, som är lite mindre proffsiga och så, men det är mysigt." Torén svara. "Detta är Mantorp, Sveriges största och finaste bana."

Tic
Gammal 2003-03-06, 23:52   #37
Pson
Medlem

Standard

Hej!

Ja, Mantorp Park är utan tvekan Sveriges fetaste bana.
Fjädringen kanske är lite hård. Men det beror som sagt på setupsen av bilen för det mesta. Men huvudsaken det är bra kontroll i spelet.
Vilket det är i STCC 2. Bra grepp och allting.

Falkenberg, ja där är det full gas nästan hela tiden i STCC 2.
Faktum är, att det är där det är som tightast.

Fast, att ligga rätt över krönet och esset är en utmaning som tar tid att lära sig.

Man kommer från start och mål rakan där man får bra skjuts, bromsar ner lite granna och växlar ned till femman. På'n igen! Full gas som vi håller hela banan runt fram tills svängen som leder ut på start och målrakan. Vissa undantag finns, men inte är det många.

Aldrig. Har man varit så nervös som under ett STCC 2 race.
Tänk er, att köra mot världens bästa spelare, svetten som rinner om händerna, tänderna som du skakar, och nervositeten inombords!

Att se, plats ett och två skiftas hela tiden på din skärm, se hur din motståndare ligger jämsides med dig samtidigt som du sätter ett nytt snabbt varv. Att hålla koncentrationen uppe, och inte gör något misstag. Det är nu det gäller att vara bäst!

Jag har många feta historier att berätta från många race online, i mästerskapet. Om ni vill höra, säg bara till.

Med vänlig hälsning:
Pson

http://www.tagbilder.com
Gammal 2003-03-07, 00:33   #38
Cörran
Medlem

Standard

Tänkt dig då att köra om en äkta körning för ett stall i Jtcc. Det va det jag gjorde när jag träffa flash och gänget. Vadå att man spänner sig. Det va i stockholms bilsalong, så det va ju en del publik.

Men ni måste köra racing IRL, och GPL/LFS för att det ska va nån ide att snacka om riktiga racing spel.

Tic
Gammal 2003-04-09, 19:04   #39
niofem
Guest

Standard

Testrapport. Ja, nu har jag slutligen testat TOCA Race Driver Demo. Lite sent kan tyckas, men detta beror på att vår gamla dator ej klarade med detta spel. Till en början testade jag att köra med tangentbord, vilket dessvärre snabbt visade sig värdelöst. Vilken tur då att man har en SideWinder Force Feedback-ratt, tänkte undertecknad och efter inkopplning av denna var det dags för en "riktig" provtur.

Det första intrycket är depåsnacket, mycket välgjort. Därefter får man ett varv på Brands Hatch (vet ej om det stavas så). Tyvärr är banan väldigt kort och har inte så många kurvor. Styrningen är som jag förmodade ganska dålig, dels är det svårt att kalibrera ratten rätt, men dels är det dålig känsla i själva spelet.

Körkänslan är lite tunn och fyrkantig, det är ingen riktig känsla med vägen. Konkurrenterna är ganska dåliga och bromsar alldeles för tidigt in i många kurvor. Men värre än allt detta är den totala och genomträngande känslan av arkadspel, lika påträngande som jag hade fruktat.

Att köra på femmans växel i 160 km/h in i en snäv böj skulle normalt sätt få bilen att antingen understyra ur banan eller också sladda vild. I TOCA Race Driver saktas farten ner automatiskt så fort man börjar svänga, och med svampig känsla och overkligt hög utgångsfart lämnar man kurvan bakom sig.

Hoppas att själva spelet är bättrem än demoversionen, i annat fall kan de räkna bort mig som potentioell köpare.

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net

Gammal 2003-04-10, 10:29   #40
MagnusH
Senior Member

Skicka ett meddelande via ICQ till MagnusH
Standard

Har kört igenom 4-5 mästerskap nu, det är helt ok om man lyckas få ordning på ratten. Codemasters har släppt en patch som jag ej testat, ska göra det ikväll. Men det är lite arkad-känsla över det hela..
MagnusH besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-10, 20:49   #41
niofem
Guest

Standard

Citat:
quote:Originally posted by MagnusH

Har kört igenom 4-5 mästerskap nu, det är helt ok om man lyckas få ordning på ratten. Codemasters har släppt en patch som jag ej testat, ska göra det ikväll. Men det är lite arkad-känsla över det hela..
Har du hela spelet? I så fall kanske du skulle kunna svara på om styrningen är bättre än i demoversionen (om du har testat den)?

Och beter sig konkurrenterna lika lustigt som de gör i demoversionen - bromsar mitt på raksträckor, och får overkliogt hög utgångsfart ur vissa kurvor?

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net

Gammal 2003-04-10, 21:51   #42
Pson
Medlem

Standard

Jag tycker att, styrningen är kantig med tangentbordet.
Men ännu värre med ratten.

Bilen är otroligt nervös och jag tycker att den åker fram och tillbaka så fort man svänger på ratten. Nej, grafiken är det snyggaste jag sett men körkänslan är ju viktigare !

Hoppas att Codemasters verkligen rättar till detta.
Tycker att Toca 2 också hade denna känslan av nervös bil.

Usch. [B)]

Med vänlig hälsning Pson

X 2000 - Kungen av sveriges järnvägar.
Gammal 2003-04-11, 16:12   #43
Cörran
Medlem

Standard

Testa annars GTR2002 modden till F12002. Det är rätt ballt.

Tic
Gammal 2003-04-11, 16:42   #44
niofem
Guest

Standard

Citat:
quote:Originally posted by Pson

Jag tycker att, styrningen är kantig med tangentbordet.
Men ännu värre med ratten.

Bilen är otroligt nervös och jag tycker att den åker fram och tillbaka så fort man svänger på ratten. Nej, grafiken är det snyggaste jag sett men körkänslan är ju viktigare !

Hoppas att Codemasters verkligen rättar till detta.
Tycker att Toca 2 också hade denna känslan av nervös bil.

Usch. [B)]

Med vänlig hälsning Pson

X 2000 - Kungen av sveriges järnvägar.
Avser du demoversionen eller hela spelet? PC Gamer som har testat hela versionen verkar dock tycka att körkänslan är kanon. Jag litar på dem och ska beställa spelet i kväll. Så har jag någon att skylla på om spelet skulle visa sig dåligt.

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net

Gammal 2003-04-15, 13:27   #45
MagnusH
Senior Member

Skicka ett meddelande via ICQ till MagnusH
Standard

Citat:
quote:Originally posted by niofem

Citat:
quote:Originally posted by MagnusH

Har du hela spelet? I så fall kanske du skulle kunna svara på om styrningen är bättre än i demoversionen (om du har testat den)?

Och beter sig konkurrenterna lika lustigt som de gör i demoversionen - bromsar mitt på raksträckor, och får overkliogt hög utgångsfart ur vissa kurvor?

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net
Japp, hela spelet. Och jag tycker motståndarna bromsar allt för tidigt i varje sväng, men det kanske blir bättre ju längre man kommer. Nu har jag inte haft möjlighet att testa uppdateringen eftersom min ratt la av [xx(]. Men enligt Codemasters så skulle den bara fixa problem gällande multiplayer?!
MagnusH besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Problem med sparningar i Driver MatsH Trainz - Allmänt om Trainz 7 2004-01-31 17:29
Race! Pson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 2 2003-08-16 17:22
Gamla hederliga Toca 2 Pson Off-topic 11 2002-08-16 12:55
Driver klarade inte 135 rutor. 3L Landskapsdesign - Trainz 3 2002-05-07 11:44

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:24.