![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#46 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
|
![]() Citat:
Varför har du definierat upp b.r.loephjul under b.r.main? Jag gör så här med extra löphjulet. Se bild. Drivhjulen är ett kuid med b.r.main Leophjulet är ett kuid med b.r.main |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Fasen Björnl, det går bra för dig iaf. Du har ju kommit långt. Sen kan du ju också det här och kan lära oss andra stackare - jag har själv inte haft modet att försöka ta in mitt lok i Trainz ännu. Tänkte faktiskt värma upp med vagnen som övning först.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
![]() Citat:
Tack för synpunkterna:-) Jodå, jag har definerierat a.bog 0 och 1 i toppvyn. Limfront och back är lite tillhöftade just nu men kan ju justeras för att bli exakta. Men det bör ju inte påverka mitt problem just nu. Configen för själva loket är i allra högsta grad ett "work in progress" just nu. Ser du något konstigt där så vore jag tacksam om du talade om vad det är. MVH / BjörnL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Nu blir jag lite förvirrad. Är det inte så som jag också gör. hirarkin... b.r.main __b.r.lophjul _____lophjul exporteras till KUID,en för löphjulet. Jag tycker det ser ut som om det är just vad din bild också beskriver? MVH / BjörnL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Medlem
|
![]()
Hej spyfrog
Vi får hjälpas åt. Mne först måste jag få min förbenade tingest på spåret. MVH / BL |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Medlem
|
![]() Citat:
jag menar följande: Alltså definiera upp 2 b.r.main hierarkier: b.r.main __b.r.lophjul _____lophjul b.r.main __b.r.hjul1 _____hjul1 __b.r.hjul2 _____hjul2 __b.r.hjul3 _____hjul3 Jag tar inte med några "rods", men de är ju rätt definierade av dig Du har ju gjort: b.r.main __b.r.hjul1 _____hjul1 __b.r.hjul2 _____hjul2 __b.r.hjul3 _____hjul3 __b.r.lophjul _____lophjul under samma b.r.main Eller är jag ute och "cyklar"?? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Medlem
|
![]()
hej Vovven
Tack för hjälpen! den behövs kan jag säga Jag har provat olika men kan man ha två dummys som heter b.r.main, blir det inte en konflikt då??? Kan inte du göra en enkel skiss från sidan på var dina b.r main (i pluralis?) och b.r. lokphjul respektive drivhjul sitter snälla. jag är så upp #¤%&& ad så jag sitter och modellerar ett hus nu, och det kan ju inte vara nyttigt. MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Tänk på att du skapar 2 nya kuid-er: drivhjul och löpboggi. Du kan skapa dessa som 2 separata GMax filer, t.ex Drivhjul.gmax och loephjul.gmax. Sen "postioneras" dessa 2 kuid-er in i loket med hj.a a.bog0 och a.bog1 och via din config fil. Förståeligt, eller....? Om inte så hör av dig. Senast redigerad av vovven47 den 2011-04-18 klockan 21:06. Anledning: En rad för mycket..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Medlem
|
![]()
Hej Vovven
Jag är ledsen men det hjälper mig inte. Jag har gjort just på det viset från början. det är något fundamentalt jag missar och jag har gjort det sedan jag försökt med samma sak på Min dummymodell dvs. jag har kämpat med just detta i en månad nu. En skiss i sidled som visar hur du satt ut dina dummys och atattchemt points för boggeys är vad som jag tro skulle kunna hjälpa mig förstå nu, snälla. MVH / Björnl |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Medlem
|
![]()
hej.
har e-postat en dropbox länk till dig med donj v.39... =) du kan väl kolla på det när du får tid? mer info i mailet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Se bifogad bild och: a.bog0: 0 -3,875 0 a.bog1: 0 0,03 0 b.r.main (drivboggi) 0 0,77 0 b.r.main (loephjul) 0 6,208 0 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]() Citat:
boggier är en urgammal företeelse i Trainz. Du måste döpa om xxxx.kin till anim.kin annars fungerar inte animationen, vad dina dummies heter spelar ingen roll. I hierarkin är "roten", den vi kallar b.r.main den som sätts ut i a.bogX, den kan lika gärna heta b.r.boggi eller b.r.bertil !-). Det är viktigt att du animerar bara dummies. och att allt har undergått "Reset X-form" innan! Skickar med lite från V3-loket boggi som kanske hjälper?
![]() |
![]() |
#58 |
Medlem
|
![]()
Hej Vovven och LAn
Tack för att ni försöker hjälpa mig men det fungerar inte alls. Jag tycker att jag gör exakt som ni föreslår. Eg så hade jag gjort så från början så det är ju inte något som jag inte har provat ett antal gånger förut. Men det blir bara värre. Status nu är att skuggan för drivboggin inte längre är synkroniserad med boggin och båda ligger fel. När det gäller framboggin så har den ju alltid legat fel men ny har löphjulet börjat snurra runt skuggan. Animationerna däremot har alltid fungerat. Nu känner jag bara för att lägga ned projektet och radera filerna. Björn |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Själv brukar jag börja med något annat när jag kör fast - det är oftast kul att börja med något annat och man kan få tänka på lösningen i bakhuvudet utan att stressa.... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Det där känner jag väl igen! Om man skall manipulera något i en animation måste man "avlänka objektet" - i ditt fall löpboggin fram - och sen förändra och flytta det, göra "reset X-form" och sen länka det igen till rätt dummy när det är på rätt plats.
Deppa inte! Det är normalt i denna "branch"! Du anar inte vad jag fått jobba för att fatta allt detta - det kommer, jag svarar gärna på frågor! Man kan inte flytta ett objekt som är länkat, då förstör man hela animationen! Kanske detta hjälper - testa! Nu känner jag bara för att lägga ned projektet och radera filerna. Björn[/quote]