Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-31, 21:49   #616
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Man kan "bygga" flygplatser, men man behöver speciella program och det är otrolig komplicerat, så det är ingen man bör gräva ned sig i hur man gör. Att ladda hem flygplan eller flygplatser (scenery) är inga problem. www.avsim.com är den största och bästa sidan. Man måste vara medlem (gratis och alla grejjer är gratis att ladda ned). När man installerar sedan så ska man lägga flygplanet i aircraftmappen, effects i effectsmappen och gauges i gaugesmappen osv. Lite krångligt i början, men när man laddat hem en 9 GB så är det ren rutin.

Det finns också köpvaror som t.ex. Captain Sim, eller PMDG. Dessa är gjorda för att vara så lika sina förebilder det är möjligt. Mycket svårare att flyga som nybörjare, men när man har några hundra flygtimmar bakom sig och läser manualen (eller experimenterar sig fram) så klarar man nog dessa plan också.

Det finns vissa "guldkorn" som är gratis också som är mycket lika dom riktiga som t.ex. Project Open Sky . Där kan man hitta kända flygbolag som SAS, British Airways, Ryanair m.fl. och kända flygmaskiner som Boeing 737, 747 eller Airbus 330/340.
Man kan också köpa FSpassenger (gratis demo) då man skapar flygbolag och tjänar pengar till bolaget, köper flygplan, serverar mat och dricka ombord, och får poäng och pengar för hur bra man flyger. Detta är ett program jag tycker att man åt minstånde kan ladda ned demon på för att testa, för det blir så mycket roligare med detta addon.

Jag rekomenderar att man kör med joystick, eller en yoke, men är du utan så är det nästan omöjligt att sätta en Cessna på en bred asfaltbana utan att missa banan totalt och sätta den i gräset på sidan om banan.

Att starta är inga problem i början bönan hade en bra beskrivning på hur det går till, därimot kan det vara knepigare att landa. Man kan förstos köra på autolandning (men det är kanske lättare att förstå hur man gör det för hand?). Man går in stadigt mot banan, så rakt som möjligt, fäll ut klaff steg för steg(knapp F7) ju närmare banan du kommer, glöm inte att ha ut hjulen om dom är infällbara (knapp G).

Sättningsfarten varierar kraftigt från maskin till maskin. Tror att den ligger runt 50-60 knop på en Cessna 172:a. När du flugit över banroten drar du sakta spaken mot magen. Inte för mycket! Stryp gasen och låt planet sakta glida nedåt och försiktigt toucha banan. Se till att farten inte sjunker för mycket, då får du skjuta spaken lite framåt. Landa alltid med huvudhjulen först(Det bakre paret om du har noshjul som på passagerarjet:s eller dom främre om du har sporrhjul.). Tryck på skjutknappen (den knappen man normalt har pekfingret på när man håller om spaken.) för att bromsa. Har man sporre ska man akta sig för att bromsa för mycket, då kan planet tippa över och begrava nosen i asfalten. Har du en passagerarjet(och vissa andra plan) kan man även lägga till spoiler som är en klaff som fälls upp ur vingen (knappen * till höger om Ä). Dessa används inte som klaffar under inflygningen utan fälls upp efter att man touchat marken. Kan också användas för att bromsa vid descent (att man flyger nedåt från cruisehöjden)eftersom dom är tåligare än de vanliga klaffarna.

Man kan också reversera motorerna (F2, håll ned. Att motorerna att riktar jetstrålen framåt eller vrider propellerbladen på turbopropplan för att bromsa.) Reversering får inte användas under 60 knop då det kan förstöra motorerna samt flygplanets omgivning. Taxa sedan i vettig fart till gate eller parkering. stanna planet slå till parkeringsbromsen. (ctrl- . *punkt*) Använd inte parkeringsbromsen när planet rör sig. Stäng av motorerna, genom att slå av magneterna (nyckeln i kabinen, gäller små plan) eller att trycka på cutoff knappen (bakom throttlereglaget i passagerarjets.)
Finns andra sätt också, kolla checklistor om sådanna fines.

För att hamna vid en gate/parkering när man startar så finns det en lista nere i vänstra hörnet i flygplatsväljaren.
Gammal 2009-03-31, 21:57   #617
simhag8
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
Skicka ett meddelande via MSN till simhag8
Standard

Tack så jätte mycket ska jag bli medlem hos den där sida Bönan sickade ...

hur bli man medlem hos air india ellr vad det heter
Gammal 2009-04-01, 20:13   #618
kpf93
Medlem

Reg.datum: Mar 2009
Standard

Hahaha, har kört ett tag nu under dagen, Jätte roligt Första gången lyckades jag lyfta men landningen gick inte så bra, (Jag råkade inte landa på fältet utanför banan ) (A)
kpf93 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 21:05   #619
bönan
Veteran

Reg.datum: Jul 2008
Standard

Kan väl också påpeka att man inte nödvändigtvis behöver strypa gasen hel före sättningen. På längre banor kan man ha lite gas på hela vägen ner och inte slå ifrån fören man här helt nere. Angående att köra med joystick, så det går fint utan. Jag klarade ILS-landningar(manuella) med Boeing 747 "Jumbojet" med piltanegenterna.

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 21:09   #620
Maximilian 27
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
Standard

Säg inte att det är Daniel från AIG här!?? Världen är liten...
Maximilian 27 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 21:10   #621
Antepante
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Skicka ett meddelande via MSN till Antepante Skicka ett meddelande via Skype™ till Antepante
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Angående att köra med joystick, så det går fint utan. Jag klarade ILS-landningar(manuella) med Boeing 747 "Jumbojet" med piltanegenterna.
Nää, Dra åt skogen det är inte varenda människa som klarar det.
Gammal 2009-04-01, 21:27   #622
bönan
Veteran

Standard

Ja, mycket träning... När jag började med FS98 körde jag bara med piltanegenterna. Uppgraderade senare till FS2002 och körde den ett bra tag utan joystick. Fick sedan en av min pappa och numera är det inte en chans att jag klarar att flyga alls utan den...

Gammal 2009-04-01, 23:07   #623
kpf93
Medlem

Reg.datum: Mar 2009
Standard

Hahah

Försökte ge mig in på en Boeing men när det var dags för landning i Seattle kom jag allt för fel
kpf93 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-04-13, 20:11   #624
simhag8
Medlem

Standard

Nu kan jag både flyga upp och landa ... jag fick nämligen en joystick idag ! Logitech Extreme3dpro (x30) den värkar bra ... bilder kommer imorgon eller ikväll när jag flyger lite .... (Edit) hur får man fram radarn kartarn som man kan se vart man ska flyga

Senast redigerad av simhag8 den 2009-04-13 klockan 20:15.
simhag8 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-04-13, 21:54   #625
Dson
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av simhag8 Visa inlägg
Nu kan jag både flyga upp och landa ... jag fick nämligen en joystick idag ! Logitech Extreme3dpro (x30) den värkar bra ... bilder kommer imorgon eller ikväll när jag flyger lite .... (Edit) hur får man fram radarn kartarn som man kan se vart man ska flyga
Man kan inte flyga och landa för att man har en joystick, men är ju ett bra steg på vägen!
Att flyga - och landa - ett flygplan kräver erfarenhet och kunskap. Bara att öva!
Ett tips är att du lär dig allt genom FS's inbyggda flygskola. Där får du lära dig allt från grunderna om varför plan flyger, hur FS funkar till att landa en Boeing 737 med autopilot i total dimma...! Tar lite tid, men du lär dig allt du behöver kunna för att gå vidare med mer avancerade plan, och är så lätt värt det.
Gammal 2009-04-13, 22:05   #626
bönan
Veteran

Standard

Jag tar och visar en bild till. PMDG:s 737-800 står uppställd på banan i på Helsingors Vaanta. Cleared for take-off!
PS: Alla knappar funkar!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg FS9.jpg (127.4 KB, 123 visningar)

Gammal 2009-04-13, 22:11   #627
bönan
Veteran

Standard

Appropå knappar, här är defenetivt något för den knappgalne. Inte FS2004, utan Space Shuttle Mission 2007. ALLA knappar funkar!! Grafiken är rätt bra också!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Shuttle_2.jpg (35.0 KB, 123 visningar)
Filtyp: jpg Shuttle_8.jpg (11.5 KB, 123 visningar)

Senast redigerad av bönan den 2009-04-13 klockan 22:13.
Gammal 2009-04-13, 22:36   #628
Bombardier Train
Tidigare Ruben

Reg.datum: Oct 2008
Standard

Var kan man köpa programet? Ser rätt häftigt ut!

Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-04-13, 22:37   #629
simhag8
Medlem

Standard

Här kommer lite bilder i fsx första flygningen med joysticken
Bifogade bilder
Filtyp: jpg kissochbajs.JPG (67.3 KB, 120 visningar)
Filtyp: jpg dsghj.JPG (112.8 KB, 120 visningar)
Filtyp: jpg dnäll.JPG (80.9 KB, 119 visningar)
Gammal 2009-04-13, 23:48   #630
Dson
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Jag tar och visar en bild till. PMDG:s 737-800 står uppställd på banan i på Helsingors Vaanta. Cleared for take-off!
PS: Alla knappar funkar!
Aj aj aj, Bönan! Inte bra! Du var ju inte ens redo för någonting när bilden togs. Rutten, MCPn, FMCn, V-speeds...

Nejdå, skämt åsido! PMDG 737NG är en riktigt härlig fågel att flyga!

Btw, är jag ensam att flyga för Scandinavian-VA här?

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
FS2004 och addon FSMetar (bilder) Rojje Off-topic 11 2005-02-22 16:09
Lite nya bilder från L-S Balder Landskapsdesign - Trainz 5 2005-02-19 20:20
Lite blandade bilder med nya kameran... Olaf Lindström Off-topic 1 2005-01-29 20:21
Funderingar kring ruttbygge och lite bilder Daniel R Landskapsdesign - Trainz 5 2003-07-26 10:58
Lite Bilder på X1! Dson Off-topic 1 2003-04-23 21:47

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:18.