Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-30, 03:43   #61
vovven47
Medlem

Reg.datum: Jun 2010
Standard

Är i Thailand sen en tid tillbaka och haft annat för mig än Trainz, men tagit en titt då och då i Forumet.
Fick igår ett mail angående TANE SP1 Beta testing round 1. Kollade och såg att DL filen var på hela 7,92 GB.

Startade upp och det kommer att ta en LÅNG tid att få hem den, då jag har en LÅG bandbredd här och med stopp i
överföringen då och då. Låter dock PC-n stå på och kanske jag får hem filen nån gång. Min bandbredd är gjord för
lättare surfning och inte för DOWNLOAD av stora filer.

Om jag lyckas få hem TANE filen så testar jag, men första hälften av november är jag upptagen av annat......

Ser i vårt forum att det är problem med Texture replacement och skall även testa detta.....
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-30, 05:16   #62
vovven47
Medlem

Reg.datum: Jun 2010
Standard

Lyckades få ner hela Beta bygget nu på förmiddagen. Tydligen skall man passa på vid vissa tillfällen, såsom tidig morgon. Folk sover eller åker till jobbet.
Operatören TOT har installerat en server dit många hushåll är kopplade via WiFi och kapaciteten når sin gräns på kvällen.

I vilket fall som helst testade jag "animerade coalman" men felet kvarstår.....
Bug rapport. Hoppet står nu till nästa beta version som kommer nästa vecka, men då är jag inte hemma.....
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-31, 19:06   #63
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Jag och Lennart har lyckats få kontakt med folk som har tillgång till en inre del av N3Vs TANE-forum, där man kan ta kontakt med utvecklarna direkt. Men de har bett om ett exempel på problemet, så jag har fixat en test-låda och skulle bara vilja att någon testar att den har samma fel i TANE som mina vagnar.

Den har tre texturer med siffror på, 1:Röd, 2:Lila, och 3:Grön. Den röda skall alltså bara dyka upp när man sätter ut ett objekt och den röda texturen slumpas fram, annars när man väljer textur i property-panelen så skall man bara kunna växla mellan Lila och Grön (och den gröna bör visas även när det står att den röda texturen skall visas i property-panelen). Stämmer detta i TANE ni som har och kan testa?
Tror ni, att era kontakter även kan ta upp dom inbyggda portalerna i Tane och få dom att fungera ordentligt tillsammans med texturegrupperna.

För det är samma problem i Tane, som det är i TS2010.

En texture in i portalen och sedan när vagnsetet kommer tillbaks, så har vagnarna fått nya texturer.

Själv skulle jag vilja, att samma vagn som går ut, återvänder med samma texture.

Bildexemplet från Tane, där får vi fortfarande glömma bort första vagnen (vit 1), då det är första texturen från själva vagnen och just det problemet som dom håller på att lösa. Men det vore ju kul, om dom även kunde lösa problemet med portalerna och texturegrupp, som vi har haft sen TS2010 och troligare ännu tidigare.

.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20151031_0002.jpg (274.2 KB, 141 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20151031_0003.jpg (283.9 KB, 142 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20151031_0004.jpg (283.4 KB, 141 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20151031_0005.jpg (252.2 KB, 141 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-31 174146.jpg (217.3 KB, 141 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-31 181403.jpg (268.4 KB, 142 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-31 181546.jpg (266.2 KB, 141 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-31 181623.jpg (258.2 KB, 141 visningar)
Gammal 2015-10-31, 19:45   #64
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Du har ju utmärkta testobjekt här, varför inte posta själv !?

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-31, 19:57   #65
Bengan

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Du har ju utmärkta testobjekt här, varför inte posta själv !?
Min engelska är helt bedrövlig. Så det är tveksamt om jag kan förklara, så att dom förstår.
Gammal 2015-10-31, 20:28   #66
lan
Veteran

Standard

Försök, aussies förstår det mesta, dina testobjekt förklarar ju det mesta!

LAn
Gammal 2015-11-01, 14:12   #67
lan
Veteran

Standard

Om du vill kan du väl skriva på svenska så kan jag eller nån annan säkert översätta till engelska, så du kan posta i Trainz forum.

LAn
Gammal 2015-11-01, 16:19   #68
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Det är nog ingen idé, "felet" ligger inte hos Trainz, utan är en begränsning hos portalerna. När man skickar in en vagn så sparas inte hela vagnarnas konfiguration, utan enbart typ av vagn, samt viket håll den går åt (hur är det med last? Har en lastad vagn samma last när den kommer ut?). Det är inget vi kan göra något åt, och inte N3v heller. Det enda alternativet är att göra egna portaler som faktiskt sparar hela konfigurationen, men det kan nog vara mycket jobba att göra det från scratch.
Går det inte att bygga en vanlig tunnel med ett spår som går i en loop om man vill att tåget skall åka in i "portalen" och sedan komma tillbaka efter en stund?
Gammal 2015-11-01, 16:30   #69
lan
Veteran

Standard

Håller helt med Korvtiger, man kan lägga till ett board på lämpliga ställen och använde dom som det MJ-folket kallar "fiddle-yards" och i Trainz utan att använda "det femfingrade växelloket"

LAn
Gammal 2015-11-01, 17:11   #70
Bengan

Standard

Blir istället, att göra om texturegrupperna för G-finkorna. Så att varje texturegrupp har samma typ utav texture.

En ren ASG, en ren Findus o.s.v. som kylfinkorna Grf. Då blir det inte en ASG ut och en Findus in, utan ASG ut och ASG in, men med annan texture.

Senast redigerad av Bengan den 2015-11-01 klockan 17:13.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-16, 18:42   #71
korvtiger
Medlem

Standard

En liten statusrapport på STL Signal Source. Jag har med Svenolovs tillåtelse försökt att se om det på ett väldigt enkelt sätt skulle gå att lösa scriptfelen som dyker upp i TANE, men tyvärr var det klurigt som jag befarade. Det går att få bort felen enkelt, men det leder dessvärre till att signalerna visar fel i vissa fall (särskilt i det äldre signaleringssystemet med semaforer/ljussignaler, de moderna ljussignalerna borde inte ha lika mycket problem, men jag har inte testat dem) Men så är det ju ingen mening med att ha det, så vi får hitta på något annat.

Alternativen nu är väl att fråga N3v lite snällt om de kan ta bort den begränsning i GameScript-språket som de lagt till mellan TS2012 och TANE, eller vänta på att Svenolov skall kolla på det och se om det går att lösa på något annat, inte lika enkelt sätt.

Fråga till Lan då: du har ju blivit någon sorts betatestare för nästa Service Pack, har du tillgång till dev-delen av TANEforumet? Annars får jag ställa frågan i den allmänna delen och hoppas att någon developer eller person med tillgång till dev-delen kan peta på utvecklarna för att vi ska få svar.
Gammal 2015-11-16, 20:34   #72
lan
Veteran

Standard

Jag vet inte riktigt vad du menar, men jag har tillgång till:
http://forums.auran.com/trainz/showt...Round-2-begins

Men jag trodde det var ett öppet forum???

LAn
Gammal 2015-11-16, 23:34   #73
korvtiger
Medlem

Standard

Det var Trainz-dev delen som jag tänkte på:
http://forums.auran.com/trainz/forum...?96-Trainz-Dev

Det är enbart för folk som har "högt tekniskt kunnande" eller liknande för att N3V skulle få lite vettiga buggrapporter och diskussioner istället för träsket med "TANE fungerar inte!"-trådar som den öppna delen av forumet har haft.

Men jag ska väl ta och posta i det vanliga forumet så får vi se om vi får någon utvecklare på kroken!
Gammal 2015-12-03, 14:23   #74
korvtiger
Medlem

Standard

Fråga till Lan eller andra som har bra koll:
Har försök att få in en av mina banor ifrån TS2010 i TANE, går ganska bra, det enda problemet nu är att många av scenery dependencies är faulty på grund av att de använder binärkodade texturer. Alltså, det finns inga .tga-filer i asseten utan bara .texture-filer som inte går att öppna. TANE verkar inte tycka om detta, men är det någon som vet någon enkel lösning på problemet, eller är det bara att leta nya assets att ersätta dessa med?
Gammal 2015-12-03, 14:41   #75
lan
Veteran

Standard

PEV_soft har ett program som heter Image2TGA som konverterar binära .texture-filer till en xxx.tga och en xxx.texture.txt den binära xxx.texture, som sen bara är att radera.

Rekommenderar att du laddar hem alla PEVSofts program som är väldigt användbara:

http://trainz.shaneturner.co.uk/tuto...t-trainz-tools

LAn
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:41.