![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#76 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]()
Jag kollar inte på lutningar i RE mer än att jag håller koll på ifall det signifikant ändrar sig och därmed behöver ha ett nytt värde... För att få fram vilket värde som ska stå på skylten så räknar jag manuellt alla spår som ingår på en sträcka som befinner sig i lutning. Jag noterar även på vilken höjd spåret ligger på, vid ingången av lutningen, samt utgången. I praktiken första spår utanför lutningen som ligger på 0 graders lutning.
Nu under inventeringen har jag placerat ut Joels snygga postlåder på varje ställe där det ska stå en skylt, så hittar ni senare en postlåda utmed linjen så har inte kommunens postverk fått nya rutiner, då har jag bara glömt att ta bort den... ![]() Lägger in värdena i excel-tabellen enligt ovan, som bara summerar ihop de olika spårdelarna så jag får ett riktigt värde på sträckan, så den är exakt. Lutningen blir ju medeltalet över hela lutnings-sträckan. Till o börja med trodde jag att Track-Viewer skulle fixa biffen, men nä... Den ger ju ett värde för varja spårdel, men eftersom du måste ha medelvärdet över hela sträckan så hjälps inte det, då det inte syns i trackViewer vilket spår som ligger. Men, bra verktyg dock att inledningsvis inventera vilka lutningar som finns och namnge dom, vilket ju är alldeles nödvändigt för att hålla koll på dom, så inte rätt skylt hamnar på fel ställe... eller så... Så ungefär gör jag, hoppas det var begripligt... ![]() Senast redigerad av Mazz den 2005-11-08 klockan 18:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Hedersmedlem
|
![]()
En jätte-tråkig tabell igen då... Samma som igår, men nu klar...
![]() Stambanan söderifrån stämde ganska väl med vad jag sa i går, bara milda lutningar. Men stambanan norrut kanske kan ha en lite tuff lutning från huvudstationen med 12,8 promille i 3,3km, som kanske kan vara en liten uppgift för tunga godståg. Så, fem moment kvar då... fixa skyltarna -- placera skyltarna -- betatest -- fix efter beta -- packning |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Hedersmedlem
|
![]()
Lite ny plan, då...
![]() Som ni möjligtvis noterat, så ska jag ha ut lutningsvisarna där dom ska vara. Ett arbete, som tar ganska lång tid att få fram rätt värden på skyltarna, men i mitt tycke givande. Men, jag rundar av det hela med att skyltsätta endast den norra grenen av GDSJ, då dessa skyltar är klara så gott som. För den som delar min uppfattning och gillar lutningsvisarna, kan själv komplettera banan med dessa. Jag kommer såklart att göra klart skyltarna för hela GDSJ, men lägger då upp dom som ett kompletteringspaket, tillsammans med instruktion var dom ska stå. Det är en lätt operation, då det redan står postlådor på de ställen där det ska vara en lutningsvisare... Pittoreskt inslag i rutt-miljön, helt enkelt... ![]() Jag hade även tänkt att jag med ordning o reda skulle ut med rutten på en beta-test, men det skippar jag oxå... Jag har ju redan haft den ute på alfa-test och fick in några bra kommentarer från dessa testare, mycket tacksam för det! Men, i ärlighetens namn, så tror jag inte att en beta-test skulle ge något större, skulle det vara nått så får ni fixa det själva. Det är ju en rutt som vänder sig til byggare, inte en färdig rutt att börja göra aktiviteter i... Beta-testning är ju mer relevant när det är färdig rutt det handlar om... Så, jag tror det här är en bra avrundning, bättre att ni får sätta klorna i rutten nu. Kul har jag haft hela tiden under bygget, jag lovar. ![]() Ska försöka sno åt mig tid under helgen att sätta fast de skyltar på norra delen, så kanske man kan få ut rutten under nästa vecka. EDIT: Och förresten... ![]() Senast redigerad av Mazz den 2005-11-18 klockan 13:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Skånsk användare
Reg.datum: Oct 2002
|
![]()
Menar du LLJ eller möjligtvis dina modeller du bygger?
![]() |
#80 |
Hedersmedlem
|
![]()
Hum..
![]() Nä, jag tänkte iof på 3D-modellerna, men kanske i synnerhet även på svenska byggnader som jag har några halvfärdiga, som med en inte allt för stor ansträngning kan bli klara. Det behövs ju nya byggnader till GDSJ och andra rutter och jag ser inga andra byggnationer i mängd som pågår, så bäst att försöka fylla på där. Har mängder av bilder för texturer, så bra att dom kommer till användning. Vad det mer specifikt är ska jag inte orda om innan jag har nått klart, mer än att det är svenska byggnader. En stor inspiritations-hämmande faktor med att vara rutt-byggare är avsaknaden av nya byggnader. Att använda samma stationshus gång efter gång, kanske med ny färg möjligtvis är inte det roligaste. Om man som t.ex i LLJ har mer än 50 stationer, kan man lätt hålla sig för skratt på utbudet av svenska prylar att bygga med. Man vill ju gärna att varje station ska få sin karaktär och inte vara den andra lik. Så, eftersom det inte verkar vara så stort intresse i att bygga svenska byggnader till MSTS, så får man göra det själv istället. Gammalt indian-ordspråk... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#81 |
Skånsk användare
Reg.datum: Oct 2002
|
![]()
Jag har då inte tröttnat på något. Men härlig...då håller man uppe detta lite och hoppas någon som kan bygga rutter försöker göra nåt bra av den grunden du nu har byggt.
![]() |
#82 |
Medlem
|
![]()
Nu kommer vi lite OT m,en jag måste bara kommenter detta.
"Att använda samma stationshus gång efter gång, kanske med ny färg möjligtvis är inte det roligaste." Det är inte alls icke verklighets troget att använda samma station flera gånger. Tvärt om finns det många banor som hade olika standardstationshus. Tycker man inte det räcker är det ju bara att bestämma att banan hade en Tysk/Amerikansk/Engelsk inspererad arkitekt soch vips har väldigt många fler stationer. Till sist nej jag har inte tröttnat på LLJ rutten, dessvärre mistöänker jag att jag kommer att få svårt att köra på den då jag inte har någon särskilt bra dator. mvh Magnus |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Hedersmedlem
|
![]()
Oki, ja det har du faktiskt rätt i, Magnus... Jag behöver bara gå till den närmaste banan jag har här, Nynäsbanan, så är det samma stil i Ösmo som Nynäshamn, även om det inte alls är samma hus. Samma arkitekt är det nog iallafall. Det är ju gynnsamt och trevligt när man bygger, då kan man ju alltid lägga till o dra ifrån lite granna, så har man väldigt enkelt ett till stationshus.
Bra vinkling, tack! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
|
![]()
Låter väl bra det där
![]() En sak om LLJ, jag tror inte någon har helt tröttnat på den, när den släpps kommer säkert dom som Har tröttnat vilja ha den ändå. Så, lite trötta på att vänta= Ja (ingen press på dig Mats ![]() Det är nog glasklart för _alla_ att det tar tid och tid finns det inte tillräckligt mycket av. ![]()
![]() |
#85 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Tror precis som Basse att ingen är trött på LLJ, men lite trötta av den långa väntan. Men det tar tid att bygga en rutt, speciellt om man är själv och rutten är stor! Detta vet man om man byggt en rutt, men alla har ju inte det...
Jag tycker du gör helt rätt i att släppa GDSJ-rutten nu. Det är ju en gör-det-självare och du har gjort mer på den, än vad som egentligen behövs...för ett släpp. Nära till Nynäsbanan säger du! Du har inte vart sugen på att bygga den? Jag tror den skulle bli bra i en äldre version (när det gick lok-tåg där!)!?
![]() |
#86 |
Hedersmedlem
|
![]()
Jo, Nynäsbanan har ju definitivt funnits i tankebanorna, inhandlade boken om banan för en tid sedan. Men, det är ju ett stort projekt det med, så man får besinna sig lite granna i allt kul man vill göra...
![]() Tack för stödet vad gäller LLJ! ![]() Så, man kan väl säga lite granna att GDSJ är en frukt av att LLJ har tagit och tar för lång tid och att jag också vill få ut lite saker, inte bara posta bilder... ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
![]() Den är inte riktigt klar än, jag ska göra fps-test på den, med lite jämförelser på de tankar o ideer jag haft senaste tiden. precis som lutningsvisaren, ska jag lodda ner den och använda lägre upplösning på den andra lod-nivåerna. är mycket nyfiken om det i praktiken kommer att ge något. En stuga är ju ett litet tillskott i allafall, sånt behövs det mycket av... Ska se till att göra några varianter på den här, sen står andra byggnader på tur efetr det och efter att GDSJ är ute. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Feb 2003
|
![]()
Hej Mazz.
Trött på att vänta på LLJ-rutten,Obsalut inte. Jag var inte så där intresserad av MSTS förrän jag råkade snubbla in på e-buzz-forumet. Läste era diskussioner om olika tåg och rutter och såg bilder från KMJ-rutten och inte minst du Mazz med ditt ruttskapande,givetvis alla andra ruttbyggare och tågskapare inom-utomlands. Mycket fin stuga du har knåpat ihop,det fodras ett tålamod för att skapa sådana objekt. Bra att kunna variera med ruttbygge och objektbygge, då blir man inte trött på det. Lycka till i fortsättningen. Mvh Traingoal |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Härlig kåk du snickrat ihop Mazz!
Ja, sånna kan man aldrig få för många av...
![]() |
#90 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
|
![]()
What a beautiful house, have you seen this house? (Citat från Rat race
![]()