Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-11-16, 09:39   #1
DJTimboy
Medlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard Mitt slut..

För det första, jag vet att det är fel del för detta forum men det är här jag har varit aktiv så jag tycker det passar in här.

Varför slutar jag då? Dels därför det bara blir mindre och mindre med intresse och jag tycker det händer mindre och mindre här. Annat var motför förr. Den andra delen är att när man lägger ner ett sådant stort arbete, så många timmar på något och så uppskattas det knappt när man lägger upp något utan folk bara klagar och ska ha sig. Dagens I-landsproblem kanske?

Tack: Mazz, Robban, Micke321, dalchr01, Zzarr, HP, Sibbmark, Pson, Hawk, Pursche för ett bra sammarbete och rolig gemenskap genom åren. Ni vet hur ni kommer i kontakt med mig om det är något.

Mazz, stay strong. The End!
DJTimboy besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-11-16, 10:03   #2
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Tråkigt att du slutar, men jag förstår dig fullt ut! Kanske vi får se dig här igen, när dom nya tågsimulatorerna kommer ut?
Gammal 2005-11-16, 10:28   #3
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Inte bra... Inte bra...

Men, jag kan iof förstå dig, det komer ju inte så särskilt mycke nya saker till MSTS numera tyvärr... Själv håller jag ju på o filar på grejerna hur länge som helst utan att få ut nått... Fast jag har ju fått ut 2 lutningsvisare iallafall... "de bidde en tumvante" Nåja, så här nära har det aldrig varit...

Men jag hoppas på följande... Helst att du tänker om, vi behöver dina rappa och initierade kommentarer... Eller, att du kommer tebax när de nya simulatorerna gör sina intåg... Lova det!

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-16, 11:36   #4
Totte
Hedersmedlem

Standard

Hej!
Oj, det var tråkigt! Jag håller med DJTimboy att intresse till MSTS har minskat. Jag märker att Trainz intresset har ökat. Min ruttfel är inte avklarat ännu, så min ruttforum stod still länge.
Hoppas du kommer tillbaka när du blir sugen igen.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-16, 13:07   #5
magnus_y1
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Aj,aj,aj mycket tråkigt att höra.

Ju fler som lägger av desto färre finns det ju som producerar nytt. Jag blev som sagt väldigt glad över att äntligen få tillgång till 80-tals sovagnar. tyvärr lärjag ju alldrig få se dem med SJ-loggor som saken utvecklades :-( Tack för det du har skapat.

Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-16, 14:38   #6
mjtag
Medlem

Reg.datum: Jul 2004
Standard

Hejsan!
Jag har inte riktigt slutat men däremot har jag, i stort sett, lagt ner min MSTS verksamhet tillfälligt. Dock inte p.g.a bristande intresse utan snarare för att datorn är för dålig för att jag ska kunna utnyttja MSTS fullt ut och dessutom krånglar MSTS också väldigt mycket tycker jag. Jag kommer troligtvis att återuppta MSTS-verksamheten den dag jag lyckas ordna en ny och bättre dator.

Besök gärna min blogg eller hemsida
mjtag besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-16, 16:27   #7
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard

Hej!
Ni är inte de första som har avanmält ert intresse.

Mitt intresse står hopplöst stilla just nu och detta är inte för att dator eller att MSTS krånglar. (Datorn är okej nu...) Utan det är personligt som står bakom det hela.

Som en del vet så finns det andra värderingar här i livet som är mer värdefullt än en gammal burk med en massa konstigt innehåll...

Så därför står allt mitt MSTS just nu stilla, men senare under månaden kommer jag att återuppta mitt arbete med MSTS men jag lovar inget.

Ha det bra

MVH Kenneth
Gammal 2005-11-17, 15:13   #8
Perre
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Standard

Enligt min egen uppfattning så känns MSTS rätt ute nu i väntan på vad TMTS och KRS har att erbjuda. Blir det nån nytändning för min del så är det ruttbygge som gäller sen i någon av dom nya. Men då ska de visa vad dom går för och vara mkt bättre att jobba med. Mitt nuvarande MSTS projekt ligger på is i väntan på release av i första hand KRS och inköp av en bättre dator (har påbörjat sättning av markers på en verklig rutt med hjälp av LMV:s terrängkartor och kooordinatbestämning, RT90 -> WGS84 omvandling).

/ Perre
Perre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-17, 18:10   #9
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Jaha.

De va ju en deprimerande tråd, det här... Men, allt roligt har väl ett slut, antar jag... Frågan jag ställer mig lite granna själv, hur man ska satsa sina begränsade timmar på tåg-sim-hobbyn... Med familj, jobb som egen företagare, hus så blir tillgänglig tid att göra saker till MSTS begränsad, men har gett mig 17 på att få ut lite saker, med GDSJ som det mest omfattande projektet just nu. Helt klar, förutom lutningsvisare och alfatest. Frågan jag ställer mig själv är dock om man ska fortsätta satsa timmarna på att få ut nått, vilket jag ju kanske inte har varit bäst på, eller om jag ska vara självisk och roa mig med det som ligger varmast om hjärtat inom tågsim just nu, LLJ och 3D-fordon. Inget av dessa kommer ut inom nån överskådlig tid, men är roligare för mig att pyssla med, även om ni har tröttnat på o se rapporter från sånt trams. Men varför satsa värdefulla timmar på att få ut saker, om ändå ingen kommer använda dom?

Men, det ligger ju en hel del i vad ni säger. MSTS går på krycker. Fast, den inte behöver göra det, egentligen. Finns mycket kvar att utveckla och ge, bara nån orkar bry sig. Konstaterade just i arbetet med lutningsvisarna att det går att ge de olika LOD-nivåerna andra texturer t.ex än i den närmaste. vad betyder det då? Jo, att det utan vidare går att höja kvaliteten generellt på skapade objekt, vilket i sin tur ökar verklighets-känslan. LOD är inte ens särskilt väl använt, så bara att utnyttja det kan höja kvaliteten på MSTS några snäpp uppåt, med bibehållen eller bättre fps. Men, vem bryr sig, MSTS är ju slut.

TMTS har ju sedan länge utlovat "förvaltning" av det material som MSTS har skapat. KRS vet vi inget om än, på den punkten. Det finns väl ingen som på fullt allvar tror att någon av dessa nya skulle vara sämre än MSTS, utvecklad för 5-6 år sen??? TMTS i sig borde vara en injektor för att bygga vidare i MSTS i min värld. Skulle jag inte veta att det fanns avsättning för det man jobbar i MSTS nu i en senare plattform, skulle nog inte jag hållt på med MSTS längre heller... Men, att förvalta MSTS stuff är ju för en ny tillverkare på plan ett både smart och intelligent drag, då det blir en flygande start. Men, vem bryr sig? MSTS är ju slut.

För mig har väl tåg-simmandet även blivit ett sätt att utöva en järnvägshobby. Och, jag känner mig inte på långa vägar klar med att göra saker inom MSTS, detta oavsett vad som händer utanför MSTS värld. MSTS blir inte sämre för det.

Mazz, som sitter på kammaren o funderar på vad som ska komma på agendan i kväll.. Man kanske ska hyra en film?

Gammal 2005-11-17, 22:00   #10
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Ja, det blir värre och värre...

Tråkigt att så många ger upp och kastar in handduken. Att MSTS skulle vara ute/dött håller jag inte riktigt med om.

Redan när Microsoft medelade att 2:an inte skulle komma, började folk prata om att nu var MSTS slut. Men efter det har många bra add-ons kommit. Nu senast, så kom Berlin Subway, som innehåller saker vi inte sett tidigare i MSTS.

Och nu när vi vet att TMTS kommer kunna använda MSTS tåg och rutter, ser jag absolut ingen anledning att ge upp!

Men det är hur jag ser på saken och man gör självklart det man själv känner för...
Gammal 2005-11-17, 22:42   #11
knebert
Medlem

Unhappy Tradig tråd detta

Hej!

Ja jag kan väl bekänna att det har inte traskat något vidare med MSTS, men som jag berättade i ett annat inlägg i denna tråd så har jag eller rättare sagt haft personliga problem som gjort att man fått lite andra värderingar på livet.

Men peppar peppar ta i trä, det fixade sej och det finns ett antal pers här inne som vet vad jag talar om och som vet vad det hela handlar om....

Nu är det så att nu har burken haft en sjukdom och jag har fixat det, men då pajade hårddisken (: , men som jag sa igår via MSN så skulle jag inte kunna fixa detta förrän om en vecka, men jag har en snäll andra halva som ger mej en julklapp i förskott så nu skall bara denna inhandlas och monteras, men agendan tillåter inte detta förrän tidigast måndag. Efter att denna hd har installerats så skall burken rensas och sedan är det bara att tuta och köra...

Ok, detta kanske var lite offtopic, men en reflektion varför mitt arbete med MSTS har stått stilla. Det är som Mazz skrev att har man hus, familj, ett jobb så finns det inte så mycket tid över till detta.
Men de stunder som i varje fall jag har över går för det mesta till MSTS, men ibland så får man ta en paus. Man tycker det är tråkigt, har kört fast eller något annat som gör att MSTS inte har första tjing.

Men att MSTS är dött vet i fasen om jag kan hålla med om...Jag var ute på ett antal sidor igår och kollade runt och jag hittade en hel del nya grejor som har kommit under tiden jag varit off....Så allt snack om att MSTS är dött kan i varje fall inte jag hålla med om...

Jag kommer i varje fall att fortsätta med MSTS så länge jag känner att det är kul och inget annat kommer emellan. Dessutom så har man ju fått en del nya vänner som man kanske inte hade fått annars, bara en sådan sak gör att i varje fall jag kommer att fortsätta med detta...

Ha det bra där ute

MVH Kenneth
Gammal 2005-11-17, 22:51   #12
Totte
Hedersmedlem

Smile

Bra skrivet, Kenneth!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-17, 22:55   #13
knebert
Medlem

Standard

Hej!

Tack för det Totte, det värmer...

MVH Kenneth
Gammal 2005-11-18, 12:22   #14
343kakaII
Medlem

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via MSN till 343kakaII
Standard

Hej!

Jag undrar vad det är för mening med en sådan dylik tråd.
Den sänker ju bara stämningen ytterligare. Det började på samma sätt på modellrallaren med att de aktiva skribenterna AA-rail och pablo försvann, vilket gjorde att det inte vart så kul att debattera där längre.
Skall man sticka, bör man inte göra en stor grej med det.
Men sedan är det ju så med spel, deras hållbarhet är ju inte oändlig, jag minns när jag och två andra upprättade www.halosweden.com och vi var jättentusiastiska när vi uppdaterade sidan och skrev i forum osv. Så kom en hacker och förstörde hela sidan, då försvann allt som vi hade byggt upp. Visst, sidan finns ju kvar eftersom den är återuppbyggd, men jag orkade inte mer efter den attacken.
Men fortfarande är jag inte trött på varken HALO, MSTS eller att skriva i forum.
Men jag måste nog hålla med att stämningen inte är den samma som när detta forum var ungt och jag satt anonym och läste allas (för det mesta) intressanta inlägg.
Jag hoppas iallafall att railsimulator erbjuder en ny moddningsera på e-buzz, där jag förhoppningsvis skall participiera, men det får tiden utvisa.

Hälsningar från Johannez H

Senast redigerad av 343kakaII den 2005-11-18 klockan 12:33.
343kakaII besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-18, 13:07   #15
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Kan hålla med om att en sån här tråd kan dra ner stämmningen... Samtidigt är det ju aldrig fel att debattera runt ämnet, heller...

Jag hävdar ju lite granna såhär, att om man gillar järnväg i någon form, gillar datorer och har hittat den här hobbyn, så följer inte det "traditionella" spel-liv, som kanske lever aktivt nånstans mellan 6 månader och nått år... MSTS är ju i en aktningsvärd ålder och är fortfarande i högsta grad aktiv. Den kommer ju bara dö genom att man säger att den nu är dö och därmed uppfattar folk det som att den är dö och då dör den... Eller, så dör den genom att det kommer en arvtagare, såsom TMTS... Då kommer MSTS att upphöra, men på ett respektabelt sätt...

Kärnan i mitt resonemang är att det fortfarnde är mycket i MSTS som är underhållande, inte minst i byggsvängen... Lite trist att det inte kommit så mycket svenskt, men som Kenneth sa, ute på siterna utanför Svedala så fylls det fortfarande på hela tiden... Är det bara vi som tycker MSTS är ute, kan man undra??

Jag har nu gjort en mindre plan-ändring och sänkt ambitionsnivåerna på min rutt på G, GDSJ, till förmån för tidigare release. Den ligger ju så gott som klar, bättre att släppa den än att fila i evighet på den. Mer om det i rätt tråd för det...

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:54.