![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
|
![]()
Jag har inga problem att med köra standardbanorna i TRS 2006.
På den egna rutten som är under byggnad ligger jag ibland så nära gränsen att det gärna blir lite laddhack på sina ställen, något jag tycker är mycket störande. Skulle gärna vilja lära mig lite mer av någon som kan bättre: Hur tar man reda på sitt FPS-värde och hur bra bör det vara? Är det FPS-värdet som är för lågt när man får laddhack, eller ligger problemet någon helt annanstans? Hur förbättrar man FPS:en om det är för lågt? Jag har inte råd med en ny dator och vill dessutom inte gärna börja om med en helt ny hårddisk igen, eftersom jag har så många andra program, med ett otal uppgraderingar, som känns jobbiga att göra om från början. Min nuvarande dator har P4 2.80Ghz, 1024 Mb RAM, Geforce FX5900, hårddisk 120Gb, varav 60Gb ledigt. Var ligger ev. flaskhals och hur bör man isåfall åtgärda det? Många frågor som jag gärna skulle vilja ha lite synpunkter på... MVH Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
|
![]()
Ett tips är att kolla runt på Aurans forum. -->> Trainz Discussion Forum
Olika inlägg om ämnet: Tweaking Trainz for max. Performance, I Finally Went and Did It... eller Femte inlägget nerifrån, Wulf 9.
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Tack Rojje!
Jag har aldrig tänkt på att kolla där, särskilt första tråden innehöll mycket nyttigheter. Jag är ju inte främmande för att uppgradera datorn heller, men vet inte vad som kan vara mest angeläget att i så fall förbättra där. /Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
Min Trainzoptions.txt för TRS2004 ser ut enligt följande: -DepthBits=24 -StencilBits=8 -fullscreen -Jet=bin -cabinfov=65 -driverfov=55 -loadingtime=2 -ResourceMemory=512 -KeepParticles=0 -KeepAllResources=0 -framestoaverage=10 -autopilotsignaldistance=500 -intro=disable -fastmenus -1280 -framerate=24 Din Trainzoptions.txt finns i din Auran\TRS2004-mapp. Glöm inte göra en kopia innan du gör ändringar i filen. Vad allt gör står beskrivet här i din Auran\TRS2004\Docs\manuals_cd\manuals mapp. Öppna sedan Technical_Manual.pdf och kolla sidan 15 kap.9.3 Command Line Parameter Explanations.
![]() M.v.h Rojje Senast redigerad av Rojje den 2005-11-19 klockan 20:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Tack Rojje!
Jag skall försöka prova med samma värden som du. /Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
|
![]()
Observera att TRS2006 är lite annorlunda när det gäller dessa värden. Cachningen av data har tydligen ändrats en del.
Jag tyckte nästan det blev sämre med en del av värdena som funkade fint i 2004 och har nu enbart lagt till dessa: -intro=disable -ResourceMemory=768 -framestoaverage=16 Framestoaverage hjälper till att jämna ut ryckig fps, 16 är högsta värdet. Jag upplever det som att i TRS2006 så flyter det ofta jämnare upp till en punkt då ladning måste ske ifrån hårddisken. Då verkar det mer beroende på hårddiskens prestanda/fragmentering än vad det gjorde i 2004 och man kan få en kort frysning. När du bygger rutt så försök att återanvända så mycket som möjligt och tänk även på hur mycket minne objekten tar. Välj tex ut en 5 träd som man sedan använder över hela rutten, ett tips är att använda samma träd även som buskar genom att sänka ner dem i marken! Samma med byggnader, försök återanvända dem och istället rotera för att få variasion. Tyvärr är det många skapare av objekt som helt struntar i hur stora texturer/antal polys som används och enda sättet att kolla är att öppna för editering i explorer i CMP o kolla själv. Ett varningstecken är om det tar en stund för objektet att dyka upp i förhandsgranskningen efter att man markerat det i surveyor och man ser att HD lampan lyser konstant tills dess. Sen hjälper det ju alltid med mera minne, 2 GB vore nog fint för trs o defragga hårddisken ofta! En sak till... Efter du jobbat i surveyor och vill köra lite så starta om TRS helt och gå sen in i Driver istället. Man kan ibland få väldigt ryckig fps annars, verkar vara någon form av minnesläcka eller liknande som sänker prestandan om man växlar fram o tillbaka mellan Surveyor/Driver.
![]() |
#7 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
-intro=disable -fastmenus -allownoctrlrightclick Skall testa lite andra saker och se om det blir bättre eller sämre.
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
|
![]()
Jag skall pröva Rojjes Trainzoptions och se om det lättar när jag försöker köra Ostalgie 2. Tidigare har jag tittat på denna sida som redivisar lite olika Trainzoptions och medföljande tester. http://www.trainz.me.uk/config.htm
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Tack Patrik för goda råd!
Ja, jag upptäckte ju efter ett tag att det verkligen gällde att hålla nere objektens antal och istället använda dem många gånger om. Jag har ju mycket hellre en rutt som tycks aningen enformig än störande laddhack. Detta med att gå ur Surveyor helt och sedan nystarta Driver har jag inte tänkt på, men det är precis så som du beskriver: När man går direkt över så är det som om datorn lätt får stora darren. Mycket att pröva nu! MVH Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() ![]() För att vara en "modern" grafikmotor, så blev ja väldigt överraskad av att höra att TRS2006 också lider av dom förgrymmade laddhacken, som är rätt välkända i MSTS. Hoppas att dom nya simmarna som "kanske" kommer (TMTS, KRS) lyckats bättre. Tur man fick veta att Trainz2006 är så hackigt, då köper inte jag det iaf.. Tror man klarar sej bra mä gamla Trainz ![]()
![]() ![]() Senast redigerad av Hawk den 2005-11-19 klockan 22:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
|
![]()
Laddhacken har ju inte så mycket med grafikmotorn att göra, snarare hur spelmotorn/datorn klarar att köra spelet och läsa ifrån hårddisken samtidigt
![]() Mycket beror på vad som får plats och kan köras direkt ifrån minnet och hur pass "smart" en rutt är uppbyggd. Är ju alltid en kompromiss mellan prestanda/hur mycket man trycker in. Så fort datorn tvingas att läsa ifrån hårddisken så blir det laddhack, sen finns det såklart olika smarta sätt att försöka cacha datan i förväg men när minnet inte räcker så är det kört. Finns INGET spel idag som inte lider av laddhack. De flesta fps-spel o liknande har dock kartorna optimerats på ett helt annat sätt än i en öppen simulator där folk kan bygga hur som helst. Men prova att spela Battlefield 2 med en 64-spelars karta och mindre än 1 GB minne ![]() Så länge vi får dras med slöa hårddiskar att lagra på så lär vi ha laddhack i spel. Snabbaste ställe att ha texturerna laddade på i nederstigande led: - Grafikkortets minne (blixtsnabbt) - Internminnet (snabbt) - Virtuella minnet (skitslött) - Liggandes på hårddisken (skitslött) Så för simulatorer borde det vara en fördel att ha så stort grafikminne och internminne som möjligt. Det kommer inte nya simulatorer att ändra på, snarare tvärt om. Skall man bygga ny dator idag för att köra simulator på så borde man nog satsa på grafikkort med 512MB samt 2GB internminne, minst... Sen en så snabb hårddisk som möjligt med låg söktid är ju ett plus.
![]() |
#12 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Jag tycker inte att 2006 har mer hackbenägenhet än mitt gamla 2004, tvärtom är det i alla fall mycket snabbare att starta upp. Skillnaden är kanske bara att jag först nu i 2006 börjat bygga på en ganska stor rutt. /Håkan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
|
![]()
Jag vill bara tacka för alla goda råd och lärorika trådar!
Allt fungerar nu mycket bättre efter att ändrat värdena i Trainzoptions. Skall också försöka utöka minnet till 2 Gb om det är möjligt. MVH, Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2005
|
![]()
Intressanta tips man får här..
Själv har jag funderat mycket på att byta mitt radeon 9800pro 256mb ram till ett 850xt för att minska på hackandet. Någon som har synpunkter på det? Kommer jag att tjäna mycket på att byta eller är det bortkastade pengar? mvh |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem
|
![]()
Jag har precis fått mina uppgraderade minnen på plats: 2Gb istället för 1Gb.
Har bara hunnit testa om det finns någon skillnad nu mot förut. Jomenvisst! Först startade jag som vanligt och blev nästan lite lätt besviken för skillnaden fanns där nog, med lite önsketänkande. Sedan när jag stängde ner spelet brukade jag nästan alltid få en låsning som inte var svår att komma ur, men krävde ett par klickanden. Ingen låsning alls nu! Sedan ändrade jag i Trainzoptions från 768 i Resource Memory till 1024 och startade om spelet igen. Nu, minsann, var det mer sprutt i burken! Inga laddhack alls hittills! En annan markant skillnad var att när jag t.ex. hade flera AI tåg igång och skiftade kamera dem emellan, brukade det alltid börja med en tom räls som rullade fram, med lite rök ovanför om det var diesellok, och sedan ramlade vagnar och lok in på plats efter lite väntan. Nu blev tågbytet avklarat på direkten, så jag ser en klar förbättring med starkare minnen och jag ångrar inte investeringen, det verkar lovande för framtiden. Jag måste poängtera att jag bara hunnit testa under en mycket kort tid och dumt nog gjorde jag inga klocktester eller liknande innan minnesbytet så jag har inga sifferuppgifter att lämna, men skillnaden är så stor att jag personligen tycker att det var ett lyft. Framtiden får väl utvisa hur mycket man kan öka objektantal osv. innan gränsen är nådd igen... Det är kanske läge att höja Resource Memory i Trainzoptions ytterligare? En annan fråga jag har är det hur hänger ihop när man öppnar med Options och väljer Resource Cache Size där? Högsta tillgängliga siffra där är 512??? Är det några andra inställningar som kan vara värda att testa nu med det starkare minnet? Jag tar gärna emot fler råd och återkommer gärna med resultaten om någon är intresserad. Mvh, Håkan |
![]() |
![]() |