Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-11-19, 13:50   #1
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Question Räcker datorkapaciteten?

Jag har inga problem att med köra standardbanorna i TRS 2006.
På den egna rutten som är under byggnad ligger jag ibland så nära gränsen att det gärna blir lite laddhack på sina ställen, något jag tycker är mycket störande.

Skulle gärna vilja lära mig lite mer av någon som kan bättre:

Hur tar man reda på sitt FPS-värde och hur bra bör det vara?
Är det FPS-värdet som är för lågt när man får laddhack, eller ligger problemet någon helt annanstans?
Hur förbättrar man FPS:en om det är för lågt?

Jag har inte råd med en ny dator och vill dessutom inte gärna börja om med en helt ny hårddisk igen, eftersom jag har så många andra program, med ett otal uppgraderingar, som känns jobbiga att göra om från början.

Min nuvarande dator har P4 2.80Ghz, 1024 Mb RAM, Geforce FX5900, hårddisk 120Gb, varav 60Gb ledigt.
Var ligger ev. flaskhals och hur bör man isåfall åtgärda det?

Många frågor som jag gärna skulle vilja ha lite synpunkter på...

MVH
Håkan
Håmacon besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-11-19, 14:45   #2
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Ett tips är att kolla runt på Aurans forum. -->> Trainz Discussion Forum

Olika inlägg om ämnet: Tweaking Trainz for max. Performance, I Finally Went and Did It... eller Femte inlägget nerifrån, Wulf 9.
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-19, 15:30   #3
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Smile

Tack Rojje!
Jag har aldrig tänkt på att kolla där, särskilt första tråden innehöll mycket nyttigheter.
Jag är ju inte främmande för att uppgradera datorn heller, men vet inte vad som kan vara mest angeläget att i så fall förbättra där.

/Håkan
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-19, 16:31   #4
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Håmacon
Tack Rojje!
Jag har aldrig tänkt på att kolla där, särskilt första tråden innehöll mycket nyttigheter.
Jag är ju inte främmande för att uppgradera datorn heller, men vet inte vad som kan vara mest angeläget att i så fall förbättra där.

/Håkan
Jag har en dator med nästan samma specifikation som din. Min är en P4 HT 3.2 MHz, 1024 Mb DDR SDRAM, 160 GB 7200RPM SATA, GeForce FX 5900XT och rullar på hyfsat.

Min Trainzoptions.txt för TRS2004 ser ut enligt följande:

-DepthBits=24
-StencilBits=8
-fullscreen
-Jet=bin
-cabinfov=65
-driverfov=55
-loadingtime=2
-ResourceMemory=512
-KeepParticles=0
-KeepAllResources=0
-framestoaverage=10
-autopilotsignaldistance=500
-intro=disable
-fastmenus
-1280
-framerate=24


Din Trainzoptions.txt finns i din Auran\TRS2004-mapp. Glöm inte göra en kopia innan du gör ändringar i filen.

Vad allt gör står beskrivet här i din Auran\TRS2004\Docs\manuals_cd\manuals mapp. Öppna sedan Technical_Manual.pdf och kolla sidan 15 kap.9.3 Command Line Parameter Explanations.
__________________

M.v.h Rojje

Senast redigerad av Rojje den 2005-11-19 klockan 20:14.
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-19, 19:01   #5
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Smile

Tack Rojje!

Jag skall försöka prova med samma värden som du.

/Håkan
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-19, 20:04   #6
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Observera att TRS2006 är lite annorlunda när det gäller dessa värden. Cachningen av data har tydligen ändrats en del.

Jag tyckte nästan det blev sämre med en del av värdena som funkade fint i 2004 och har nu enbart lagt till dessa:

-intro=disable
-ResourceMemory=768
-framestoaverage=16

Framestoaverage hjälper till att jämna ut ryckig fps, 16 är högsta värdet.

Jag upplever det som att i TRS2006 så flyter det ofta jämnare upp till en punkt då ladning måste ske ifrån hårddisken. Då verkar det mer beroende på hårddiskens prestanda/fragmentering än vad det gjorde i 2004 och man kan få en kort frysning.

När du bygger rutt så försök att återanvända så mycket som möjligt och tänk även på hur mycket minne objekten tar. Välj tex ut en 5 träd som man sedan använder över hela rutten, ett tips är att använda samma träd även som buskar genom att sänka ner dem i marken!
Samma med byggnader, försök återanvända dem och istället rotera för att få variasion.

Tyvärr är det många skapare av objekt som helt struntar i hur stora texturer/antal polys som används och enda sättet att kolla är att öppna för editering i explorer i CMP o kolla själv.

Ett varningstecken är om det tar en stund för objektet att dyka upp i förhandsgranskningen efter att man markerat det i surveyor och man ser att HD lampan lyser konstant tills dess.

Sen hjälper det ju alltid med mera minne, 2 GB vore nog fint för trs o defragga hårddisken ofta!

En sak till... Efter du jobbat i surveyor och vill köra lite så starta om TRS helt och gå sen in i Driver istället. Man kan ibland få väldigt ryckig fps annars, verkar vara någon form av minnesläcka eller liknande som sänker prestandan om man växlar fram o tillbaka mellan Surveyor/Driver.
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-19, 20:19   #7
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Deskgrunt
Observera att TRS2006 är lite annorlunda när det gäller dessa värden. Cachningen av data har tydligen ändrats en del.

Jag tyckte nästan det blev sämre med en del av värdena som funkade fint i 2004 och har nu enbart lagt till dessa:

-intro=disable
-ResourceMemory=768
-framestoaverage=16
Har inte lagt till så mycket heller för TRS2006, endast följande:

-intro=disable
-fastmenus
-allownoctrlrightclick

Skall testa lite andra saker och se om det blir bättre eller sämre.
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-19, 20:42   #8
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Jag skall pröva Rojjes Trainzoptions och se om det lättar när jag försöker köra Ostalgie 2. Tidigare har jag tittat på denna sida som redivisar lite olika Trainzoptions och medföljande tester. http://www.trainz.me.uk/config.htm
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-19, 21:09   #9
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Talking

Tack Patrik för goda råd!

Ja, jag upptäckte ju efter ett tag att det verkligen gällde att hålla nere objektens antal och istället använda dem många gånger om. Jag har ju mycket hellre en rutt som tycks aningen enformig än störande laddhack.

Detta med att gå ur Surveyor helt och sedan nystarta Driver har jag inte tänkt på, men det är precis så som du beskriver: När man går direkt över så är det som om datorn lätt får stora darren.

Mycket att pröva nu!

MVH
Håkan
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-19, 22:21   #10
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Lightbulb

Hej

För att vara en "modern" grafikmotor, så blev ja väldigt överraskad av att höra att TRS2006 också lider av dom förgrymmade laddhacken, som är rätt välkända i MSTS.

Hoppas att dom nya simmarna som "kanske" kommer (TMTS, KRS) lyckats bättre.

Tur man fick veta att Trainz2006 är så hackigt, då köper inte jag det iaf..
Tror man klarar sej bra mä gamla Trainz
__________________


Senast redigerad av Hawk den 2005-11-19 klockan 22:24.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-19, 23:50   #11
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Laddhacken har ju inte så mycket med grafikmotorn att göra, snarare hur spelmotorn/datorn klarar att köra spelet och läsa ifrån hårddisken samtidigt

Mycket beror på vad som får plats och kan köras direkt ifrån minnet och hur pass "smart" en rutt är uppbyggd. Är ju alltid en kompromiss mellan prestanda/hur mycket man trycker in.

Så fort datorn tvingas att läsa ifrån hårddisken så blir det laddhack, sen finns det såklart olika smarta sätt att försöka cacha datan i förväg men när minnet inte räcker så är det kört.

Finns INGET spel idag som inte lider av laddhack. De flesta fps-spel o liknande har dock kartorna optimerats på ett helt annat sätt än i en öppen simulator där folk kan bygga hur som helst. Men prova att spela Battlefield 2 med en 64-spelars karta och mindre än 1 GB minne
Så länge vi får dras med slöa hårddiskar att lagra på så lär vi ha laddhack i spel.

Snabbaste ställe att ha texturerna laddade på i nederstigande led:
- Grafikkortets minne (blixtsnabbt)
- Internminnet (snabbt)
- Virtuella minnet (skitslött)
- Liggandes på hårddisken (skitslött)

Så för simulatorer borde det vara en fördel att ha så stort grafikminne och internminne som möjligt. Det kommer inte nya simulatorer att ändra på, snarare tvärt om.
Skall man bygga ny dator idag för att köra simulator på så borde man nog satsa på grafikkort med 512MB samt 2GB internminne, minst... Sen en så snabb hårddisk som möjligt med låg söktid är ju ett plus.
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-20, 00:10   #12
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk
Hej

För att vara en "modern" grafikmotor, så blev ja väldigt överraskad av att höra att TRS2006 också lider av dom förgrymmade laddhacken, som är rätt välkända i MSTS.

Hoppas att dom nya simmarna som "kanske" kommer (TMTS, KRS) lyckats bättre.

Tur man fick veta att Trainz2006 är så hackigt, då köper inte jag det iaf..
Tror man klarar sej bra mä gamla Trainz

Jag tycker inte att 2006 har mer hackbenägenhet än mitt gamla 2004, tvärtom är det i alla fall mycket snabbare att starta upp.
Skillnaden är kanske bara att jag först nu i 2006 börjat bygga på en ganska stor rutt.

/Håkan
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-21, 12:52   #13
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Talking

Jag vill bara tacka för alla goda råd och lärorika trådar!

Allt fungerar nu mycket bättre efter att ändrat värdena i Trainzoptions.
Skall också försöka utöka minnet till 2 Gb om det är möjligt.

MVH,
Håkan
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-21, 22:12   #14
hauguth
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 216
Standard

Intressanta tips man får här..

Själv har jag funderat mycket på att byta mitt radeon 9800pro 256mb ram till ett 850xt för att minska på hackandet.

Någon som har synpunkter på det? Kommer jag att tjäna mycket på att byta eller är det bortkastade pengar?

mvh
hauguth besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-28, 19:29   #15
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Talking 2Gb minne

Jag har precis fått mina uppgraderade minnen på plats: 2Gb istället för 1Gb.

Har bara hunnit testa om det finns någon skillnad nu mot förut. Jomenvisst!

Först startade jag som vanligt och blev nästan lite lätt besviken för skillnaden fanns där nog, med lite önsketänkande. Sedan när jag stängde ner spelet brukade jag nästan alltid få en låsning som inte var svår att komma ur, men krävde ett par klickanden. Ingen låsning alls nu!

Sedan ändrade jag i Trainzoptions från 768 i Resource Memory till 1024 och startade om spelet igen. Nu, minsann, var det mer sprutt i burken!
Inga laddhack alls hittills! En annan markant skillnad var att när jag t.ex. hade flera AI tåg igång och skiftade kamera dem emellan, brukade det alltid börja med en tom räls som rullade fram, med lite rök ovanför om det var diesellok, och sedan ramlade vagnar och lok in på plats efter lite väntan.

Nu blev tågbytet avklarat på direkten, så jag ser en klar förbättring med starkare minnen och jag ångrar inte investeringen, det verkar lovande för framtiden. Jag måste poängtera att jag bara hunnit testa under en mycket kort tid och dumt nog gjorde jag inga klocktester eller liknande innan minnesbytet så jag har inga sifferuppgifter att lämna, men skillnaden är så stor att jag personligen tycker att det var ett lyft. Framtiden får väl utvisa hur mycket man kan öka objektantal osv. innan gränsen är nådd igen...

Det är kanske läge att höja Resource Memory i Trainzoptions ytterligare?
En annan fråga jag har är det hur hänger ihop när man öppnar med Options och väljer Resource Cache Size där? Högsta tillgängliga siffra där är 512???
Är det några andra inställningar som kan vara värda att testa nu med det starkare minnet?

Jag tar gärna emot fler råd och återkommer gärna med resultaten om någon är intresserad.

Mvh,
Håkan
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:20.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009