![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2004
|
![]()
På min 33 årig verksam inom sj, så fanns det lokstallar. och i så fall vart har dom tagit vägen??????.Det finns tydligen inget lokstall att uppbringa, och då är det för mig helt skrämmande. Vi hade lokstall från Sthlm (Hagalund) Bollnäs,Ånge,´Östersund,Sundsvall.Kiruna,vad denne lokstation heter vet jag, men kan inte komma på namndet,Dessutom har vi lokstation i Göteborg, Malmö, Hälsingborg m,m.Det vore evigt bra, om någon kan tillföra n lokstation.
LOKSTATIONER SAKNAS. TILL RS2004,sÅ JAG ILL ATT NI GÖR ETT TILÄGG PÅ PÅ LOKSTALER.Som´jag själv har erfarenhter när det gäler lokstallar o,s,v. tack på föhand. Mvh: bjrn
![]() |
#2 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Nu är det ett tag sedan jag körde TRS2004 men om jag minns rätt finns det både rundstall och vändskiva. Annars finns det att hämta på Downlodstation
Bra sökord kan vara turntable och roundhouse.
![]() |
#3 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
En liten kommentar.
Vi som pysslar med detta har det som hobby. Jag tror ingen här har detta som sitt arbete och försöker försörja sig på det ![]() Allt som byggs och visas upp är alltså på hobbybasis och därmed ideelt. Vi gör det för att vi tycker det är kul, för att vi vill bidra, för att stimulaera andra eller av andra skäl. Dock är det så att vi vill att det ska vara roligt och roligt slutar det bli när det finns krav. Så fort någon kräver att vi ska göra si eller så då blir det tråkigt på en gång. Titta på t.ex Mazz som med sin rutt till MSTS hållt på under mycket lång tid. Jag tror knappast han skulle fortsätta om han inte kände glädje och skaparlust när han håller på... För att ta ditt exempel här med lokstallar... Jag håller med dig, svenska lokstallar saknas men för att det ska bli verklighet så vill iaf jag ha ritningar (inget kul att gissa mått), bilder (utan bilder svårt att veta hur det verkligen ser ut) och så vidare. Som du ser är det lite saker som spelar in för att man ska kunna få till ett lokstall rätt upp och ner. De flesta lokstallar som finns kvar idag finns inom spårområden där allmänheten inte får vistas. Jag tror inte någon operatör skulle bli glad om vi skulle börja springa in på spårområden och fotografera bara sådär. Alltså behövs tillståd från ansvarig så att vi kan komma intill och ta de detaljfoton vi behöver. När någon kommer och nästintill kräver att vi ska göra ett lokstall, ja då försvinner skaparglädjen innan den ens hann infinna sig. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
|
![]()
Jag håller med dig till 100% Fredrik!
Tycker också det är bra att vissa saker klarläggs emellanåt. Alla kan ju någon gång komma lite snett med ett inlägg, själv inte minst, men ibland tycks det som om de som själva inte verkar ha bidragit med särskilt mycket, är de som har de högsta kraven och gärna letar fel hos andra. Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
![]()
kul = ej behöva gissa hela tiden och bygga om det mesta flera gånger = vettiga ritningar = avsevärt kortare byggtid = roligt
dock: vettiga ritningar * det man behöver för varje objekt = stora utgifter
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
![]()