![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2005
|
![]()
Jag ska öppna en sida, MathiasWeb inom kort men jag har som rubriken säger,
problem med DIV-taggar. CSS-KOD: Kod:
#container { width: 609px; } #logo { width: 609px; height: 103px; background-image: URL(topp.mathias.PNG); float: right; } #meny { width: 609px; height: 22px; background-image: URL(meny.mathias.PNG); float: right; } #mitten { width: 609px; background-image: URL(main.mathias.PNG); float: right; } #under { width: 609px; height: 15px; background-image: URL(botten.mathias.PNG); float: right; } Kod:
<html> <head> <title> </title> </head> <body> <div id="container"> <div id="logo"></div> <div id="meny"></div> <div id="mitten"></div> <div id="under"></div> </div> </body> </html> På sidan är det helt blankt. Jag är lite nybörjare på just det här med DIV, kodade med tabeller förut. Men det är lite kul att testa nya saker ibland. Är det nån som ser nåt fel? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
![]() Kod:
background: transparent url('img/img_19.jpg'); ![]() Ett annat tips är att undvika punkter i filmnamnen, det är väl knappats något problem idag men kan misstolkas vad jag vet? Senast redigerad av Olaf Lindström den 2006-03-11 klockan 14:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() Ska testa din lilla rättning nu, hoppas att det funkar... Senast redigerad av patrik629 den 2006-03-11 klockan 15:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Moderator
|
![]()
Det ska fungera klockrent enligt vad jag kan se i din kod(efter korrektionen då)!
Tillägg: Använder du något program när du kodar? Tips är att använda Macromedia Dreamweaver.Länk till din css mall bör se ut ungefär såhär: Kod:
<link href="index.css" rel="stylesheet" type="text/css" /> Trevligt att du kör med css och div taggar istället för det mindre funktionella table. Bygger just nu på en sida som jag publicerar senare under dagen i webbdesigntråden längre ner i OT delen! ![]() Senast redigerad av Olaf Lindström den 2006-03-11 klockan 15:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
|
![]()
Kom just på en detalj...
Behöver man inte en länkning till CSS-koden? Så brukar det vara i de flesta fall... x) EDIT: Citat:
Så långt har jag tyvärr inte kommit! ![]() Kod:
<link href="index.css" rel="stylesheet" type="text/css" > Senast redigerad av patrik629 den 2006-03-11 klockan 15:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Moderator
|
![]() Citat:
![]() Ett tips om du vill få din sida att fungera bra i många webbläsare är att du använder dig av "validerad" kod. För att validera din kod kan du gå in på http://validator.w3.org! |
|
![]() |
![]() |