|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2006-06-27, 12:24 | #1 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2001
|
Tågsätt i rutten
Finns det något sätt att ha tågsätt i rutten från början. Dvs att som ruttbyggare eller genom någon ändring i en rutt kunna sätta ut vagnar eller tåg på olika stationer.
På vissa stationer finns ju alltid lite vagnar eller reservlok stående. Det skulle se lite mer verklighetstroget ut om rutten var byggd så. Man skulle inte heller vara så beroende av att sätta ut allt varje gång som man gör en aktivitet. Hälsningar Olle M |
|
2006-06-27, 13:00 | #2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
Jag håller med dig, det skulle finnas den möjligheten... Men, det gör det tyvärr inte. Inte på ett bra sätt, iallafall...
Som ruttbyggare kan man lägga in lok o vagnar som rena statiska objekt, men dom är ju då placerade en gång för alla där dom är. Jag gillar inte metoden, då man då ofelbart får tåg som kör igenom dessa uppställda fordon, eftersom man ju inte ser dessa i aktivitetseditorn. Dessutom går dom ju inte att flytta iväg, om man skulle vilja... Det finns ju dock situationer, när man som ruttbyggare med fördel skulle kunna göra detta, dock. Det är vid vändskivor, där man ju ändå inte kommer åt mer än ett spår, så de andra stall-spåren skulle man gott kunna fylla på med lite lok... En annan situation som man skulle kunna tänka sig, är att placera rena dummy-spår, alltså spår som inte finns med i spårdatabasen och på dessa placera ut lite fordon. Det är de möjligheter som finns. |
2006-06-27, 13:19 | #3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
Intressant att höra, jag har haft samma tanke då det ser bättre ut med andra tåg ute och i Trainz kan man ju placera ut hur många som helst och även hoppa mellan dom. Jag tycker den möjligheten saknas i MSTS.
|
2006-06-27, 13:55 | #4 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
Citat:
Jo, funktionen saknas verkligen i MSTS, bra där med att det finns i Trainz. Lite OT då: Däremot fungerar ju AI-trafiken väldigt bra i MSTS, det tar ju inte lång tid att komponera ihop ett trafikscenario med många tåg i, som ger underhållning i flera timmar om man så vill... Om man har en rutt som tål det, förståss... |
|
2006-06-28, 09:08 | #5 |
Medlem
|
En sak till som definitivt är synd att det inte går är att kunna "hoppa" mellan ändarna på tåget. Vid ett lok i varje ände eller som jag provade med att sätta ihop igår lok i ena endan och manövervagn i andra änden, nu blir man ju tvungen att skapa 2 set olika vända
|
2006-06-28, 09:16 | #6 | |
Medlem
|
Citat:
http://www.volny.cz/j_vansa/eng/eng.html Med denna patch är det nämligen möjligt att byta ände på loket, och kör du exempelvis en Y1-motorvagn (eller annat fordon utan extra enheter/vagnar) kan du snabbt hoppa till den andra hytten, och köra tillbaka dit du började!
2006-06-28, 13:49 | #7 | |
Medlem
|
Citat:
|
|
2006-06-28, 16:33 | #8 |
Medlem
|
Hej Dson.
Har du installerat någon uppdatering av MSTS innan du lade in den patch som du beskriver. Jag har bara det ursprungliga MSTS, patchen kanske inte fungerar då? Min fråga från början var med anledning att när man kör i en aktivitet är det alldeles för många stoppsignaler, man kan inte hämta upp t ex en consist som står på ett spår. Finns det något universalsätt att få tillåtelse att köra mot rött. Det är ju även lätt att missa, och så tar det slut.... Hälsningar Olle M |
2006-06-29, 06:48 | #9 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
andelind: Zippa upp den på skrivbordet och dubbelklicka på exe-filen!
elektro: MSTS måste vara uppdaterat ( http://www.microsoft.com/games/train.../downloads.asp ), innan du lägger in patchen! Sen kanske ska sägas att det funkar inte direkt efter man lagt in den, utan man måste in i filerna (eng och cvf) till tåget/loket och ändra.
2006-06-29, 10:03 | #10 | |
Guest
|
Citat:
http://www.e-buzz.net/forum/showpost...8&postcount=21 |
|
2006-06-29, 19:56 | #11 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
Angående att sätta ut statiska tåg... Detta tror jag inte är helt fel!? Men man ska tänka sig för vart man ställer dom och hur många man placerar ut.
Gör man som så, att man gör två texturer till varje tåg med samma filnamn. Och lägger dom i varsinn textures mapp i en extra mapp i sin egen rutt, så kan man byta textures mapp och få olika målningar på dom utplacerade vagnarna. Eller så kan man göra tågen osynliga (alphan) i ena textures mappen. Och då syns inte dom utplacerade tågen när man lagt in den textures mappen. Detta kan man göra åtskilliga versioner på. Och det behöver inte bara vara med tåg, för detta funkar på objekt också. Jag tänkte göra två textures mappar och två olika carspawners, för att få en modern och gammal rutt i samma rutt. Bara genom att byta textures mapp och carspawners.
2006-07-05, 12:58 | #12 |
Medlem
|
För en ev. uppdatering av MSTS: behöver man spara undan 'Trainset' och rutter mm?
Frågar Olle M |
2006-07-05, 13:05 | #13 |
Medlem
|
Du ska inte behöva ta en backup av lok m.m den ändrar bara exe filen..
MVH, Mikael Webbmaster på Banbyggarna.se Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer. En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten. http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/ |