Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-07-04, 22:11   #1
andelind
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard Ruttproblem

Hej nu är jag ute och far igen,en av många amatörer som inte är programmerare (skulle behövas ibland i MSTS). Jag har fått ett problem med KMJ, den "dyker" när jag försöker starta vissa objekt, provade en av aktiviteterna och fick samma resultat. Har ingen lust att börja om från början med allt igen för att få ordning på det, men blir kanske tvungen då det inte går att köra en enda Rc på rutten. Men innan jag ger mig på att göra om eländet så tänkt jag kolla om det finns någon som har en susning om var felet kan ligga (inga vilda gissningar tack). Tilläggas kan att jag har både plockat bort rutten och installerat den på nytt flera gånger inkl. uppdateringen.
andelind besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-07-04, 23:15   #2
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Som vanligt kommer jag med några följdfrågor...

När du säger "starta vissa objekt", antar jag att det är vissa fordon du startar?

Du säger oxå att du inte har lust att börja om från början och det förstår jag det är inge kul... Men, vad är det då du ska börja om med? Har du byggt om något i rutten eller har du gjort en egen aktivitet?

Om man koncentrerar sig på en grundinstallation av rutten, antar att det är KMJ3.1 vi pratar om. Har du lagt in de fordon i din MSTS-installation som rutten vill ha? Taget nu ur minnet, en X2000, ångloket litt Ga, en godsfinka och träpersonvagnar, behövs och dessa kommer väl me rutten om jag inte minns fel. Om dessa inte finns, så störtar nog rutten på det sättet du beskriver. Alternativt tar du bort dessa aktiviteter, genom att radera filerna i följande mappar:

- ACTIVITIES
- SERVICES
- TRAFFIC

Om det är egna modifieringar du har gjort på rutt eller egna aktiviteter, kommer säkrt fler följdfrågor isåfall.

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-05, 00:26   #3
andelind
Medlem

Standard

Hej där, förstår "följdfrågorna", håller på med datasupport och dom är viktiga för att lösa ett problem. Jag tömde dom mapparna du nämnde men det hjälper inte, jag har loken och vagnarna så det ska inte vara några
problem. Det verkar som om rutten rasar på lok med bytta hytter, nu hänger sig alltihopa vid "setting up simulation user interface..." vilket jag har råkade ut för innan senaste ominstallationen men nu är det bara
KMJ V3 som får det felet.Hade en fråga ute då också angående den laddningen men fick inget bra svar.
Jag har inte ändrat något i rutten, har inte lärt mig hur man gör sånt ännu ej heller skapat någon egen aktivitet.

Senast redigerad av andelind den 2006-07-05 klockan 00:29.
andelind besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-05, 00:44   #4
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Aha, då vet vi vad vi ska sikta in oss på då...

Nästa fråga, har du avinstallerat något nyligen, fordon eller rutt?

Notera att KMJ3.1 inte kräver några spårsystem annat än original, så det kapitlet behöver vi inte stöka med...

Har du original-fordon installerade? Ibland är det ju så att en del fordon behöver en original-cab, t.ex, minns t.ex inte exakt hur det är med den X2 som är med, den skulle eventuellt vilja ha Acela-4-an.. (sitter på jobbet, märkligt nog, så kan inte kolla... )

När det slutade att fungera, i vilket sammanhang var det då? Hade du installerat/avinstallerat något innan?

Du sa att nu var det endast KMJ som krånglade, tidigare var det fler rutter... Vad gjorde du för att få dessa att fungera, eller blev dom fungerande i samband med att du installerade om MSTS?

OM du tar ett fordon, som du vet fungerar i annan rutt. Välj sedan det fordonet och kör KMJ i explore route. Fungerar det då?

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-05, 09:23   #5
andelind
Medlem

Standard

Jag förmodar att med orginalfordon menar dom som "ingår" för aktiviteterna. Dom är orignal, X2000 har egen hytt från början, Det verkade börja i och med att jag höll på med att försöka få ordning på RC-loken med rätt cab vilket inte alls gick bra, så jag plockade bort dom ett efter ett tills jag hade fungerande lok, har även bytt hytt på IORE vilket inte heller gick helt smärtfritt. Jag har provat alla som orsakar raset i såväl Danmark 2000, Göteborg-Trollhättan-Oslo och Wupper Express och där fungerar dom utmärkt. Tillägga kan att activity-editorn också spökar, det går inte att skifta till "diesel" då stänger editorn ner sig. Skapar främst con i con-editorn men även i Actvity-editor.

Senast redigerad av andelind den 2006-07-05 klockan 09:25.
Gammal 2006-07-05, 11:00   #6
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Citat:
Ursprungligen postat av andelind
Jag förmodar att med orginalfordon menar dom som "ingår" för aktiviteterna.
Hej!

Det Mazz menar med "originalfordon" är de tåg och vagnar som finns med från början i MSTS.

MVH Kenneth

PS Jag läste inte hela ditt senaste inlägg, men nu har jag gjort det. Har du provat med att installera om KMJ med uppdateringen och sett vad som händer då? DS
Gammal 2006-07-05, 13:03   #7
elektro
Medlem

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Hej.
Det har hänt att vissa fordon inte alltid accepteras av spelet. Jag har fått kolla igenom fordonen med conbuilder så jag vet att det inte saknas några filer. Ibland har jag kompletterat från andra eng- eller cab-filer. Ljudfiler verkar skapa mindre problem. Därefter så har det gått bra. Jag är numera väldigt försiktig med att använda icke kontrollerade fordon i en consist.
/OM
elektro besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-05, 13:15   #8
andelind
Medlem

Standard

Grejen är den att det har fungerat förut
Gammal 2006-07-06, 13:12   #9
andelind
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av knebert
Hej!

Det Mazz menar med "originalfordon" är de tåg och vagnar som finns med från början i MSTS.

MVH Kenneth

PS Jag läste inte hela ditt senaste inlägg, men nu har jag gjort det. Har du provat med att installera om KMJ med uppdateringen och sett vad som händer då? DS
Joda det har jag gjort, flera gånger utan resultat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:05.