![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Jag tänkte försöka mig på att installera GDSJ. Men man behöver Scalerail. Och till Trollhöttanrutten ska man ha X-tracks.
Kan man ha flera spåruppsättningar installerade samtidigt? Jag vill ju kunna köra KMJ som vanligt också. Jag som inte har använt RE förut har lite svårt att hänga med i beskrivningen för Scalerail till GDSJ. Hälsningar Olle M |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]()
Jajjamen, du kan ha flera spåruppsättningar samtidigt. Det var bara i begynnelsen som det va lite bekymmer, men efter att den standardiserade tsection.dat blev av så samsas alla spårpaketen och du kan ha alla installerade samtidigt. Samtidigt helt kompatibla med rutter som är byggda med originalspår, T.ex KMJ.
Skoj att du ska känna på GDSJ, bara o fråga om nått är oklart eller strular! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Tack för snabbt svar. Du skriver om en standardiserad t-section.dat, jag har endast den ursprungliga MSTS-installationen utan uppdateringar.
Ska jag installera uppdatering? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Som Mazz säger, så är det inga problem (numera) att ha flera spårpaket installerade.
Har man gott om plats på hårddisken, så kan man även ha flera MSTS installerade. Jag har 2 just nu. Ett orginal och ett med bara svenska rutter och tåg (+ org. tågen). Att installera flera MSTS är enkelt. Jag kopiera bara MSTS (hela mappen) och döpte om den till msts-swe. Sen tog jag bort alla org. rutterna ur den. Org. tågen lät jag vara kvar, då vissa tåg använder hytt och ljud från dom. Kopiera sen genvägen på skrivbordet och döp om den till msts-swe och högerklicka sen på den och ändra sökvägen. Sen är det klart!
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Det vore ju bra, jag kör inte org-rutterna. Men används inte föremål, landskapsdelar osv från org-rutterna. Vad gäller lok så har jag lagt in alla nödvändiga filer i de lok jag använder, det blev för mycket strul med att hämta filer från org-loken. Så nu kör jag bara med lok som inte får några fel efter koll i Conbuilder.
/OM |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Den standardiserad t-section.dat filen följer med spårpaketen och installeras i Global-mappen i MSTS. Genom att öppna den med Wordpad, så kan du se vilken version (build) du har.
Jag tycker du först av allt ska ta en backup av Global mappen. Ta gärna en backup av Sound- och Trains-mapparna också. Då kan du återställa MSTS (utan ominstallation), om nått skulle gå galet! En rutt som använder objekt från org. rutterna hämtar dom vid installationen. När installationen är klar, så är det bara att flytta rutten till din andra msts-installation. Dock så används nästan inte längre org. objekt, då det finns så mycket bättre objekt att ladda hem. Men om det krävs eller inte står i readme-filen (brukar stå att det ska köras en bat-fil!).
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2006-07-26 klockan 12:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Jag ska prova lite med detta. Men det är för fint väder för innejobb,i alla fall här i Göteborg, jag har en sommarstuga att greja med också.
Hälsningar Olle M |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Hej!
Nu skall jag inte förvirra till allt men så här har jag gjort: Plockat bort originalrutterna och lagt dom i en mapp utanför MSTS. När jag då skall installera en rutt så kopierar jag bara över originalrutterna till MSTS och när detta är klart så kastar jag bara bort originalrutterna. Det kan jag göra eftersom jag bara kopierade in dessa i MSTS. Sen har jag även gjort lite olika globalmappar med hjälp av Route Riter. Då har jag en med bara Scalerail, en med X-tracks, en med Original och en med alla spåren i. Detta gör att när jag bygger på en rutt med tex SR så har jag inte en massa annat som ligger kvar, dessutom så slipper jag alla felmeddelande när jag väljer en spårdel eftersom det kanske är en X-tracksdel. Detta är jur jag har det och jag tycker det fungerar bra. Sen finns det ju hur många sätt som helst att göra, men det allra viktigaste är att ta BACKUP innan man går in och pillar i något. Det kan aldrig sluta upprepas!!! MVH Kenneth
![]() |
#9 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]()
En liten komplettering till kneberts tips, för att få en lista som bara innehåller de bitar som man har installerade, så måste man generera en egen tsection.dat, som man gör i RouteRiter.
Den kollar helt enkelt vilka spårdelar som finns i din globala shapes-mapp och städar undan allt annat som inte finns. Den ändrar ju inte på några identiteter eller nått, så det påverkar inget för senare utgivning av rutten, men det blir som knebert säger lättare för ruttbyggaren att bara ha en lista med tillgängliga spårdelar, istället för en halv miljard spårnamn... ![]() |
![]() |
![]() |