![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
|
![]()
Har precis fått hem en pay-ware från Murchison, ett paket med en massa material för ruttbyggande samt två layouter som går att få som freeware också, men då saknar alla godbitarna. Köper man landskapsmaterialet är rutterna kompletta.
Det var den dyraste betalvaran hittills, men vilket material! Jag höll på att smälla av! Om man som jag gillar kuperad terräng med mycket stigningar, industrier, vackert utseende, sjöar, kanaler med fungerande slussar, fungerande färjelinjer, flyginslag, animerade vattenfall mm. mm. då är detta himmelriket. Så nära en våt dröm man kan komma... Jag har ännu inte hunnit provköra, så det blir bara ett par vyer nu, men chansen/risken att det blir mycket mer är nog ganska stor. Rutterna i sig verkar sanslöst trevliga, men det som triggar mig mest är nog allt fint material som är i paketet och som dessutom har en 25-sidig manual för att man skall få ut max. Utopiabanan skall nog snart kunna snitsas till, om man nu kan slita sig härifrån vill säga. Den kvinnliga avdelningen i huset verkade konstig nog inte alls lika entusiastisk utan mumlade istället något om att gardinerna snart hade hängt i fem år. Har dom hängt i fem år så kan dom väl hänga lite till, nu när de väl fått hängt till sig. Fruntimmer... Jag får väl trösta mig med allt det nya i burken. För att visa lite av mina timida och vänliga sidor får jag väl sänka volymen ett litet snäpp så att det inte vibrerar i fönsterrutorna lika mycket. Det kommer nog att bli sent i natt. Gardiner... Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
|
![]()
Jag har länge tittat på Michael Suttons banor men funnits hans internetsida aningen rörig så det har inte blivit så mycket mer. Men när du nämde att du köpt den gjorde jag slag i saken och tog hem gratismatterialet. Trotts att banan saknar texturer, floder och klippformationer så kan man knappt tro vad man ser. Helt otroligt. Annimerade växlar är det också. Har de sett den långa slanka blondinen som spakar helikoptern? 440 basboards som inte är utav den vanliga modellen utan en tredjeparts med fler höjdkurvor.
HELT OTROLIGT!!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Ja, Claes-Göran nu har jag kört den också!
Snacka om att få ståpäls! Jag har bara hunnit med en ytterst liten del, det finns åtta sessioner bara till del 2: Floder & kanaler, kusten, helikopterflyg mm.mm. Enda kruxet hittills är låga FPS-tal, men det kanske beror på att det är första gången och allt inte satt sig ännu och dessutom finns del 2 även i en version som inte är riktigt lika högdetaljerad plus att jag kört med alla skjutreglage i maxläge. Den har f-nimej ALLT!!! Jag körde nerifrån en grönskande dal, kom upp på höjderna som var snöklädda, ner på andra sidan mot kusten (där man på långt håll kunde höra fartygstyfoner bröla) med lastfartyg och färjor där man kunde köra ombord för vidare äventyr, bland annat på pråmar som drogs vidare med bogserbåtar. Överallt animerade vattenfall och forsar som brusade, fågelsång, you name it! Vackert så man blev tårögd, har knappt hämtat mig ännu. De baseboardsvarianter (och moduler) som du talar om är beskrivna i manualen och är nog specialgjorda för att kunna skapa maffiga och realistiska bergsformationer, något jag personligen är mycket svag för. Mycket nytt att försöka lära sig, vilket känns mycket spännende. Men kanske skall man kanske inte bry sig om det, den käre Michael blir nog ändå omöjlig att mäta sig med. Med hans rutter behövs nog inget annat, kanske att jag lite senare försöker peta in lite hus och spårvagnar som jag inte sett några. Men å andra sidan känns det nästan skamligt att pilla i detta mästerverk... Största problemet just nu är att någon suttit och dreglat i tangentbordet. Kanske får datorn också uppgraderas eller bytas ut, jag såg på ett ställe att spåren slutade vid en skylt där det stod: Prepared for #3. Men då blir det väl skilsmässa på riktigt. Tål att tänka på. Hmmmmmmmm........ Nä, nu måste jag tillbaka och bl.a. kolla in helikopterbruden. Här blir nog inte mycket sovit i natt... Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Var det grynvälling och knäckebröd du rekomenderade?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Allt skämt åsido som frukthandlar´n sa, ditt ursprungliga loktips som i sin tur ledde mig till Murchison och Michael Sutton (som jag dessutom fått en väldigt trevlig mailkorrespondens med) har lyft trainzeriet till oanade höjder. Hans read me-filer tycker jag är mycket intressanta och lärorika. Vansinnigt kul med Trainz och alla dess urstyva free- och paywareskapare som får allt att hela tiden utvecklas och gå framåt. Det gör i sin tur att man själv förhoppningsvis kan ta till sig det nya för att kunna höja den egna nivån på lite sikt. Hälsningar, Håkan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Jag har inte köpt något material. Men jag har laddat ner banan. Det går att sätta ut lok det går att ändra höjden. Men den går inte att måla. Det är bara när jag hittar en liten målad bit på banan som jag kan kopiera den färgen och använda den. Inga andra går.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Det var ju tråkigt!
Jag funderar nu på det som vi diskuterade lite tidigare, att rutterna ofta läggs på lite egendomliga höjder för att försvåra ruttsammanslagningar. Denna har havsnivån på minus 175 meter. Det är ju i alla fall inte 1 km skillnad som med Marias Pass. Å ena sidan tycker jag att en så förnämlig rutt som denna inte skall tafsas på i onödan. Å andra sidan finns ju origalrutten kvar helt orörd i vilket fall som helst under sitt vanliga namn. Jag tycker det är väldigt roligt att bygga och till det har jag ju min egen rutt. Eftersom jag ofta efter långt byggande vill koppla av med lite körning är det trevligt med en färdig, vacker rutt, men det är lite bökigt och tidsödande att skifta rutt. Det skulle därför vara fint med en sammanslagning av Murchinson och Utopia. Då skulle jag kunna bygga utan dåligt samvete i Utopia och låta pärlan Murcinson vara helt orörd. Det har också den stora fördelen att jag under byggandet enkelt kunde plocka upp fina texturer och annat i M. och lägga ut i U. Vän av ordning tycker förstås att en sådan kombination är stygg: M. är professionellt byggd och mycket vacker, U. är ett nybörjarverk med sina fel och brister. Dessutom känns M. som 20-30tal, medan U. snarare ligger någonstans på 60-70talet. Sant. Då tänker jag så här: I Europa kan man åka från väst till öst, från en modern marknadsekonomi till motsatsen och då inträffar samma sak, allt känns äldre ju längre man reser, en sorts tidsresa. Okej! Om man då gör motsvarande resa här så skulle man ju kunna komma till en gränsstation med tull och annat som hör till. På ena sidan svenska signaler och svenskt material, på andra sidan deras signaler och material. Inget konstigt alls.Tidskillnaden som syns på bilar och allt annat skulle få en helt naturlig förklaring. Gränsen skulle också kunna utgöras av vatten varvid färjorna och kanske en nybyggd "Ölandsbro" skulle kunna stå för förbindelsen. En ganska frestande tanke faktiskt som känns oerhört spännande att ta tag i till hösten. Då återstår bara det säkerligen både tidsödande och monotona arbetet att sänka hela Utopianivån rätt över 175 meter. Jag har ochså hittat ställen uppe i bergen i M. där nivån ligger på 0-punkten och där man också skulle kunna ansluta kanske. Vattnet i U. skulle ju faktiskt kunna vara ett innanhav, det är bara att ta bort de största fartygen och hamnanläggningen. Nackdelen är att det då blir en häftig utförslöpa ner till linjen i M. och jag vill som sagt inte förändra den banan alls. Om det hela går i lås, så skulle jag kunna ha den mesta körningen i M., för att på kvällen köra in U. Där skulle jag kunna stiga av på centralstationen, kliva ombord på en av spårvagnarna och åka "hem" och under resan titta på neonljus och skyltfönster i staden. Den sammanslagna storleken skulle då hamna på ca 600 baseboards. Ganska lagom kanske... Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
jag vill med haaaaaaaaaaa. Den banan låter helt otroglig. och jag som har beställ marias pass =) ångar lite att jag har beställt det. skulle beställt den här banan. jaja...när löning kommer, smyga undan lite pengar och beställa denna med.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Nä så skall du inte säga.
Det är två helt olika banor. Marias Pass tillåter körning med riktigt långa tunga tåg. Det gör inte Murchison. Men jag tycker också den verkar mycket häftig. Jag gillar det där med broar, tunlar, berg och kraftiga stigningar. Kanske kan man använda sig utav dess tillbehör för att försöka bygga en bana som kombinerar dess fördelar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
|
![]()
En annan sak att tänka på när det gäller Murchison är att den är ganska resurskrävande. Det finns visserligen både en högdetaljerad och en lite enklare version, men värstingvarianten lockar ju mest förstås. Nu hade jag visserligen alla skjutreglage på max men då blev det också lite ryckigt på vissa ställen.
Så idag tog jag en runda runt datorbutiken BARA för att kolla läget. Självklart hade jag bestämt mig stenhårt för att bara undersöka utbyggnadsmöjligheter och priser. Inte helt oväntat slutade det med att jag beställde ett nytt grafikkort: Lead Tek Geforce 7800 GS med 256 MB DDR 3 istället för mitt gamla Nvidia 5900 med 126 MB. Hoppas nu bara att det är ett bra kort... Det fanns ju avbetalningsmöjligheter dessbättre/dessvärre och gardindiskussionen är åtminstone från min sida avslutad. Man får väl dra in på skorpransonen ett tag framöver... Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
|
![]()
Hei Gutter
Har bestilt Murchison idag så jeg håper jeg får den innen 48 timer. Ble helt frest av og se på de fine bildene så dette gleder jeg meg til å få tak i. Skal forresten på Jubelemstur til dere i Sverige og være med og feire den svenske jernbanes 150 års jubleum. Vi reiser fra oslo med et Veterantog og ankommer Gavle fredag den 8 september. MVH Oddvar |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
|
![]()
Känns nästan som ett tvång att visa lite från dagens körning...
Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
|
![]()
Har för första gången lyckats ta mig ombord på en tågfärja och komma ut på sjön. Dessvärre avgick bogserbåten med pråmen innan loket hunnit koppla loss och backa iland. En något egendomlig syn med tendern hängande rakt ut i luften. Kopplet måste varit hårt åtskruvat...
Nu kom vi i vilket fall inte så långt på jungfruresan. År det någon som är förvånad över att Alistar var inblandad? Någon??? En lite lustig detalj på det två sista bilderna är att vattnet anges till 0%... Håkan Senast redigerad av Håmacon den 2006-08-22 klockan 20:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
|
![]()
jag kommer förstöra mitt tangentbord av drägel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem
|
![]()
Det kanske blir bättre flyt med nya graifkkortet
![]() |
![]() |