|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2007-09-08, 19:16 | #1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 912
|
Vilka 3D-program?
Har det sagts något om vilket/vilka 3D-program som behövs för att skapa tåg och objekt till KRS?
__________________
Mvh Pirpen |
|
2007-09-08, 21:24 | #2 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
Citat:
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse |
|
2007-09-08, 23:04 | #3 |
STW-member
|
jag har inte sett nått om att 3dsmax/gmax är supportat även om jag INNERLIGEN hoppas det. Hette det inte 3D canvas Pro det andra programmet?
/Tomas |
2007-09-09, 02:23 | #4 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
Citat:
3D Studio MAX (3D models), Softimage XSI (digital characters), Autodesk MAYA (3D graphics, animation) Då de själva har gjort modellerna i 3dsmax så känns det ju konstigt om det inte skulle gå... Å ja, Canvas kan vara korrekt
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse |
|
2007-09-09, 12:17 | #5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 912
|
Bra att 3D Canvas Pro stöds, då 3D Studio MAX kostar otroligt mycket. Nu kan även vanliga (fattiga) svenssons bygga modeller till KRS!
__________________
Mvh Pirpen |
2007-09-09, 12:17 | #6 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
|
Det enda program som sagts ska stödjas för "vanliga användare" är väl 3D Canvas.
Se länken http://www.railsimulator.com/news/3D-Canvas Men vi får väl alla hoppas att det inte är bundet till att bara använda 3D Canvas. Eftersom 3D Studio körts av deras egna utvecklare då borde det även vanliga användare kunna använda, kan man ju tycka. |
2007-09-11, 12:16 | #7 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
3D Canvas är som sagt det officiella programmet för 3D-bygge till KRS. Att 3ds använts vid framtagningen av simulatorn är nog tyvärr ingen garanti för att det kommer att kunna användas av vanliga användare av KRS. Det hänger väl helt på ifall Kuju släpper sin exporterare för 3ds, och det i sin tur,antar jag, innebär med största sannolikhet att en del pengar måste byta ägare mellan Kuju och Autodesk, som ju är tillverkaren av 3ds.
Men hoppas kan man ju alltid. Själv sliter jag just mitt hår i försöken att få huvudet runt 3D Canvas vilket inte är det lättaste när man har GMax i ryggmärgen. mvh .... Mats |
2007-09-11, 13:00 | #8 |
STW-member
|
fast ska man dra en slutsats av hur de formulerat denna mening "While our development team uses the 3DS Max modelling package, for many modellers, 3D Canvas provides an affordable entry into modelling" så kommer det finnas support för 3dsmax också... för de som använder det. Men det är ju ändå inte ett 100% definitivt svar på frågan om 3dsmax
/Tomas |
2007-09-11, 13:35 | #9 | |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
Citat:
mvh .... Mats Kan även tillägga att 3D-Canvas har stöd för att importera 3ds-filer, så även om det inte kommer en exporterare till 3ds Max så kanske man fortfarande kan bygga i 3ds och importera den slutliga modellen i 3D-Canvas för att sedan exportera den till KRS. Senast redigerad av MatsH den 2007-09-11 klockan 13:41. |
|
2007-09-13, 19:40 | #10 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 374
|
Finns det något ställe, där vi fattigare kan ladda ner ett användbart 3D-program grattis eller till en hyfsad summa. Som man då eventuellt kan använda för KRS. Gmax har jag redan och om jag har förstått det rätt, så kommer inte det att fungera för KRS. Eller är jag ute och cyklar i badkaret igen, som vanligt?
__________________
Bengan |
2007-09-13, 20:55 | #11 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 29
|
Det låter som det är avgörande skillnader mellan 3D Canvas Pro och Gmax.
Då undrar man ju om det är ett misstag att fortsätta med att "skola in sig" på Gmax med modeller till Trainz. Är det någon som har lite koll på bägge programmen och kan bekräfta att skillnaden är så stor att det är lika bra att ge upp Gmax och börja med 3D Canvas Pro direkt istället? /Mats |
2007-09-13, 22:37 | #12 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
|
gmax kan väl expotera till .3ds-fil och 3D Canvas kan läsa .3ds eller har jag fel?
|
2007-09-13, 22:41 | #13 | |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
Citat:
mvh .... Mats |
|
2007-09-13, 22:55 | #14 | |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
Citat:
Största problemet, som jag ser det i alla fall, är ju det faktum att Gmax officiellt är nedlagt. Att TurboSquid fortsätter att distribuera programmet känns mera inofficiellt tycker jag, och jag är tveksam till att utvecklare av nya spel kommer att ha något samarbete med dom. Men jag kan såklart ha fel. I och med att Kuju nu har ett samarbete med Amabilis och att 3D-Canvas är det officiella programmet för KRS så har jag bestämt mig för att gå över till det. 3D-Canvas kan ju även exportera både till MSTS och Trainz. Vad gäller skillnaden mellan de två programmen så innebär det såklart en ny inlärningströskel att passera när man byter program, men det är inte som att börja om från början. Nog har man nytta av att ha hållit på med Gmax innan. mvh .... Mats |
|
2007-09-13, 22:59 | #15 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
|
Citat:
Om du ändå är intresserad kan du ju alltid höra av dig via MSN eller på något annat sätt, så kan jag i detalj beskriva hur du ska göra. Att jag inte lägger ut det på forumet är för att jag själv inte använder mig utav tekniken, bygger hellre helt nytt i 3ds om jag ska ta hand om något gammalt projekt. |
|