![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2009
|
![]()
Då jag är helt ny på detta med TågSim?? så har jag massor av frågor efter ett par dagars användning av "Trainz 2009". Att det blev just Trainz beror på att det var det enda tågsim dom hade, har efter att läst förstått att det fanns andra "simmar" också. Bättre eller sämre vet jag inte men Trainz funkar för mig!
Lär mig massor av att läsa runt här på forumet och härmar för fullt ![]() Är mäkta imponerad av era byggen här...skitsnyggt!!! Nu ett par frågor som dykt upp: 1. Är det fritt fram att använda "sessions", tåg och byggnader till eget snickeri eller ska/bör man fråga "Ägaren".....? är det i såfall bara det som följer med Trainz som man kan använda fritt? 2. Hur bygger ni banorna/spåren när man vill bygga efter en verklig rutt? Eniros eller dylika kartor? Eller finns det andra knep? 3.När jag jag installera i ContentManager så får jag oftast "missing dependencies" av någon detalj och har inte kommit på hur man kompletterar det....eller så har jag fattat allt fel....hjälp mig!!! Mvh "Tippe" |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
1. Bygga får du hur som helst med vems som hellsts byggnader (dom är ju skapade för att användas
![]() Dock så måste man fråga om man ska lägga upp en rutt där byggnaderna ingår i nedladdningfilen. Om man har flera hundra objekt kan detta bli lite svårt i längden, så då får man länka till nedladdningställena, eller om det ligger på DLS (download station) så kan folk tanka hem det själva. Saker som finns i spelet från början behöver man ju inte tala om var dom finns. 2. Man kan lägga ut "plattor" med bilder från t.ex. Eniro, eller (vilket jag föredrar pga högre upplösning än eniro) Google Earth, så kallade basemaps. http://www.g0akh.f2s.com/Trainz/Basemap_tutorial.html 3. Missing depencies menar att objektet saknar en eller flera saker. Dessa kan man antingen ladda ned från DLS (kräver att man registrerat sitt spel hos auran, det är gratis!) om det finns där eller så måste man söka på internet. Sök runt här på forumet så hittar du säkert svar på dina frågor om hur du registrerar dig eller hur du laddar ned osv. Lycka till och välkommen till forumet! ![]()
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Om man använder saker från trainz och man ska lägga ut banan här på forumet ska man fråga om tillstånd eller inte?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Man ska fråga om tillstånd om man lägger in grejerna så att de laddas ner samtidigt som rutten men om du bara lägger ut rutten och länkar till sakerna som måste laddas ner går det bra.
![]() |
#5 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
Så behöver du bara tillstånd, om du skulle ta betalt för banan du har gjort, när den innerhåller andras objekt. För att du inte, ska kunna tjäna pengar på andras arbete. Annars så är det fritt, att använda andras objekt på sin bana och sedan i sin tur, att lägga upp banan för nedladdning. Är jag ur spår nu, så får någon knuffa upp mig, på rätt köl igen.
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]()
Ser att din ort är Kolbäck.
Kanske finns fler, än ett Kolbäck. Om inte, så kanske det vore kul. Att kunna bygga något hemifrån. En gammal bangårdritning därifrån. http://www.ekeving.se/b/swb/bgsk/Kolback.png Du kan hitta fler ritningar från banan, här i länken nedan. http://www.ekeving.se/b/swb/index.html
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Tack för alla snabba svar....många frågor återstår men ska väl kunna klura lite själv också!
Kvällskaffet putrar på som bäst och tv'n är avstängd och frugan lugn... ![]() ps! ..jovisst är det "rätt" Kolbäck...Annars mest känt för Birger Jarl och slaget som ägde rum här år 1251 ds! Senast redigerad av Tippe den 2009-10-01 klockan 20:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Har nu byggt och försökt att luska ut hur det hela hänger ihop i en vecka...
![]() Började med att köpa ett nytt grafikkort (Ati 4770) vilket satte bättre snurr på allt......! Tycker att programmet (Trains 2009) beter sig konstigt åt ibland men är nog inte van med dessa simulatorer ännu. Varför får jag ingen trafik på vägarna om jag väljer Default region? Manualen (TS2006)??? ger inte så mycket information om Triggers...eller så läser jag fel..! Hur lägger man till en egen html-sida som ger info om banana tex i början på körningen??? Tipps på sidor som kan ge svar på dessa frågor tas tacksamt emot!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2009
|
![]()
2: Default religon: det är bara en (värdelös)region, för att den är skriptat att inte lägga ut någon trafik i vägarna.
Kanske kommer med fler svar senare..
![]() |
#10 |
|
![]()
Finns en svensk region att ladda hem i länken nedan.
http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...=svensk+region
![]() |
#11 |
Medlem
|
![]()
För att få en html-sida i början av en bana måste man först skapa en html sida, lägga in den i ett content (via content manager plus) och för att den sedan ska visas så måste man gå in på banan trycka på rule knappen i den övre panelen i banbyggaren och lägga till en "show html"-rulen eller något liknande. Kommer inte ihåg exakt vad den heter.
Mitt tips är att du tar en bana som har detta och plockar isär den för att se hur han/hon har gjort.
![]() |
#12 |
Medlem
|
![]()
Behöver man fråga om tillstånd om att ta bilder på sina banor?
![]() |
![]() |
![]() |